Samolot poruszajacy skrzydłami jak ptak

Maszynę o nazwie Snowbird, samolot naśladujący ptaki, skonstruował zespół absolwentów Instytutu Studiów Aeronautycznych Uniwersytetu Toronto w Kanadzie.

Aktualizacja: 25.09.2010 15:45 Publikacja: 25.09.2010 00:52

Żeby niezwykły samolot mógł unieść się w powietrze, pilot musiał najpierw schudnąć 8 kilogramów

Żeby niezwykły samolot mógł unieść się w powietrze, pilot musiał najpierw schudnąć 8 kilogramów

Foto: B&W

– Zaprojektowaliśmy nasz samolot tak, aby ruch skrzydeł pozwolił na uzyskanie dostatecznej siły nośnej do utrzymania maszyny w powietrzu – powiedział Cameron Robertson, członek zespołu konstruktorów. – Dotychczas nie było dostatecznie mocnych komputerów, by to obliczyć, ani materiałów koniecznych do budowy tak lekkich samolotów.

W roku 1485 Leonardo da Vinci naszkicował pierwszy ornitopter – maszynę latającą poruszającą skrzydłami, napędzaną siłą ramion i nóg człowieka. Wielkiemu artyście nigdy nie udało się zbudować maszyny, bo przy ówczesnym stanie wiedzy i technologii nie mogło się udać.

– Snowbird to jedna z ostatnich realizacji pierwotnych pomysłów na latanie – powiedział Todd Reichert, główny konstruktor, menedżer projektu, doktorant Instytutu Studiów Aeronautycznych. – Od wieków ludzie marzyli o tym, żeby latać jak ptaki, wykorzystując siłę mięśni.

W sierpniu studenci przeprowadzili próbę lotu w obecności wiceprezydenta Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI). Za sterami zasiadł Reichert. Przygotowywał się przez rok, schudł ponad 8 kg. Do uniesienia samolotu wykorzystany został samochód, który pociągnął maszynę. Kiedy uzyskała potrzebną prędkość, wzniosła się na kilka metrów, lina holownicza została zwolniona.

Utrzymanie wysokości i prędkości było już zasługą pilota. Naciskając z całych sił na pedały poruszające mechanizm ugięcia skrzydeł Reichert utrzymał maszynę w locie poziomym przez 19,3 sekundy i przeleciał 145 metrów z prędkością 25,6 km/h.

Lot był nieco niezgrabny. Z daleka wyglądało tak, jakby podpity olbrzymi ptak usiłował utrzymać się w powietrzu. Mimo że uszkodzeniu uległa jedna z linek sterujących, FAI uznała ten lot za rekordowy i ma to oficjalnie potwierdzić podczas zjazdu w październiku. Pierwszy udany lot Orville’a Wrighta 17 grudnia 1903 r. uznany za początek lotnictwa trwał zaledwie 12 sekund. Flyer przeleciał 36,5 m.

Snowbird to maszyna zbudowana z użyciem najlżejszych materiałów: kewlaru, nylonu oraz drewna balsa. Waży zaledwie 42,6 kg. Skrzydła rozpościerają się na 32 metry. Mimo że skrzydła Snowbirda pod względem długości porównywalne są ze skrzydłami Boeinga 737, kanadyjska maszyna waży mniej niż poduszki z pokładu samolotu pasażerskiego.

Próby latania maszyną w sposób, w jaki robią to ptaki, były już podejmowane. – Uważamy, że jesteśmy pierwszymi, którym się to udało, ponieważ dokładnie wiemy, jak to zrobić – przekonywał Cameron Robertson w rozmowie z agencją Reuters. – Poprzednie osiągnięcia nie zostały potwierdzone.

Robertson dodał, że kanadyjski zespół dysponuje danymi telemetrycznymi potwierdzającymi zarówno długość, jak i wysokość lotu.

Snowbird nie jest pierwszą maszyną latająca napędzaną siłą mięśni. Pierwszym samolotem z pedałami do napędu śmigła był Gossamer Condor. Maszynę skonstruowali Paul MacCready i Peter Lissaman. W roku 1977 pilot – cyklista Bryan Allen przeleciał trasę w kształcie ósemki na dystansie jednej mili. Zmodyfikowany samolot posłużył do pokonania kanału La Manche.

W roku 2006 zespół Instytutu Studiów Aeronautycznych Uniwersytetu Toronto pod kierunkiem prof. Jamesa DeLauriera zbudował maszynę Omnithopter No. 1 z uginającymi się skrzydłami napędzaną silnikiem. Podczas prób za pomocą innego samolotu udało się maszynę wznieść w powietrze na 14 sekund.

Konstruktorzy Snowbirda zapowiedzieli, że w przyszłości będą pracować nad maszyną latającą z wychylanymi skrzydłami, napędzaną już nie siłą mięśni pilota, ale silnikiem.

– Zaprojektowaliśmy nasz samolot tak, aby ruch skrzydeł pozwolił na uzyskanie dostatecznej siły nośnej do utrzymania maszyny w powietrzu – powiedział Cameron Robertson, członek zespołu konstruktorów. – Dotychczas nie było dostatecznie mocnych komputerów, by to obliczyć, ani materiałów koniecznych do budowy tak lekkich samolotów.

W roku 1485 Leonardo da Vinci naszkicował pierwszy ornitopter – maszynę latającą poruszającą skrzydłami, napędzaną siłą ramion i nóg człowieka. Wielkiemu artyście nigdy nie udało się zbudować maszyny, bo przy ówczesnym stanie wiedzy i technologii nie mogło się udać.

Pozostało 83% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji