Chcemy promować budownictwo z prefabrykatów w Polsce

Jesteśmy otwarci na wspieranie prywatnych producentów i tworzenie ważnej gałęzi rynku – mówi Mariusz Wal, prezes ARP Prefabrykacja.

Publikacja: 12.11.2020 20:39

Chcemy promować budownictwo z prefabrykatów w Polsce

Foto: materiały prasowe

ARP Prefabrykacja to spółka założona przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ma 70 proc. udziałów) i HM Factory, producenta betonowych prefabrykatów należącego do giełdowej grupy HM Inwest. Jaki jest cel utworzenia joint venture i budowy wspólnymi siłami zakładu w Świętokrzyskiem? Czy ma to być nadworny producent na potrzeby programu Mieszkanie ?

Najważniejsze cele spółki ARP Prefabrykacja to wdrożenie nowoczesnych technologii modułowych i prefabrykacji na krajowym rynku budownictwa. Chcemy wykorzystać do tego doświadczenie partnera branżowego HM Factory oraz zasoby i możliwości ARP. To pierwsza spółka tego rodzaju, można powiedzieć: eksperymentalna, łącząca inwestora prywatnego i podmiot Skarbu Państwa.

Oczywiście, chcemy wesprzeć program Mieszkanie , by nadać mu odpowiednią dynamikę, ale zamysły są szersze: w ostatnim czasie w Polsce zauważalny jest spory wzrost zainteresowania wykorzystaniem prefabrykatów, negatywne – zupełnie nieuzasadnione – skojarzenia z PRL-owską wielką płytą odchodzą w zapomnienie. Inwestorzy dostrzegają, że technologia pozwala szybciej realizować inwestycje, a czas to pieniądz, nie bez znaczenia jest tu także aspekt ekologiczny.

Obecnie udział prefabrykatów w Polsce jest bardzo niski, rzędu 3–5 proc., chcemy być trendsetterem, tak by zastosowanie tej technologii było takie jak na zachodzie Europy, w Skandynawii czy Stanach Zjednoczonych.

Jesteśmy zatem otwarci na współpracę z inwestorami komercyjnymi, prefabrykaty to nie tylko budownictwo wielorodzinne, ale i jednorodzinne, a także komercyjne: biurowce, hale magazynowe i produkcyjne, hotele, obiekty użyteczności publicznej itp. Jesteśmy także zainteresowani eksportem – produkowane w Polsce prefabrykaty cieszą się m.in. bardzo dużym popytem na rynkach skandynawskich.

Fabryka ma działać nie tylko na potrzeby programu Mieszkanie , ale czy państwo powinno się angażować w produkcję – na rynek krajowy i eksport? Czy nie jest to tworzenie konkurencji dla prywatnych przedsiębiorców?

Jak już mówiłem, naszą ambicją jest wsparcie rynku budowlanego, promocja technologii prefabrykacji. Patrząc na bieżące moce produkcyjne i potencjał popytu w tej dziedzinie, jest bardzo dużo do zrobienia, zaangażowanie ARP może nadać biznesowi dynamikę. Budowana z HM Inwestem fabryka to za mało wobec potencjału rynku, jesteśmy otwarci na szerszą współpracę z prywatnym biznesem. ARP ma wiele narzędzi wspierania prywatnych przedsiębiorców, jest otwarta na pomysły i propozycje, które można przekuć na biznesplan.

Jakie moce ma mieć zakład? Można to przeliczyć na liczbę mieszkań w skali roku?

Fabryka będzie produkować ściany, stropy, schody – kompletny system pozwalający na szybką budowę – i będzie jedną z najnowocześniejszych w Europie, w pełni zautomatyzowaną. Można szacować, że w pierwszej fazie chcemy osiągnąć skalę 4–4,5 tys. mieszkań rocznie, co jest kroplą w morzu popytu. Mamy opracowaną strategię długoterminową, na wiele lat naprzód, w kolejnej fazie chcielibyśmy, żeby zakład produkował komponenty do 12 tys. mieszkań rocznie.

Kiedy rozpocznie się budowa i kiedy fabryka zacznie produkcję?

Zakład powstanie na należącej do ARP działce w Suchedniowie, na obszarze Starachowickiej Strefy Ekonomicznej. Lokalizacja jest bardzo korzystna pod kątem dostaw: w optymalnej odległości znajdują się największe aglomeracje, transport prefabrykatów będzie opłacalny na terenie 50 proc. Polski.

Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwolenia na wyburzanie zabudowań. Projekt fabryki od czerwca jest na deskach kreślarskich, prace idą zgodnie z harmonogramem. Linie produkcyjne będziemy zamawiać za granicą – w Polsce takich po prostu nie ma.

Myślę, że budowa ruszy w przyszłym roku i realnie na początku 2022 r. fabryka zostanie uruchomiona. Będziemy w stanie organicznie zwiększać wydajność, m.in. wprowadzając pracę na trzy zmiany.

Sama działka ma 10 ha, fabryka zajmie 5 ha, będzie więc możliwość ekspansji.

Jaka jest wartość przedsięwzięcia?

Jesteśmy w trakcie projektowania fabryki, a także szczegółowych ustaleń budżetu. Myślę, że wartość inwestycji zamknie się kwotą kilkudziesięciu milionów złotych. Jestem przekonany, że to inwestycja w wielką szansę dla polskiej gospodarki.

Mariusz Wal jest prezesem ARP Prefabrykacja od czerwca 2020 r. Wcześniej pracował jako dyrektor sprzedaży i zarządzający zespołami w firmach FläktGroup, Libet, Rehau czy Dospel. Kompetencje menedżera sprzedaży łączy z wiedzą techniczną inżyniera. Absolwent Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach. ?

ARP Prefabrykacja to spółka założona przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ma 70 proc. udziałów) i HM Factory, producenta betonowych prefabrykatów należącego do giełdowej grupy HM Inwest. Jaki jest cel utworzenia joint venture i budowy wspólnymi siłami zakładu w Świętokrzyskiem? Czy ma to być nadworny producent na potrzeby programu Mieszkanie ?

Najważniejsze cele spółki ARP Prefabrykacja to wdrożenie nowoczesnych technologii modułowych i prefabrykacji na krajowym rynku budownictwa. Chcemy wykorzystać do tego doświadczenie partnera branżowego HM Factory oraz zasoby i możliwości ARP. To pierwsza spółka tego rodzaju, można powiedzieć: eksperymentalna, łącząca inwestora prywatnego i podmiot Skarbu Państwa.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Nieruchomości
Sezon na działki letniskowe. Ile za nieruchomość na wakacje?
Nieruchomości
Jakie mieszkanie na kredyt?
Nieruchomości
10,2 mln euro kredytu na ukończenie magazynu pod Warszawą
Nieruchomości
Inwestorzy zameldują się na rynku magazynów?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce