Decyzja „gdzie" jest najważniejsza. Determinuje nie tylko wybór partnerów takich jak banki i doradcy prawni oraz sposoby adaptacji produktu i jego promocji do wymagań rynków docelowych, ale warunkuje także całościowy sukces. Jak decydować o wyborze rynku ekspansji? Zawsze w oparciu o gruntowną, co najmniej dwuetapową analizę. W pierwszej fazie następuje wstępna selekcja atrakcyjnych rynków. Kluczowy jest tu dostęp do rzetelnych, aktualnych i praktycznych informacji. Wiedzę można pozyskać z wielu źródeł, np. opracowań Ministerstwa Rozwoju, wydziałów promocji handlu i inwestycji przy ambasadach, PAIiIZ, PARP i innych agend rządowych. Warto sięgać i po mniej standardowe narzędzia, np. portal informacyjny SantanderTrade.com skierowany do firm planujących ekspansję zagraniczną. Z narzędzia mogą korzystać przedsiębiorcy zainteresowani importem surowców i towarów, eksportem produktów i usług, ale też inwestycjami bezpośrednimi za granicą. Każda sekcja portalu obejmuje inne funkcje. Sekcja „Markets" („Rynki") to informacje o 185 krajach pod kątem ich atrakcyjności biznesowej, dane makroekonomiczne, demograficzne oraz analizy eksportu i importu. Klienci mogą skorzystać z 25 tys. raportów i 40 baz danych z całego świata, w tym danych Eurostatu, Index Mundi, analiz Banku Światowego, Międzynarodowego Funduszu Walutowego czy też opracowań przygotowywanych przez Doing Business i World Trade Organization. W sekcji „Counterparts" („Kontrahenci") znajdują się informacje o przedsiębiorstwach działających na danym rynku w wybranej branży oraz ogłoszenia o ponad 1 mln przetargów z całego świata i 40 tys. targów. Sekcja „Shipments" („Warunki wymiany handlowej") to zasady wymiany międzynarodowej w 120 krajach z uwzględnieniem warunków specyficznych dla wybranego rynku lub branży (regulacje prawne, taryfy celne itp.) oraz zawiera kalkulatory kosztów importu. Sekcja „Currencies" („Waluty") daje dostęp do globalnych danych walutowych, przelicznik 147 walut, cotygodniowe i comiesięczne raporty rynkowe analityków Grupy Santander, a sekcja „Establishing" („Zakładanie firmy za granicą") omawia praktyczne wskazówki, jak zorganizować i prowadzić firmę za granicą. Wszystkie dane i informacje na SantanderTrade.com są udostępnione w przejrzystej i łatwej do nawigacji formie, a ich główną zaletą jest aktualność. Dzięki temu firmy mają narzędzie, któremu mogą zaufać.

Druga faza przygotowań do ekspansji to pogłębione analizy wstępnie wyselekcjonowanych rynków. Na tym etapie warto zaufać wyspecjalizowanym podmiotom: bankom, firmom doradczym, które pozwalają rozpoznać regulacje prawne oraz kwestie podatkowe, wywiadowniom gospodarczym, ale firmom, które zbadają potencjalny popyt na nasz produkt na danym rynku, czy też rozpoznają kwestie logistyczne. W tej fazie, dzięki kompetencjom partnerów merytorycznych, wspieramy firmy w ramach Programu Rozwoju Eksportu.

Piotr Dylak, dyrektor ds. rozwoju handlu zagranicznego w BZ WBK