Niespodzianka Apple. Koniec z iPadem

Najnowszy tablet Apple to już nie iPad, ale iPad Air. Jest cieńszy, mniejszy i lżejszy. - Jak powietrze - mówili szefowie firmy podczas premiery w San Francisco

Publikacja: 22.10.2013 21:23

- Jest lekki jak powietrze - mówią o iPadzie Air szefowie Apple

- Jest lekki jak powietrze - mówią o iPadzie Air szefowie Apple

Foto: APPLE

Odbywająca się w Yerba Buena Center for the Arts w San Francisco konferencja miała być poświęcona nowym modelom popularnych tabletów. Ale nikt nie spodziewał się, że Apple, wprowadzając nowy model, da mu też nową nazwę.

- Projekt jest tak inny, tak dramatycznie inny, że postanowiliśmy zmienić nazwę — tłumaczył Phil Schiller, szef marketingu Apple.

Reszta poszła już zgodnie z przewidywaniami. iPad Air zyskał mocny 64-bitowy procesor, taki sam jak w nowym iPhone 5S („zapomnijcie o porównaniach, to zmiata wszystko inne" — przekonywał Schiller). Jest też znany ze niedawno zaprezentowanego smartfona układ M7 analizujący ruch użytkownika. Nowy „duży" iPad zapewnia do 10 godzin pracy i korzystanie z wideo Full HD. iPad Air zastąpi topowe wersje tabletów firmy.

Ceny zaczynają się od 499 dolarów. Za opcję z wbudowanym modemem LTE Apple życzy sobie 629 dolarów. Starsza wersja tabletu — iPad 2 — będzie kosztowała 399 dolarów za wersję z 16 GB i łącznością WiFi (bez modemu). iPad Air dostępny będzie już od 1 listopada — również w Polsce.

- iPad stał się jednym z największych hitów w całej historii Apple. Sprzedaliśmy ich 170 mln. Teraz wszyscy chcą robić tablety. Nawet ci, którzy wtedy wątpili, teraz chcą je sprzedawać — mówił Tim Cook, szef Apple, wbijając szpilkę Microsoftowi. Kilka godzin wcześniej Nokia (wykupiona przez Microsoft) zapowiedziała wprowadzenie na rynek swojego pierwszego tabletu z rodziny Lumia.

Jest też druga tabletowa nowość firmy — iPad Mini. Ma ekran o przekątnej 7,9 cala, ale rozdzielczość taką samą jak iPad Air, czyli 2048 na 1536 pikseli. W środku szybki procesor A7 i bateria wystarczająca — mimo niewielkich rozmiarów — na 10 godzin pracy.

Mniejszy iPad będzie dostępny również w listopadzie. Ceny iPad Mini Retina zaczynają się od 399 dolarów. Podobnie jak w przypadku iPada Air za wersję z modemem komórkowym trzeba dopłacać. Oryginalny iPad Mini ma teraz kosztować 299 dolarów.

iPad pozostaje jednym z najpopularniejszych urządzeń w swojej klasie. - Tabletów Apple używa ok. 81 proc. wszystkich posiadaczy takich gadżetów — przekonywał Cook. — Mamy w sklepie 475 tys. aplikacji napisanych specjalnie dla iPada, a nie rozciągniętych programów dla smartfonów jak nasza konkurencja.

Co jeszcze ma dla nas Apple? Nowe komputery przenośne — MacBook Pro z ekranami 13 i 15 cali (1299 i 1999 dolarów) oraz stację roboczą MacPro dla najbardziej wymagających klientów. Topowe laptopy Apple'a są wyposażone w procesory Intela ostatniej generacji — i5 oraz i7 oraz dyski typu SSD. Są oczywiście mniejsze i lżejsze niż wcześniejsze modele, oferują też dłuższą (do 9 godzin) pracę na baterii. Ceny profesjonalnego MacPro zaczynają się od prawie 3 tys. dolarów. Nietypowy komputer w kształcie walca został zaprojektowany i zbudowany w USA — podkreślił Phil Schiller.

Apple wprowadza również najnowszą wersję swojego systemu operacyjnego dla komputerów — Mac OS X Mavericks. Odejście od nazw wielkich kotów do określania kolejnych wersji systemu to tylko początek. — Dziś otwieramy nową erę dla komputerów Mac, bo Mavericks będzie dostępny za darmo — zaskoczył dziennikarzy Craig Federighi, wiceprezes ds. oprogramowania. Zapewnił także, że w odróżnieniu od poprzedniej wersji systemu, Mavericks będzie działał również na starszych Makach — nawet na iMaku z 2007 roku. To spora niespodzianka — Microsoft za kolejne wersje swojego systemu Windows każe sobie dopłacać, darmowe są tylko aktualizacje (np. z Windows 8 do 8.1)

Jest też kolejna wersja pakietu iLife zawierającego oprogramowanie m.in. do katalogowania zdjęć, tworzenia muzyki oraz filmów. Również biurowy pakiet iWork (odpowiednik Office Microsoftu) doczekał się aktualizacji.

Odbywająca się w Yerba Buena Center for the Arts w San Francisco konferencja miała być poświęcona nowym modelom popularnych tabletów. Ale nikt nie spodziewał się, że Apple, wprowadzając nowy model, da mu też nową nazwę.

- Projekt jest tak inny, tak dramatycznie inny, że postanowiliśmy zmienić nazwę — tłumaczył Phil Schiller, szef marketingu Apple.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji