Karetki z podatkiem

Fiskus nie odpuszcza producentom i dystrybutorom karetek, domagając się podatku za pojazdy sprzedane przed 2009 r. Przedsiębiorcy nie zgadzają się z taką praktyką.

Publikacja: 10.01.2014 04:00

karetka pogotowia

karetka pogotowia

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

W marcu 2009 roku weszła w życie nowa ustawa, nakładająca na ambulanse podatek akcyzowy. Karetki podzielono na trzy typy – A, B, C. Teoretycznie karetki typu „A" powinny być wykorzystywane jedynie do transportu chorych i powinno się od nich odprowadzać podatek akcyzowy. W praktyce są one jednak wyposażone w sprzęt ratujący życie, np. respiratory. A od takich pojazdów podatku płacić nie trzeba.

Nieprecyzyjność ustawy wykorzystują urzędnicy, którzy w różnych regionach kraju odmiennie ją interpretują.

– Przyszli do mnie ludzie z Urzędu Celnego w Katowicach, którzy kontrolowali mnie prawie trzy miesiące i stwierdzili, że popełniłem błąd i miałem pobierać od każdego samochodu akcyzę 18,6 procent  – mówi Jerzy Kuc, właściciel firmy Autoform w Mysłowicach.

Z kolei Urząd Celny w Łodzi nie widzi problemu i wszystkie pojazdy sanitarne traktuje jako zwolnione z akcyzy.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie rozumie, skąd bierze zamieszanie. Zdaniem rzecznika resortu Piotra Popy na podstawie obowiązujących przepisów karetki wykorzystywane do ratowania życia są pojazdami specjalnymi i nie podlegają akcyzie. – Nie wiem, gdzie jest problem i jakie jest jego źródło – tłumaczy Popa.

Na tym jednak nie koniec. Okazuje się, że część urzędów celnych nalicza też podatek akcyzowy wstecznie za okres 2006–2009. Tymczasem do końca lutego 2009 roku, producenci ambulansów klasyfikowali wytworzone przez siebie pojazdy jako „samochody służby zdrowia na podwoziach samochodów ciężarowych" – czyli takie, które mają specjalne przeznaczenie. A według opinii Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług takie samochody akcyzie nie podlegały.

– Największym absurdem w tej sytuacji jest obciążanie nas akcyzą i karami za to, że jedna część państwa, czyli służba zdrowia, odniosła korzyści, nie płacąc w przeszłości akcyzy ?– mówi Wincenty Zeszuta, prezes Związku Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych. – Teraz druga część tego państwa wymierza nam za to wsteczne podatki i nalicza kary. Przecież państwo skorzystało, kupując tańsze karetki, a teraz usiłuje wyegzekwować od nas akcyzę i kary po to, żeby ponownie odnieść korzyść – dodaje.

Więcej w programie „Państwo w państwie" Polsat, 12.01.2014, godz. 19.30

W marcu 2009 roku weszła w życie nowa ustawa, nakładająca na ambulanse podatek akcyzowy. Karetki podzielono na trzy typy – A, B, C. Teoretycznie karetki typu „A" powinny być wykorzystywane jedynie do transportu chorych i powinno się od nich odprowadzać podatek akcyzowy. W praktyce są one jednak wyposażone w sprzęt ratujący życie, np. respiratory. A od takich pojazdów podatku płacić nie trzeba.

Nieprecyzyjność ustawy wykorzystują urzędnicy, którzy w różnych regionach kraju odmiennie ją interpretują.

Ochrona zdrowia
Szpitale toną w długach. Czy będą ograniczać liczbę pacjentów?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ochrona zdrowia
Podkomisja Kongresu USA orzekła, co było źródłem pandemii COVID-19 na świecie
Ochrona zdrowia
Rząd ma pomysł na rozładowanie kolejek do lekarzy
Ochrona zdrowia
Alert na porodówkach. „To nie spina się w budżecie praktycznie żadnego ze szpitali”
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ochrona zdrowia
Pierwsze rodzime zakażenie gorączką zachodniego Nilu? "Wysoce prawdopodobne"