Big Data kluczem do biznesowego sukcesu]

Rynek ten rośnie w tempie sześciokrotnie szybszym niż cały sektor IT, a jego wartość pod koniec 2018 r. przekroczy poziom 114 mld dol. O czym mowa?

Publikacja: 27.04.2015 10:20

Michał Duszczyk

Michał Duszczyk

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala Waldemar Kompala

Chodzi o Big Data, czyli analityce potężnej ilości danych, gromadzonych przez współczesny świat niemal na każdym kroku. Według badań IDC obecnie wykorzystujemy 20 proc. całego wolumenu Big Data w sieci, który oszacowano na ponad 5 zettabajtów (1 ZB to 100 mln terabajtów). Do 2020 roku ma to być już 30 proc., czyli gigantyczne 45 zettabajtów. Big Data będzie jednym z motorów napędowych naszej ery. Jego możliwości docenia już wielki biznes.

Według najnowszego raportu „Big & Fast Data: The Rise of Insight-Driven Business", autorstwa Capgemini, na ponad 1000 przebadanych przedsiębiorstw aż ponad dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę, że jeśli zaniedbają wdrożenie nowych narzędzi biznesowych, służących analityce danych (Big Data), to przestaną być konkurencyjne na rynku. Z cyfrowej ścieżki nie ma odwrotu. 64 proc. przebadanych przedsiębiorstw przyznaje, że technologia Big Data zmienia granice tradycyjnego biznesu.

Po pierwsze – zdecydowanie je rozszerza, umożliwiając penetrację nowych segmentów rynkowych. Po drugie – otwiera biznes na nowe podmioty. Z kolei ponad połowa firm (53 proc.) przewiduje, że w biznesie dojdzie do zaostrzenia konkurencji, w związku ze startupami napędzanymi właśnie analityką danych.

Chcąc sprostać konkurencji ze strony małych firm z branży nowych technologii 54 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech lat znacząco zwiększy swoje inwestycje w narzędzia do analityki Big Data. 6 na 10 przedsiębiorstw przyznaje bowiem, że to właśnie analityka wielkich zbiorów danych stanowi dzisiaj główny motor napędowy przychodów w ich firmach i ocenia ten obszar jako wartościowy dla usprawniania ich dotychczasowych produktów i usług.

Przykładem są choćby działy kadr. Jedna z grup kapitałowych w Polsce, zatrudniająca 1000 osób, tylko w obszarze HR tworzy w ciągu miesiąca aż 67 raportów. Czy menedżer jest w stanie te informacje przeanalizować? Nie. Ilość danych niestrukturalnych jest tak ogromna, że bez dedykowanych narzędzi nie jesteśmy w stanie tego oceanu informacji spożytkować. Jak twierdzą eksperci z firmy BPSC dostarczającej systemy wspierające zarządzanie firmą, ten kto to potrafi, może ubiec konkurencję i np. szybciej zrekrutować najlepszych kandydatów. A to tylko jeden z prostych przykładów wykorzystania danych. Znaczna część przebadanych przedsiębiorstw (43 proc.) przechodzi lub w najbliższym czasie zamierza przejść restrukturyzację, pozwalającą zmaksymalizować bądź odkryć nowe możliwości, jakie oferuje biznesowa analityka Big Data.

Big Data okazuje się dziś nie tylko kluczem do biznesowego sukcesu. Piotr Prajsnar, szef Cloud Technologies, największej platformy Big Data w Polsce, nie ma wątpliwości, że to właśnie dynamika tego rynku stanie się głównym motorem do działań dla wielu polskich firm. Priorytetem dla rodzimego biznesu powinno stać się więc nie tylko o wdrożenie nowych narzędzi do analityki danych, lecz także monetyzacja danych już zgromadzonych przez przedsiębiorstwa.

Chodzi o Big Data, czyli analityce potężnej ilości danych, gromadzonych przez współczesny świat niemal na każdym kroku. Według badań IDC obecnie wykorzystujemy 20 proc. całego wolumenu Big Data w sieci, który oszacowano na ponad 5 zettabajtów (1 ZB to 100 mln terabajtów). Do 2020 roku ma to być już 30 proc., czyli gigantyczne 45 zettabajtów. Big Data będzie jednym z motorów napędowych naszej ery. Jego możliwości docenia już wielki biznes.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne