ARP Prefabrykacja to spółka założona przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ma 70 proc. udziałów) i HM Factory, producenta betonowych prefabrykatów należącego do giełdowej grupy HM Inwest. Jaki jest cel utworzenia joint venture i budowy wspólnymi siłami zakładu w Świętokrzyskiem? Czy ma to być nadworny producent na potrzeby programu Mieszkanie ?
Najważniejsze cele spółki ARP Prefabrykacja to wdrożenie nowoczesnych technologii modułowych i prefabrykacji na krajowym rynku budownictwa. Chcemy wykorzystać do tego doświadczenie partnera branżowego HM Factory oraz zasoby i możliwości ARP. To pierwsza spółka tego rodzaju, można powiedzieć: eksperymentalna, łącząca inwestora prywatnego i podmiot Skarbu Państwa.
Oczywiście, chcemy wesprzeć program Mieszkanie , by nadać mu odpowiednią dynamikę, ale zamysły są szersze: w ostatnim czasie w Polsce zauważalny jest spory wzrost zainteresowania wykorzystaniem prefabrykatów, negatywne – zupełnie nieuzasadnione – skojarzenia z PRL-owską wielką płytą odchodzą w zapomnienie. Inwestorzy dostrzegają, że technologia pozwala szybciej realizować inwestycje, a czas to pieniądz, nie bez znaczenia jest tu także aspekt ekologiczny.
Obecnie udział prefabrykatów w Polsce jest bardzo niski, rzędu 3–5 proc., chcemy być trendsetterem, tak by zastosowanie tej technologii było takie jak na zachodzie Europy, w Skandynawii czy Stanach Zjednoczonych.
Jesteśmy zatem otwarci na współpracę z inwestorami komercyjnymi, prefabrykaty to nie tylko budownictwo wielorodzinne, ale i jednorodzinne, a także komercyjne: biurowce, hale magazynowe i produkcyjne, hotele, obiekty użyteczności publicznej itp. Jesteśmy także zainteresowani eksportem – produkowane w Polsce prefabrykaty cieszą się m.in. bardzo dużym popytem na rynkach skandynawskich.