Niespodzianka Apple. Koniec z iPadem

Najnowszy tablet Apple to już nie iPad, ale iPad Air. Jest cieńszy, mniejszy i lżejszy. - Jak powietrze - mówili szefowie firmy podczas premiery w San Francisco

Publikacja: 22.10.2013 21:23

- Jest lekki jak powietrze - mówią o iPadzie Air szefowie Apple

- Jest lekki jak powietrze - mówią o iPadzie Air szefowie Apple

Foto: APPLE

Odbywająca się w Yerba Buena Center for the Arts w San Francisco konferencja miała być poświęcona nowym modelom popularnych tabletów. Ale nikt nie spodziewał się, że Apple, wprowadzając nowy model, da mu też nową nazwę.

- Projekt jest tak inny, tak dramatycznie inny, że postanowiliśmy zmienić nazwę — tłumaczył Phil Schiller, szef marketingu Apple.

Reszta poszła już zgodnie z przewidywaniami. iPad Air zyskał mocny 64-bitowy procesor, taki sam jak w nowym iPhone 5S („zapomnijcie o porównaniach, to zmiata wszystko inne" — przekonywał Schiller). Jest też znany ze niedawno zaprezentowanego smartfona układ M7 analizujący ruch użytkownika. Nowy „duży" iPad zapewnia do 10 godzin pracy i korzystanie z wideo Full HD. iPad Air zastąpi topowe wersje tabletów firmy.

Ceny zaczynają się od 499 dolarów. Za opcję z wbudowanym modemem LTE Apple życzy sobie 629 dolarów. Starsza wersja tabletu — iPad 2 — będzie kosztowała 399 dolarów za wersję z 16 GB i łącznością WiFi (bez modemu). iPad Air dostępny będzie już od 1 listopada — również w Polsce.

- iPad stał się jednym z największych hitów w całej historii Apple. Sprzedaliśmy ich 170 mln. Teraz wszyscy chcą robić tablety. Nawet ci, którzy wtedy wątpili, teraz chcą je sprzedawać — mówił Tim Cook, szef Apple, wbijając szpilkę Microsoftowi. Kilka godzin wcześniej Nokia (wykupiona przez Microsoft) zapowiedziała wprowadzenie na rynek swojego pierwszego tabletu z rodziny Lumia.

Jest też druga tabletowa nowość firmy — iPad Mini. Ma ekran o przekątnej 7,9 cala, ale rozdzielczość taką samą jak iPad Air, czyli 2048 na 1536 pikseli. W środku szybki procesor A7 i bateria wystarczająca — mimo niewielkich rozmiarów — na 10 godzin pracy.

Mniejszy iPad będzie dostępny również w listopadzie. Ceny iPad Mini Retina zaczynają się od 399 dolarów. Podobnie jak w przypadku iPada Air za wersję z modemem komórkowym trzeba dopłacać. Oryginalny iPad Mini ma teraz kosztować 299 dolarów.

iPad pozostaje jednym z najpopularniejszych urządzeń w swojej klasie. - Tabletów Apple używa ok. 81 proc. wszystkich posiadaczy takich gadżetów — przekonywał Cook. — Mamy w sklepie 475 tys. aplikacji napisanych specjalnie dla iPada, a nie rozciągniętych programów dla smartfonów jak nasza konkurencja.

Co jeszcze ma dla nas Apple? Nowe komputery przenośne — MacBook Pro z ekranami 13 i 15 cali (1299 i 1999 dolarów) oraz stację roboczą MacPro dla najbardziej wymagających klientów. Topowe laptopy Apple'a są wyposażone w procesory Intela ostatniej generacji — i5 oraz i7 oraz dyski typu SSD. Są oczywiście mniejsze i lżejsze niż wcześniejsze modele, oferują też dłuższą (do 9 godzin) pracę na baterii. Ceny profesjonalnego MacPro zaczynają się od prawie 3 tys. dolarów. Nietypowy komputer w kształcie walca został zaprojektowany i zbudowany w USA — podkreślił Phil Schiller.

Apple wprowadza również najnowszą wersję swojego systemu operacyjnego dla komputerów — Mac OS X Mavericks. Odejście od nazw wielkich kotów do określania kolejnych wersji systemu to tylko początek. — Dziś otwieramy nową erę dla komputerów Mac, bo Mavericks będzie dostępny za darmo — zaskoczył dziennikarzy Craig Federighi, wiceprezes ds. oprogramowania. Zapewnił także, że w odróżnieniu od poprzedniej wersji systemu, Mavericks będzie działał również na starszych Makach — nawet na iMaku z 2007 roku. To spora niespodzianka — Microsoft za kolejne wersje swojego systemu Windows każe sobie dopłacać, darmowe są tylko aktualizacje (np. z Windows 8 do 8.1)

Jest też kolejna wersja pakietu iLife zawierającego oprogramowanie m.in. do katalogowania zdjęć, tworzenia muzyki oraz filmów. Również biurowy pakiet iWork (odpowiednik Office Microsoftu) doczekał się aktualizacji.

Odbywająca się w Yerba Buena Center for the Arts w San Francisco konferencja miała być poświęcona nowym modelom popularnych tabletów. Ale nikt nie spodziewał się, że Apple, wprowadzając nowy model, da mu też nową nazwę.

- Projekt jest tak inny, tak dramatycznie inny, że postanowiliśmy zmienić nazwę — tłumaczył Phil Schiller, szef marketingu Apple.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska