Chodzi o umowy o oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie, zawarte przed 1 maja 2004 r. Przed tą datą tego typu umowy nie były objęte VAT. Problem powstał wraz z przystąpieniem Polski do UE, kiedy to wieczyste użytkowanie zostało objęte podatkiem. Nie było jednak pewności, czy zostało opodatkowane jako dostawa, czy jako usługa.
Ministerstwo Finansów i podległe mu organy podatkowe twierdziły, że użytkowanie wieczyste jest usługą. To miało oznaczać, że opłaty roczne od gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie przed 1 maja 2004 r. zostały również objęte VAT. Kto jednak miałby ponieść koszty tego podatku – gminy czy użytkownicy? Praktyka była tu różna. Niektóre gminy zaczęły doliczać VAT do rocznej opłaty, przerzucając tym samym ciężar opodatkowania na użytkowników. Z kolei inne gminy wzięły na siebie ciężar VAT, obniżając tym samym własne wpływy z wieczystego użytkowania.
Przełomowa okazała się dopiero [b]uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 stycznia 2007 r. (I FPS 1/06)[/b]. Sąd stwierdził w niej, że użytkowanie wieczyste nie jest usługą, tylko dostawą. A to oznacza, że jeśli zostało ustanowione przed 1 maja 2004 r., to opłaty roczne od tych umów nie są objęte VAT.
Na tej podstawie Ministerstwo Finansów przyznało, że VAT płacić nie trzeba ([b]stanowisko ministra finansów skierowane do dyrektorów izb i urzędów skarbowych, PT10-812167/2007/MR/429[/b]). To prowadziło do wniosku, że zarówno podatnicy, jak i gminy, które zażądają zwrotu VAT, powinny go dostać.
[srodtytul]Netto = brutto[/srodtytul]