Full service leasing coraz bardziej popularny

Skutecznym sposobem na ograniczenie kosztów związanych z firmowymi pojazdami jest outsourcing

Publikacja: 17.05.2012 01:02

Firmy zajmujące się wynajmem  samochodów (car fleet management, czyli w skrócie CFM) świadczą usługi w różnym zakresie.

– Pierwszy rodzaj usług to wynajem długoterminowy, czyli full service leasing. Jest to finansowanie pojazdów z kompleksowym pakietem usług pozafinansowych. Kolejna usługa to leasing operacyjny z serwisem, a więc finansowanie połączone z kilkoma wybranymi usługami, na przykład z serwisowaniem aut. Trzecim produktem jest zarządzanie flotą. Korzystają z niego przedsiębiorstwa zainteresowane przekazaniem zewnętrznej firmie wyłącznie obsługi administracyjnej – wyjaśnia Michał Chudzik, dyrektor sprzedaży korporacyjnej Alphabet Polska Fleet Management.

Najbardziej popularny jest wynajem długoterminowy, inaczej full service leasing. Jest to połączenie klasycznego finansowania poprzez leasing (ze wszystkimi korzyściami podatkowymi) z wieloma opcjami serwisowymi.

– Z najnowszego badania Kerall Research wynika, że w 2011 r. prawie 145 tys. aut firmowych w Polsce było zarządzanych przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, w tym ponad 111 tys., a więc ok. 77 proc. zostało udostępnione w modelu full service leasing – mówi Łukasz Żurek, dyrektor handlowy ALD Automotive Polska.

Preferencje podatkowe

Full service leasing ułatwia przedsiębiorstwom kontrolę i analizę kosztów eksploatacji flot. Przynosi to realne oszczędności. Według Łukasza Żurka mogą one sięgać 10 – 30 proc. w zależności od firmy i zakresu usług, z jakich korzysta.

Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet

Management, podkreśla, że w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw rata leasingowa w ramach wynajmu długoterminowego może być nawet do 40 proc. niższa w porównaniu z ratą w typowym leasingu.

– Wynajem długoterminowy to duża wygoda dla przedsiębiorcy. Firma zewnętrzna przejmuje wszystkie sprawy związane z serwisem i administrowaniem flotą – mówi Grzegorz Czarnecki, dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej w Masterlease.

Firmy CFM przeważnie oferują leasing operacyjny w opcji bez wykupu pojazdów przez klienta po zakończeniu kontraktu. Ale dostępny jest też leasing finansowy.

– Klient korzysta z preferencji podatkowych takich jak w leasingu. Podatek jest niższy niż przy kredycie, bo wpłata początkowa i raty leasingowe w całości mogą być wliczane w koszty uzyskania przychodu. Natomiast VAT naliczany jest od poszczególnych opłat, a nie od razu od pełnej wartości pojazdu. Ten wariant finansowania charakteryzuje się prostymi i szybkimi procedurami. Pośrednio korzystanie z leasingu przyczynia się do poprawy płynności finansowej, gdyż koszty pokrywane są z bieżących przychodów firmy – tłumaczy Dariusz Tucharz, dyrektor Pionu Car Fleet Management w BRE Leasing.

Dodatkowe opcje

Leasingodawcy świadczący usługę full service leasing (FSL) są też w stanie wynegocjować dla klientów znaczne rabaty u podwykonawców oferujących np. serwis czy ubezpieczenie.

Jak mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży Carefleet, część serwisowa obejmuje pełną obsługę techniczną, wymianę i przechowywanie opon, pomoc assistance wraz z zapewnieniem pojazdów zastępczych, ubezpieczenie, obsługę kart paliwowych, inne usługi dodatkowe typu monitoring GPS.

– Firma oferująca wynajem długoterminowy gwarantuje również zarządzanie całym procesem likwidacji szkód komunikacyjnych. Oferuje poza tym wsparcie logistyczne. Samochody są dostarczane w systemie door–to–door – wymienia Grzegorz Czarnecki.

W pakiecie usług znajdują się również: zbiorcze faktury dotyczące obsługiwanej floty, raporty menedżerskie (przebieg samochodu, zużyte paliwo, koszty serwisu, szkodowość) czy programy online do obsługi flot.

– Dzięki ofercie FSL przedsiębiorstwa nie muszą organizować własnych działów zajmujących się samochodami, inwestować w urządzenia i ludzi – mówi Dariusz Tucharz.

Bartosz Olejnik wyjaśnia, że usługi serwisowe mogą być rozliczane jako stałe, zryczałtowane koszty lub według kosztów rzeczywistych. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z pełnego zakresu usług. Najbardziej popularną opcją rozliczeń są koszty zryczałtowane.

– Umowy dotyczące zarządzania flotą są zawierane na okres kilku lat, zazwyczaj trzy – cztery. Minimalna długość kontraktu to zazwyczaj 24 miesiące – twierdzi Łukasz Żurek.

Sporo atutów

Do najważniejszych korzyści z wynajmu aut należą stałe koszty użytkowania floty. Ich wysokość jest dostosowana do okresu wynajmu oraz przebiegu samochodów.

– Ponieważ po zakończeniu umowy pojazd nie jest wykupowany, wynajem zmniejsza ryzyko strat i pozwala uniknąć problemów związanych z odsprzedażą samochodu. Kolejnym plusem jest pomoc w razie awarii czy kolizji. Do tego dochodzą zalety podatkowe. Wszystkie koszty wynikające z wynajmu długoterminowego są dla klienta kosztami uzyskania przychodu, a amortyzacja pojazdów pozostaje po stronie dostawcy usługi – wymienia Bartosz Olejnik.

Pełna kontrola nad parkiem samochodowym, łatwy dostęp do informacji na temat bezpieczeństwa i stanu pojazdu, odciążenie użytkownika od kontroli kosztów serwisowych – to najważniejsze atuty wynajmu długoterminowego zdaniem Dariusza Tucharza.

Istotne jest też to, że klient płaci wyłącznie miesięczną ratę, której wysokość określona jest w umowie i nie zmienia się aż do jej wygaśnięcia.

– Oznacza to, że ryzyko nadspodziewanego spadku wartości rynkowej samochodu np. w wyniku wypadku, awaryjności czy zmiany warunków na rynku samochodów używanych leży po stronie firmy CFM. Klient zyskuje gwarancję, że nie pojawią się żadne nieprzewidziane wydatki. Jest to niezwykle istotne w przypadku biznesplanów dotyczących przyszłych lat – tłumaczy Łukasz Żurek.

Dominuje branża handlowa

Z usług car fleet management korzystają zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i duże korporacje. Najmniej popularna ta usługa jest w grupie firm mających do pięciu pojazdów. Inaczej jest w krajach Europy Zachodniej. Tam mikrofloty często są zarządzane przez zewnętrzne firmy.

Z kolei full service leasing to usługa skierowana przede wszystkim do przedsiębiorstw używających kilkunastu, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset samochodów.

– Korzystać z tej usługi mogą też małe przedsiębiorstwa, dysponujące kilkoma autami. Jako wielkość graniczną można podać pięć samochodów, ale niektórzy nasi klienci mają ich mniej – mówi Łukasz Żurek.

Po outsourcing usług flotowych najczęściej sięgają firmy zajmujące się handlem w segmencie B2B. Przoduje branża farmaceutyczna, budowlana, energetyczna, finansowa, produkcja żywności, szeroko rozumiana sprzedaż. Przedsiębiorca może liczyć na specjalistyczne doradztwo w zakresie wyboru marki, modelu oraz strategii zakupowej.

Indywidualne podejście do klienta

Wpływ na cenę samochodu oferowanego w wynajmie ma między innymi marka, klasa i wyposażenie.

– Przedsiębiorstwa wynajmujące małe floty zazwyczaj kładą większy nacisk na użyteczność aut niż na model czy klasę. Decydują się na popularne pojazdy ze standardowym wyposażeniem. Duże firmy i korporacje, których floty często liczą po kilkaset samochodów, kierują się wewnętrznymi regulacjami. Dokładnie określają one, z jakiego segmentu czy jakie modele mają się znaleźć w służbowej flocie – twierdzi Michał Chudzik.

– Koszty kalkulujemy indywidualnie. Zależą m.in. od okresu umowy, deklarowanego przebiegu pojazdów, rodzaju finansowania, wielkości floty, zakresu świadczonych usług – informuje Bartosz Olejnik.

– Poza ceną początkową należy wziąć pod uwagę również wartość rezydualną pojazdu, spalanie, koszt serwisowania, dostęp do sieci serwisowej, cenę ubezpieczenia – podpowiada Łukasz Żurek.

Tomasz Woźny, dyrektor w VB Leasing Polska, podaje przykładowy łączny koszt korzystania z usług car fleet management w przeliczeniu na jeden samochód klasy średniej. Koszt ten wynosi około 1900 zł netto miesięcznie przy umowie zawieranej na 36 miesięcy i przy przebiegu 40 tys. km rocznie.

Artur Sulewski z Handlowy LeasePlan Fleet Management przytacza inny przykład dotyczący auta z segmentu B (np. opel astra classic) – rata miesięczna zaczyna się od 800 zł netto. Z kolei dla samochodu z segmentu D (np. opel insygnia) jest to co najmniej 1500 zł netto.

Popularne marki

Przedsiębiorcy korzystający z CFM najczęściej wybierają pojazdy klasy B i C. Są one wykorzystywane przez przedstawicieli handlowych i pracowników podstawowego szczebla. Pojazdy klasy D użytkują menedżerowie średniego i wyższego szczebla. Najmniejszy udział w kontraktach (biorąc pod uwagę liczbę) mają pojazdy luksusowe.

– Najpopularniejszymi markami wybieranymi przez naszych klientów są te najbardziej znane, m.in. Skoda, Opel, Citroen, Ford, Volkswagen, Toyota, Renault, Fiat – mówi Tomasz Woźny.

– W ostatnich dwóch latach daje się zauważyć dużą aktywność marek Kia oraz Hyundai. Są one coraz częściej wybierane przez menedżerów – dodaje Michał Chudzik.

Jak został wyliczony miesięczny czynsz podany w tabeli

- Ceny podane w kalkulacjach są orientacyjne. W praktyce mogą być inne, ponieważ zależą od wielu czynników, w tym od cen na rynku motoryzacyjnym i ubezpieczeniowym, od kosztu pieniądza (stóp procentowych) w chwili podpisania umowy, od wybranych modeli samochodów i ich wyposażenia, zakładanego przebiegu maksymalnego, wielkości floty klienta, długości kontraktu.

- Dodatkowe warunki, jakie zostały przyjęte w kalkulacjach dotyczących wszystkich samochodów: czas umowy – 36 mies., zakładany przebieg całkowity – 60 tys. km, cztery opony zimowe wraz z wymianą i przechowywaniem.

- Dodatkowe usługi: serwis, naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne, wymiana żarówek, wycieraczek w ASO w pakiecie serwisowym; opony: wymiana, składowanie, zakup; assistance 24 h wraz z samochodem zastępczym; ubezpieczenie AC, OC, NNW, obsługa likwidacji szkód; raportowanie bez dodatkowych opłat; możliwość zmiany całkowitego limitu kilometrów w trakcie kontraktu.

- W przypadku full service leasing nie ma opłat wstępnych. Przedsiębiorstwa z zasady nie odkupują samochodów po zakończeniu okresu wynajmu, ale wynajmują nowe. Auta wycofane z leasingu są sprzedawane na rynku wtórnym.

Opinia:

Sławomir Wontrucki, dyrektor zarządzający LeasePlan Fleet Management

Na koszty floty składa się kilka elementów. Ponad 40 proc. to koszty amortyzacji. Koszty zakupu paliwa stanowią 21 proc. Firmy mogą jednak ograniczyć zużycie paliwa. Najprostszym sposobem pozwalającym zmniejszyć spalanie nawet o 20 proc. są szkolenia z eko-jazdy. Oszczędności, szczególnie przy wysokich przebiegach, zapewnia również wybór auta z silnikiem diesla. Tak więc koszty amortyzacji i paliwa wynoszą łącznie około 63 proc. Jest to największa grupa wydatków na utrzymanie floty.  Dalej można wymienić koszty ubezpieczenia, które stanowią 11 proc. One również mogą zostać zredukowane dzięki szkoleniom z bezpiecznej jazdy. Jeśli zmaleje szkodowość floty danego klienta, czyli kierowcy będą uczestniczyć w mniejszej liczbie wypadków, będzie można negocjować obniżenie stawek ubezpieczeniowych. Koszty przeglądów, napraw i wymiany opon to 11 proc., a koszty kredytu – 9 proc. wszystkich wydatków związanych z utrzymaniem parku pojazdów. Podatki i koszty administracyjne stanowią 6 proc. Dane te zmieniają się w zależności od liczby wynajmowanych samochodów. Dotyczy to zarówno kosztów zakupu, zarządzania, jak i outsourcingu. Duża flota oznacza niższe koszty finansowania.

Atuty full service leasingu

- łatwiejsze księgowanie i budżetowanie kosztów dzięki stałej, niezmiennej racie oraz zbiorczej miesięcznej fakturze,

- brak własnych działów zajmujących się zarządzaniem flotą,

- korzyści podatkowe; miesięczna rata stanowi koszt uzyskania przychodu,

- obniżenie kosztów eksploatacji floty; przygotowywane przez firmę CFM raporty zbiorcze pomagają analizować i optymalizować koszty,

- pełna kontrola nad parkiem samochodowym,

- łatwy dostęp do informacji dotyczących np. stanu pojazdu,

- możliwość zaplanowania kosztów,

- odciążenie użytkownika od kontroli kosztów serwisowych; przedsiębiorca może skupić się na podstawowej działalności,

- zakres świadczonych usług i ich szczegółowe parametry mogą się różnić w zależności od tego, czego potrzebuje klient.

Firmy zajmujące się wynajmem  samochodów (car fleet management, czyli w skrócie CFM) świadczą usługi w różnym zakresie.

– Pierwszy rodzaj usług to wynajem długoterminowy, czyli full service leasing. Jest to finansowanie pojazdów z kompleksowym pakietem usług pozafinansowych. Kolejna usługa to leasing operacyjny z serwisem, a więc finansowanie połączone z kilkoma wybranymi usługami, na przykład z serwisowaniem aut. Trzecim produktem jest zarządzanie flotą. Korzystają z niego przedsiębiorstwa zainteresowane przekazaniem zewnętrznej firmie wyłącznie obsługi administracyjnej – wyjaśnia Michał Chudzik, dyrektor sprzedaży korporacyjnej Alphabet Polska Fleet Management.

Pozostało 95% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację