Przy niektórych inwestycjach nie wystarczy pozwolenie budowlane

Jeśli inwestycja może oznaczać szkodę dla przyrody, przedsiębiorca musi się liczyć z koniecznością uzyskania decyzji środowiskowej

Aktualizacja: 14.09.2009 07:20 Publikacja: 14.09.2009 07:00

Przy niektórych inwestycjach nie wystarczy pozwolenie budowlane

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Dobrzyński

Bez niej nie zostaną wydane pozwolenie budowlane, decyzja o warunkach zabudowy, jak i ta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (gdy na danym terenie nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego). Jeśli więc przedsiębiorca nie zapozna się z przepisami środowiskowymi odpowiednio wcześnie, musi się liczyć z tym, że straci przynajmniej jeden sezon budowlany. Do uzyskania decyzji niezbędne jest często przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, a tej nie da się zazwyczaj wykonać od późnej jesieni do wczesnej wiosny.

[srodtytul]Zajrzyj do rozporządzenia i ustawy[/srodtytul]

Planując inwestycję, trzeba pamiętać o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7FCEEE30281E3D5A849D42CF570286A7?id=175842]rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (DzU z 2004 r. nr 257, poz. 2573 ze zm.[/link]). Wskazane w nim obiekty wymagają uzyskania decyzji środowiskowej. Raport środowiskowy będzie zaś niezbędny dla tych wymienionych w grupie I (patrz: ramka). Z kolei inwestycje wskazane w grupie II mogą, ale nie muszą wymagać takiej oceny. Z doświadczeń osób, które przechodziły już taką procedurę, wynika, że często można uniknąć sporządzania czasochłonnego raportu, jeżeli karta informacyjna przedsięwzięcia jest napisana bardzo szczegółowo, a ponadto przez osobę lub firmę, do której wydający decyzję ma zaufanie. [b] Samo sprawdzenie rozporządzenia nie wystarczy, by być pewnym, czy inwestycja wymaga decyzji.[/b] Dodatkowo trzeba się zapoznać z art. 63 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=665E7F756E7C3303D3E383E4E8DF5E12?id=289150]ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (DzU z 2008 r. nr 199, poz. 1227 ze zm.[/link]). Zawiera on dodatkowe wymagania wpływające na konieczność wykonania oceny. Chodzi m.in. o zdolność samooczyszczania się środowiska, gęstość zaludnienia czy położenie nad jeziorem albo w sąsiedztwie bagien. Ustawowe określenia są jednak dość ogólne i nie zawsze przedsiębiorca będzie miał pewność, że bez decyzji się obędzie.

[srodtytul]Patrz w przyszłość[/srodtytul]

Ponieważ wykonywanie raportu środowiskowego i postępowanie w sprawie decyzji trwa długo, trzeba śledzić projektowane zmiany przepisów (decyzja zostanie bowiem wydana na podstawie tych, które będą obowiązywać w dniu wydania). Już dziś warto więc się zapoznać z projektem rozporządzenia w sprawie określenia rodzaju przedsięwzięć, który ma zastąpić obecnie obowiązujące. Najważniejsze wprowadzane w nim zmiany mają dotyczyć deweloperów. Zgodnie z projektem na terenach obszarów chronionych lub ich otulin jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko kwalifikować się będą nawet niektóre jednorodzinne rezydencje (powyżej 2 tys. mkw. powierzchni zabudowy). Decyzja może być wymagana także dla niezbyt dużych osiedli z ok. 100 mieszkaniami (2 ha pow. zabudowy). Do tej pory zabudowa mieszkaniowa w praktyce nie podlegała ocenom ekologicznym.

Raport będzie również potrzebny przy drogach niepublicznych przekraczających 1 km długości (dotychczas dotyczy to tylko publicznych). Do grupy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowiska zakwalifikują się też zapewne parki rozrywki i stadiony, a to znaczy, że postępowanie trzeba będzie przeprowadzić choćby dla każdego gminnego boiska typu Orlik. To samo ma dotyczyć ośrodków wypoczynkowych, stałych kempingów, hoteli przewidzianych dla ponad 100 osób (obecnie dotyczy to tylko zlokalizowanych poza obszarami miejskimi) czy instalacji wiatrowych nieprzekraczających 30 m wysokości. Zmienić się też mają przepisy dotyczące parkingów czy sieci kanalizacyjnych.

[srodtytul]Gdy liczysz na unijne dotacje[/srodtytul]

Szczególnie starannie trzeba podejść do ekologicznych obowiązków, gdy firma stara się o wsparcie z unijnych funduszy. Lepiej wtedy nieco zawyżyć parametry inwestycji, niż je niedoszacować. Unia bowiem bardzo dokładnie sprawdza, czy postępowanie ekologiczne zostało przeprowadzone prawidłowo.

– Z praktyki wiadomo też, że łatwiej jest uzyskać finansowe wsparcie, gdy w razie wątpliwości przedsiębiorca złoży wniosek o wydanie decyzji, nawet jeżeli później urząd umorzy postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej – mówi Joanna Wilczyńska z opolskiej firmy Atmoterm SA zajmującej się ochroną środowiska.

Dodaje, że według zaleceń ministra rozwoju regionalnego taka decyzja o umorzeniu może zostać uznana za wystarczającą, jeżeli jej uzasadnienie wyczerpująco i przekonująco wykazuje, iż przedsięwzięcie ze względu m.in. na rodzaj, skalę czy usytuowanie nie może znacząco oddziaływać na środowisko. Wskazanie jedynie braku podstawy prawnej w prawie krajowym to za mało. Byłoby dobrze, gdyby w uzasadnieniu do decyzji zastosowano kryteria określone w aneksie III dyrektywy 85/337/EWG.

[ramka][b]Kto wyda decyzję[/b]

Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest:

- regionalny dyrektor ochrony środowiska dla mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: dróg, linii kolejowych, napowietrznych linii elektroenergetycznych, instalacji do przesyłu ropy i produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, sztucznych zbiorników wodnych, przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych lub obszarach morskich, zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny, niektórych lotnisk i terminali;

- starosta – przy scalaniu, wymianie lub podziale gruntów;

- dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – przy zmianie lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny;

- wójt, burmistrz, prezydent miasta – dla pozostałych przedsięwzięć. [/ramka]

[ramka][b]Kiedy niezbędny jest raport[/b]

[b]Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem sporządzenia raportu środowiskowego wymagają każdorazowo m.in.:[/b]

- niektóre zakłady chemiczne,

- duże obiekty, np. metalurgiczne, energetyczne, takie, w których są stosowane procesy chemiczne, papiernie, cementownie, kopalnie, lotniska, zbiorniki wodne i zapory, rurociągi, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów i instalacje do ich unieszkodliwiania, fermy, niektóre instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne emitujące pole elektromagnetyczne,

- autostrady i drogi ekspresowe.

[b]Raportu mogą też wymagać:[/b]

- niektóre elektrownie oraz stacje i linie energetyczne,

- niektóre zakłady metalurgiczne, koksownie, cementownie, papiernie, zbiorniki na paliwo,

- stacje benzynowe, tartaki, stolarnie, instalacje do wyrobu płyt pilśniowych, płyt wiórowych, sklejek lub mebli, instalacje do produkcji paliw z produktów roślinnych,

- niektóre ośrodki wypoczynkowe i hotele, niektóre garaże lub parkingi,

- zespoły zabudowy przemysłowej o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha,

- zespoły zabudowy usługowej na terenie o powierzchni nie mniejszej niż 2 ha,

- centra handlowe i usługowe o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha,

- niektóre zakłady naprawcze,

- niektóre drogi, sieci wodociągowe i kanalizacyjne.

[b]Czasem wymagane jest też przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy:[/b]

- przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na taki obszar, a nie jest bezpośrednio związane z jego ochroną,

- obowiązek oceny został nałożony przez właściwy organ. [/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=z.jozwiak@rp.pl]z.jozwiak@rp.pl[/mail]

Bez niej nie zostaną wydane pozwolenie budowlane, decyzja o warunkach zabudowy, jak i ta o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (gdy na danym terenie nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego). Jeśli więc przedsiębiorca nie zapozna się z przepisami środowiskowymi odpowiednio wcześnie, musi się liczyć z tym, że straci przynajmniej jeden sezon budowlany. Do uzyskania decyzji niezbędne jest często przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, a tej nie da się zazwyczaj wykonać od późnej jesieni do wczesnej wiosny.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów