Reklama

Made in Poland, czyli tanio i dobrze

Gdyby zapytać przeciętnego Polaka, z jakimi produktami kojarzą nas obcokrajowcy, z dużym prawdopodobieństwem padnie odpowiedź, że z wódką. Ostatnio padać mogą także – jedzone na złość Władimirowi Putinowi – jabłka.

Publikacja: 03.09.2014 01:25

Beata Drewnowska

Beata Drewnowska

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała Waldemar Kompała

Jednak nadal niewiele osób wie, że wyrośliśmy na potęgę meblarską. Nasze szafy i stoły masowo kupują Niemcy, a rynek francuski zdobywają meble do przychodni i szpitali. Taka ekspansja nie wszystkim się podoba, co nie dziwi w czasach spowolnienia, gdy każdy punkt procentowy udziału w rynku jest na wagę złota.

Niepokoją natomiast metody stosowane przez konkurencję, bo świadczą o odradzaniu się protekcjonizmu w UE. Związek Niemieckiego Przemysłu Meblowego poskarżył się nawet do Brukseli, że nasi meblarze zalewają ich tanimi produktami. Winne temu są rzekomo dotacje unijne na modernizację zakładów.

Biorąc pod uwagę brukselską biurokrację, na wyniki śledztwa trzeba będzie poczekać. A to z pewnością jest na rękę niemieckim meblarzom. Ich działania wskazują bowiem na typowy czarny PR, który żywi się rzuconą w eter plotką.

Polskie produkty, znane z dobrej jakości i konkurencyjnej ceny, już nieraz musiały zmierzyć się z atakami. Nagonkę na naszą żywność przeprowadzili Czesi i Słowacy. Przez Czechy przetoczyła się też fala krytyki pod adresem polskich okien. Ich jakość podważali już także Włosi.

O takie ataki byłoby trudniej, gdyby nie anonimowość naszych produktów. Niestety, nadal nie mamy silnych międzynarodowych marek, które budowałyby swój wizerunek i reputację poprzez kampanie promocyjne w innych krajach.

Reklama
Reklama

Nie wszystko da się wytłumaczyć brakiem pieniędzy. Bywa, że firmy nie widzą potrzeby tworzenia strategii marketingowej, bo rozleniwiają je rosnące przychody eksportowe. A przecież przewagi konkurencyjne pewnego dnia się skończą. Warto przygotować się na to już teraz.

Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama