O gorącym okresie na rynku magazynów mówi Renata Osiecka, partner zarządzająca Axi Immo. – Rynek jest u szczytu swojego cyklu. Silny popyt generowany przez firmy z sektora e-commerce i operatorów logistycznych wpływa na rekordową aktywność najemców – podkreśla.
Ubiegły rok powinien się zamknąć ok. 5 mln mkw. wynajętej powierzchni magazynowej. Zdaniem Renaty Osieckiej dobra passa utrzyma się w 2022 r. Przemawia za tym rozwój dwóch trendów związanych z większą regionalizacją łańcuchów dostaw i budową zapleczy magazynowych w Polsce. – Zarówno dla near-shoringu, czyli przenoszenia produkcji z Azji, jak i cross-border e-commerce (CBEC), transgranicznego handlu internetowego, kluczowa okaże się lokalizacja umożliwiająca swobodną dystrybucję towarów na terenie całej Europy – tłumaczy ekspertka.
Gorączka na budowach
Zwraca też uwagę na boom na e-commerce i rosnącą liczbę firm na tym rynku, co zwiększa zapotrzebowanie na mniejsze obiekty w granicach lub blisko aglomeracji. Obsługują one klientów końcowych w ramach logistyki ostatniej mili.
– Największym wyzwaniem dla deweloperów będą w tym roku stale rosnące ceny materiałów budowlanych, ograniczona dostępność gruntów inwestycyjnych oraz wzrost ich ceny, a także zapowiadane braki kadrowe – przewiduje. – Wypadkową tej sytuacji będzie spadek dynamiki nowej podaży, a średni czas oddania nowych obiektów może się wydłużyć o ok. dwa–trzy miesiące.
Z analiz Axi Immo wynika, że całkowite zasoby rynku magazynów w Polsce na koniec 2021 r. powinny się zbliżyć do 22,8 mln mkw. Na zakończenie III kw. ub.r. w budowie było rekordowe 3,46 mln mkw. magazynów. – Zdecydowana większość dotyczyła rynków wielkiej piątki, na których realizowano inwestycje na ponad 2,63 mln mkw. Najwięcej powierzchni w budowie jest na Górnym Śląsku (648 tys. mkw.), Dolnym Śląsku (532 tys. mkw.), Warszawie (523 tys. mkw.), Polsce centralnej (476 tys. mkw.) i Poznaniu (457 tys. mkw.) – podaje Renata Osiecka. – Spodziewamy się, że większość budów powinna być ukończona zaraz po I półroczu. Przy szacowaniu tegorocznych wyników trzeba mieć jednak na uwadze kumulację dużej liczby projektów infrastrukturalnych, w tym drogowych, kolejowych czy związanych z budową megalotniska między Warszawą a Łodzią, które mogą wpłynąć na przesunięcie części inwestycji na kolejne kwartały – zastrzega.