Reklama

Płachty precz z okien, czyli nadzór budowlany w akcji

Na usunięcie banerów z budynków firmy mają aż półtora roku. Wojewoda Mazowsza zlecił liczenie płacht i kontrolę umów, żeby przyspieszyć ten proces i zapobiec nadużyciom

Publikacja: 22.12.2009 10:54

Do połowy 2011 roku wielkie reklamy mają zniknąć z budynków

Do połowy 2011 roku wielkie reklamy mają zniknąć z budynków

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W tym tygodniu weszło w życie „antyreklamowe“ rozporządzenie ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, które ma ukrócić proceder zasłaniania okien banerami z rajstopami, komórkami, karmą dla psów itp. Projekt tego prawa przygotował wojewoda Jacek Kozłowski tuż po bulwersującej próbie zawieszenia bez zgody mieszkańców płachty z modelką wielkości King Konga na oknach 12-piętrowego bloku przy rondzie ONZ.

Czy to wyczekiwany od lat koniec reklamowej samowolki w tym sektorze rynku reklamowego? Jeszcze nie. Dla zainstalowanych już nośników reklamowych obowiązują bowiem przepisy przejściowe. Według nich, zainstalowana przed 21 grudnia tego roku płachta może nadal wisieć, ale nie dłużej niż 18 miesięcy. Jednocześnie wprowadzona została zasada: umowy wygasającej po 21 grudnia nie można przedłużać.

Urzędnicy spodziewają się jednak nadużyć, np. przedłużania kontraktów aż do czerwca 2011 roku i prób ich antydatowania. Urząd Wojewódzki wysyła więc w teren nadzór budowlany. Cel: policzyć reklamy i sprawdzić terminy wygasania umów z firmami reklamy zewnętrznej.

– Kontrola obejmuje nie tylko Warszawę, ale całe województwo – mówi rzeczniczka wojewody Ivetta Biały. – Chodzi o to, żeby umowy stopniowo wygasały, a reklamy jak najszybciej znikały z okien mieszkań – tłumaczy.

Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego ma też sprawdzić, które reklamy wiszą na budynkach legalnie (czyli są zgłoszone w urzędach), a które są zwykłą samowolą budowlaną. Administratorzy budynków, na których zawisły te ostatnie, dostaną nakaz natychmiastowego demontażu.

Reklama
Reklama

– W takim przypadku administrator będzie miał 14 dni na ewentualne odwołanie – tłumaczy wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego Jaromir Grabowski. – Na jego rozpatrzenie będziemy mieli 30 dni. Jeśli podtrzymamy decyzję o rozbiórce, reklama musi natychmiast zniknąć – podkreśla.

A jeśli administrator mimo to nie usunie reklamy? – To oznacza grzywnę. Nie mamy sztywnego taryfikatora, zazwyczaj jest to kilka tysięcy złotych – mówi inspektor Grabowski. Jeśli płachta wisi dalej, inspektorat też nie jest bezbronny. Urząd może sam ją usunąć, a kosztami obciążyć zarządcę budynku.

[b]Czytaj też w [link=http://www.zyciewarszawy.pl]www.zyciewarszawy.pl[/link][/b]

W tym tygodniu weszło w życie „antyreklamowe“ rozporządzenie ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, które ma ukrócić proceder zasłaniania okien banerami z rajstopami, komórkami, karmą dla psów itp. Projekt tego prawa przygotował wojewoda Jacek Kozłowski tuż po bulwersującej próbie zawieszenia bez zgody mieszkańców płachty z modelką wielkości King Konga na oknach 12-piętrowego bloku przy rondzie ONZ.

Czy to wyczekiwany od lat koniec reklamowej samowolki w tym sektorze rynku reklamowego? Jeszcze nie. Dla zainstalowanych już nośników reklamowych obowiązują bowiem przepisy przejściowe. Według nich, zainstalowana przed 21 grudnia tego roku płachta może nadal wisieć, ale nie dłużej niż 18 miesięcy. Jednocześnie wprowadzona została zasada: umowy wygasającej po 21 grudnia nie można przedłużać.

Reklama
Cudzoziemcy
Nielegalni migraci z Afganistanu dostaną od państwa zadośćuczynienie
Prawo karne
Trzej lekarze usłyszeli wyrok w głośnej sprawie śmierci Izabeli z Pszczyny
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Biznes
Dostępność cyfrowa - nowe przepisy o e-handlu zmienią internetowy biznes
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Reklama
Reklama