Handel lubi małe miasta

W ubiegłym roku deweloperzy dostarczyli na polski rynek ponad 300 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej – podaje firma doradcza Knight Frank.

Publikacja: 15.03.2023 16:51

Handel lubi małe miasta

Foto: Mat.prasowe

Działający na rynku handlowym inwestorzy w 2022 roku chętniej wybierali małe miasta (do 100 tys. mieszkańców). Nowa podaż w tych ośrodkach to 60 proc. wszystkich inwestycji – wynika z analiz firmy doradczej Knight Frank. – Dzięki temu zasoby małych miast są porównywalne z tymi średniej wielkości (100 - 400 tys. mieszkańców).

Dobre wyniki

Jak podaje Knight Frank, największym zainteresowaniem inwestorów cieszyły się małe obiekty handlowe – parki handlowe i strip mall.

Zasoby handlowe w Polsce na koniec 2022 r. wyniosły 12,6 mln mkw., z czego ponad połowa znajduje się w ośmiu największych aglomeracjach. W ubiegłym roku deweloperzy dostarczyli na polski rynek ponad 300 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. – To najlepszy wynik od 2018 roku, kiedy to oddano 365 tys. mkw. takiej powierzchni – wskazuje Knight Frank.

- Deweloperzy skupili się na małych miastach (do 100 tys. mieszkańców). To tam zrealizowano ponad 60 proc. nowej podaży, przy czym w zdecydowanej większości były to niewielkie obiekty lub ich rozbudowy (poniżej 10 tys. mkw.) – mówi cytowana w komunikacie Bożena Garbarczyk, starszy konsultant w dziale badań rynku w Knight Frank. – Na największe ośrodki przypadło zaledwie 28 proc. nowej podaży. Aktywny rok na małych rynkach spowodował, że zasoby handlowe w tych miastach zrównały się z zasobami w ośrodkach o średniej wielkości (po 24 proc. udziału w rynku). Biorąc pod uwagę budowane dziś obiekty, możemy już śmiało założyć, że w kolejnych kwartałach zasoby w małych miastach przekroczą te zlokalizowane w średnich ośrodkach – przewiduje.

Nowe obiekty i rozbudowy

Knight Frank podaje, że na koniec 2022 roku budowało się w Polsce niewiele ponad 255 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego aż 64 proc. - właśnie w małych miastach. Największym obiektem jest Bawełnianka (23 tys. mkw.) w Bełchatowie. Zdecydowaną większość powstających obiektów to obiekty zupełnie nowe (22). Siedem to rozbudowy.

- Tak duża aktywność na najmniejszych rynkach handlowych w Polsce jest spowodowana wysokim nasyceniem powierzchnią handlową większych miast. Można oczekiwać, że w perspektywie średniookresowej mniejsze miasta nadal będą głównym punktem zainteresowania inwestorów – prognozuje Bożena Garbarczyk.

Ile pustych

W 2022 roku w ośmiu największych aglomeracjach odnotowano spadek wskaźnika pustostanów o 0,6 pkt, do poziomu 4,7 proc. (licząc rok do roku). Wzrost pustostanów odnotowano w czterech miastach - największy w Szczecinie (z 3,8 do 4,6 proc.). Najbardziej wskaźnik spadł w we Wrocławiu – z 7,1 do 4 proc.

- Analiza pustostanów odbywa się raz w roku, na przełomie lipca i sierpnia, a ubiegłoroczna weryfikacja dostępnej powierzchni handlowej pozwoliła wykazać lokale do wynajęcia po wycofaniu się z Polski marki Tesco w 2021 roku. Dzięki temu wiemy, że cześć z tych powierzchni została wykupiona przez Netto i Kaufland lub powstawały na niej sklepy DYI, m.in.: Leroy Merlin czy OBI – wyjaśnia Bożena Garbarczyk.

Małgorzata Krzystek, dyrektor działu wycen i doradztwa w Knight Frank, wskazuje, że nieruchomości handlowe 2022 rok zakończyły transakcjami o wartości 1,45 mld euro. W porównaniu z 2021 r. zainwestowano w nie więcej o 60 proc. Jak jednak zaznacza Małgorzata Krzystek, to wciąż mniej niż pandemią, kiedy to aktywa handlowe przyciągały kapitał na poziomie ok. 2 mld euro.

Działający na rynku handlowym inwestorzy w 2022 roku chętniej wybierali małe miasta (do 100 tys. mieszkańców). Nowa podaż w tych ośrodkach to 60 proc. wszystkich inwestycji – wynika z analiz firmy doradczej Knight Frank. – Dzięki temu zasoby małych miast są porównywalne z tymi średniej wielkości (100 - 400 tys. mieszkańców).

Dobre wyniki

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Parki handlowe ciągle kwitną
Nieruchomości
Do galerii na obiad i ze sprawą urzędową
Nieruchomości
Stare budynki oddają ziemię
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Nieruchomości
Co wolimy kupić w sklepie
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał