Chodzi o Big Data, czyli analityce potężnej ilości danych, gromadzonych przez współczesny świat niemal na każdym kroku. Według badań IDC obecnie wykorzystujemy 20 proc. całego wolumenu Big Data w sieci, który oszacowano na ponad 5 zettabajtów (1 ZB to 100 mln terabajtów). Do 2020 roku ma to być już 30 proc., czyli gigantyczne 45 zettabajtów. Big Data będzie jednym z motorów napędowych naszej ery. Jego możliwości docenia już wielki biznes.
Według najnowszego raportu „Big & Fast Data: The Rise of Insight-Driven Business", autorstwa Capgemini, na ponad 1000 przebadanych przedsiębiorstw aż ponad dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę, że jeśli zaniedbają wdrożenie nowych narzędzi biznesowych, służących analityce danych (Big Data), to przestaną być konkurencyjne na rynku. Z cyfrowej ścieżki nie ma odwrotu. 64 proc. przebadanych przedsiębiorstw przyznaje, że technologia Big Data zmienia granice tradycyjnego biznesu.
Po pierwsze – zdecydowanie je rozszerza, umożliwiając penetrację nowych segmentów rynkowych. Po drugie – otwiera biznes na nowe podmioty. Z kolei ponad połowa firm (53 proc.) przewiduje, że w biznesie dojdzie do zaostrzenia konkurencji, w związku ze startupami napędzanymi właśnie analityką danych.
Chcąc sprostać konkurencji ze strony małych firm z branży nowych technologii 54 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech lat znacząco zwiększy swoje inwestycje w narzędzia do analityki Big Data. 6 na 10 przedsiębiorstw przyznaje bowiem, że to właśnie analityka wielkich zbiorów danych stanowi dzisiaj główny motor napędowy przychodów w ich firmach i ocenia ten obszar jako wartościowy dla usprawniania ich dotychczasowych produktów i usług.
Przykładem są choćby działy kadr. Jedna z grup kapitałowych w Polsce, zatrudniająca 1000 osób, tylko w obszarze HR tworzy w ciągu miesiąca aż 67 raportów. Czy menedżer jest w stanie te informacje przeanalizować? Nie. Ilość danych niestrukturalnych jest tak ogromna, że bez dedykowanych narzędzi nie jesteśmy w stanie tego oceanu informacji spożytkować. Jak twierdzą eksperci z firmy BPSC dostarczającej systemy wspierające zarządzanie firmą, ten kto to potrafi, może ubiec konkurencję i np. szybciej zrekrutować najlepszych kandydatów. A to tylko jeden z prostych przykładów wykorzystania danych. Znaczna część przebadanych przedsiębiorstw (43 proc.) przechodzi lub w najbliższym czasie zamierza przejść restrukturyzację, pozwalającą zmaksymalizować bądź odkryć nowe możliwości, jakie oferuje biznesowa analityka Big Data.