– Rynek handlowy, wciąż odczuwający skutki pandemii, a także dwucyfrowej i rosnącej inflacji, zakończył I kw. 2022 r. z wynikiem 30,6 tys. mkw. nowej podaży – podaje firma doradcza Colliers. – Całkowite zasoby powierzchni w tym sektorze przekroczyły już 12,4 mln mkw. W planach deweloperów na ten rok jest dostarczenie kolejnych 350 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 244 tys. mkw. jest w budowie. Nowe inwestycje to głównie małe parki handlowe o profilu codziennych zakupów.

Nowe koncepty

Colliers podaje, że na 30,6 tys. mkw. powierzchni handlowej oddanej do użytku w I kw. 2022 r. składa się m.in. otwarcie nowej części Gemini Park Tychy (ponad 7 tys. mkw.) z Multikinem oraz I etapu kompleksu Karuzela powstającego w Kołobrzegu (market budowlany z ok. 10 tys. mkw.). - W planach deweloperów na ten rok jest oddanie ok. 350 tys. mkw. powierzchni handlowej ulokowanej głównie w małych parkach handlowych, które zyskały na popularności podczas pandemii. Nowe inwestycje nie przekroczą rozmiarami 30 tys. mkw. – wskazują analitycy Colliersa. - Do największych obiektów, które mają być oddane do użytku w tym roku, zaliczają się Karuzela Kołobrzeg, Atut Ruczaj II Kraków i Bawełnianka Bełchatów.

– W I kw. 2022 r. zaobserwowaliśmy wzrost aktywności w zakresie najmu ze strony podmiotów wielko- i średniopowierzchniowych, m.in. sektorów spożywczego, dyskontowego, mody i rekreacji – mówi cytowana w raporcie Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. - Powstają także innowacyjne koncepty, które są odpowiedzią sieci handlowych na zmieniające się potrzeby klientów. Jako przykład warto wymienić np. Żabkę Nano w sklepach wielkopowierzchniowych, paczkomaty InPost w sklepach Żabka, sklep cyrkularny Less.store (second hand), Homla showroom czy TOP&POP Inmedio. Miniony kwartał upłynął również pod znakiem kilku debiutów m.in. Philipp Plein czy Snipes.

Projekty ESG

Eksperci Colliersa zwracają uwagę, że na rynek handlowy zaczynają wchodzić wartości, jakie niesie idea ESG (społecznej, środowiskowej i ekonomicznej odpowiedzialności biznesu. – To konkretne strategie, harmonogramy zmian, pilotażowe programy czy doraźne akcje – tłumaczą. - Projekty ESG realizują zarówno inwestorzy, deweloperzy, jak i sieci handlowe. Dotyczą one m.in. ograniczania śladu węglowego, reorganizacji łańcuchów dostaw, gospodarki cyrkularnej czy wzrostu znaczenia badań i konsultacji społecznych w procesach inwestycyjnych.

– Przykładem działań w branży handlowej jest wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku czy biodegradowalnych reklamówek, dążenie do zmniejszenia negatywnego wpływu procesu dostaw i zwrotów towarów na środowisko. Wzrasta również rola zarządzania, sprawiedliwego wynagradzania, inwestycji w kapitał ludzki czy dbania o interesy społeczności lokalnej – wymienia Katarzyna Michnikowska.

Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w firmie Colliers, dodaje, że testem na wierność ideom ESG było także zachowanie firm w sytuacji wojny w Ukrainie. - Na znak protestu przeciwko rosyjskiej agresji znaczna część organizacji podjęła decyzję o wycofaniu się lub zawieszeniu działalności w Rosji i Białorusi oraz usunięciu z oferty produktów pochodzących z tych krajów – mówi. - Jednocześnie sektor handlowy aktywnie włączył się w pomoc uchodźcom przybywającym do Polski. Działania objęły m.in. udostępnianie obiektów na tymczasowe miejsca noclegowe, pomoc finansową i rzeczową, zbiórki żywności i leków, opiekę nad dziećmi oraz wsparcie dla uchodźców na polskim rynku pracy.