Popularne marki
Przedsiębiorcy korzystający z CFM najczęściej wybierają pojazdy klasy B i C. Są one wykorzystywane przez przedstawicieli handlowych i pracowników podstawowego szczebla. Pojazdy klasy D użytkują menedżerowie średniego i wyższego szczebla. Najmniejszy udział w kontraktach (biorąc pod uwagę liczbę) mają pojazdy luksusowe.
– Najpopularniejszymi markami wybieranymi przez naszych klientów są te najbardziej znane, m.in. Skoda, Opel, Citroen, Ford, Volkswagen, Toyota, Renault, Fiat – mówi Tomasz Woźny.
– W ostatnich dwóch latach daje się zauważyć dużą aktywność marek Kia oraz Hyundai. Są one coraz częściej wybierane przez menedżerów – dodaje Michał Chudzik.
Jak został wyliczony miesięczny czynsz podany w tabeli
- Ceny podane w kalkulacjach są orientacyjne. W praktyce mogą być inne, ponieważ zależą od wielu czynników, w tym od cen na rynku motoryzacyjnym i ubezpieczeniowym, od kosztu pieniądza (stóp procentowych) w chwili podpisania umowy, od wybranych modeli samochodów i ich wyposażenia, zakładanego przebiegu maksymalnego, wielkości floty klienta, długości kontraktu.
- Dodatkowe warunki, jakie zostały przyjęte w kalkulacjach dotyczących wszystkich samochodów: czas umowy – 36 mies., zakładany przebieg całkowity – 60 tys. km, cztery opony zimowe wraz z wymianą i przechowywaniem.
- Dodatkowe usługi: serwis, naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne, wymiana żarówek, wycieraczek w ASO w pakiecie serwisowym; opony: wymiana, składowanie, zakup; assistance 24 h wraz z samochodem zastępczym; ubezpieczenie AC, OC, NNW, obsługa likwidacji szkód; raportowanie bez dodatkowych opłat; możliwość zmiany całkowitego limitu kilometrów w trakcie kontraktu.
- W przypadku full service leasing nie ma opłat wstępnych. Przedsiębiorstwa z zasady nie odkupują samochodów po zakończeniu okresu wynajmu, ale wynajmują nowe. Auta wycofane z leasingu są sprzedawane na rynku wtórnym.
Opinia:
Sławomir Wontrucki, dyrektor zarządzający LeasePlan Fleet Management
Na koszty floty składa się kilka elementów. Ponad 40 proc. to koszty amortyzacji. Koszty zakupu paliwa stanowią 21 proc. Firmy mogą jednak ograniczyć zużycie paliwa. Najprostszym sposobem pozwalającym zmniejszyć spalanie nawet o 20 proc. są szkolenia z eko-jazdy. Oszczędności, szczególnie przy wysokich przebiegach, zapewnia również wybór auta z silnikiem diesla. Tak więc koszty amortyzacji i paliwa wynoszą łącznie około 63 proc. Jest to największa grupa wydatków na utrzymanie floty. Dalej można wymienić koszty ubezpieczenia, które stanowią 11 proc. One również mogą zostać zredukowane dzięki szkoleniom z bezpiecznej jazdy. Jeśli zmaleje szkodowość floty danego klienta, czyli kierowcy będą uczestniczyć w mniejszej liczbie wypadków, będzie można negocjować obniżenie stawek ubezpieczeniowych. Koszty przeglądów, napraw i wymiany opon to 11 proc., a koszty kredytu – 9 proc. wszystkich wydatków związanych z utrzymaniem parku pojazdów. Podatki i koszty administracyjne stanowią 6 proc. Dane te zmieniają się w zależności od liczby wynajmowanych samochodów. Dotyczy to zarówno kosztów zakupu, zarządzania, jak i outsourcingu. Duża flota oznacza niższe koszty finansowania.
Atuty full service leasingu
- łatwiejsze księgowanie i budżetowanie kosztów dzięki stałej, niezmiennej racie oraz zbiorczej miesięcznej fakturze,
- brak własnych działów zajmujących się zarządzaniem flotą,
- korzyści podatkowe; miesięczna rata stanowi koszt uzyskania przychodu,
- obniżenie kosztów eksploatacji floty; przygotowywane przez firmę CFM raporty zbiorcze pomagają analizować i optymalizować koszty,
- pełna kontrola nad parkiem samochodowym,
- łatwy dostęp do informacji dotyczących np. stanu pojazdu,
- możliwość zaplanowania kosztów,
- odciążenie użytkownika od kontroli kosztów serwisowych; przedsiębiorca może skupić się na podstawowej działalności,
- zakres świadczonych usług i ich szczegółowe parametry mogą się różnić w zależności od tego, czego potrzebuje klient.