Deweloperskie i inwestorskie konwersje

Firmy płynnie przechodzą z rynku mieszkań na rynek biur i odwrotnie. Spółki kojarzone z obiektami handlowymi budują osiedla. Liczą się najlepsze wyniki.

Publikacja: 10.03.2022 20:22

Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu – inwestycja spółki Apsys Polska

Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu – inwestycja spółki Apsys Polska

Foto: mat. pras.

Osiedle Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu wybuduje Apsys Polska, firma znana z działalności na rynku centrów handlowych. Teraz wraz z partnerem – SK Management – wybuduje dwa pięciokondygnacyjne budynki (91 mieszkań).

Maciej Wróblewski, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju Apsys Polska, wyjaśnia, że ostatnie lata to dla jego spółki czas rozszerzania działalności i dywersyfikacji portfolio poprzez oferowanie usługi zarządzania biurowcami i ekspansję na rynek mieszkań.

– Wejście na ten rynek jest dla nas naturalnym krokiem, biorąc pod uwagę 25-letnie doświadczenie w branży nieruchomości – wskazuje Maciej Wróblewski. – Szans na rozwój upatrujemy także w inwestycjach typu food hall. Jestem przekonany, że w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na nowoczesne koncepty gastronomiczne – dodaje.

Apsys myśli o kolejnych inwestycjach – biurowych, mieszkaniowych. Szuka terenów, koncentrując się na dużych miastach (ponad 400 tys.). – Będą to przede wszystkim inwestycje butikowe, podobnie jak na stołecznym Mokotowie – zapowiada Maciej Wróblewski.

Odporne sektory

Agnieszka Giermakowska, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa w Newmark Polska, zauważa, że Apsys nie jest pierwszą firmą z sektora handlowego, która wchodzi na rynek mieszkań.

– Jeszcze przed pandemią na taki krok zdecydował się deweloper parków handlowych – Trei Real Estate Poland – wskazuje.

Zdaniem dyr. Giermakowskiej zainteresowanie inwestorów „alternatywnymi” sektorami nieruchomości rośnie z roku na rok.

– Coraz większą popularnością cieszą się inwestycje mieszkaniowe. Nic dziwnego, że coraz więcej deweloperów decyduje się na działalność w tym sektorze – mówi ekspertka. – Zmieniająca się dynamicznie sytuacja gospodarcza, związana m.in. z pandemią, spowodowała, że wiele podmiotów dywersyfikuje działalność, zwiększając udział sektora mieszkaniowego przy czasowym zmniejszeniu sektora biurowego czy handlowego – zauważa.

Agnieszka Mikulska, ekspert rynku mieszkaniowego w CBRE, przypomina, że działalność w sektorze mieszkań na wynajem rozpoczyna znane z sektora handlowego Atrium.

– Z kolei Immofinanz ogłosił powrót na rynek mieszkaniowy z planem nadbudów mieszkaniami centrów handlowych. Na razie plany dotyczą budynków sieci Stop Shop w Austrii, ale budynki tej sieci są też w Polsce – zwraca uwagę Agnieszka Mikulska. – A przy tym Grupa EDS ogłosiła powstanie spółki EDS Residential (obok EDS Retail). Fundusz Tonsa po zaangażowaniu w projekt biurowy w Gdańsku ogłosił realizację projektu z sektora mieszkań na wynajem – dodaje.

Debiut spółki Apsys na rynku mieszkań dla ekspertki CBRE nie był więc zaskoczeniem. – W Polsce spółka Apsys tradycyjnie związana jest z sektorem handlowym, ale we Francji Apsys realizuje projekty o innych funkcjach, w tym mieszkaniowych – mówi Agnieszka Mikulska. – Polska spółka jeszcze przed pandemią, w 2019 r., zapowiedziała poszerzenie działalności o zarządzanie biurowcami i inwestycje mieszkaniowe. Plan konsekwentnie realizuje mimo pandemii. Działalność na rynku biur rozpoczęła w 2020 roku.

Trendy i preferencje

Agnieszka Mikulska podkreśla, że dywersyfikacja działalności pozwala na „większą elastyczność w zmieniającym się otoczeniu”. To naturalne, że deweloperzy szukają nowych możliwości.

– Decyzja spółki Apsys o wejściu na rynek mieszkań potwierdza przy tym, że podmioty z sektora nieruchomości komercyjnych coraz częściej dostrzegają potencjał i atrakcyjność nieruchomości mieszkaniowych – zaznacza Mikulska. – Rynek mieszkań okazał się odporny na zmiany wywołane pandemią. Inwestorzy znani z rynku komercyjnego interesują się także projektami mieszkań na wynajem. Apsys stara się zaś odpowiadać na typowy popyt wynikający z chęci posiadania mieszkania na własność.

Ekspertka wskazuje też na nowy trend, czyli inwestycje mixed-use łączące różne funkcje. – Aby je zrealizować, deweloperzy muszą poszerzać kompetencje lub nawiązywać długotrwałą współpracę – zauważa. – Dywersyfikacja działalności deweloperskiej następuje zresztą nieustannie, w zależności od otoczenia rynkowego. Od kilku lat trwa współpraca Rank Progress i Vantage we Wrocławiu. Także sieć Resi4Rent można uznać za dywersyfikację działalności Echo Investment.

Działalność poszerzają też tradycyjni deweloperzy mieszkaniowi – Marvipol i J.W. Construction zrealizowały niedawno inwestycje biurowe i magazynowe.

Także Julian Dziubacki, ekspert Knight Frank, komentuje, że dywersyfikacja portfela nieruchomości jest czymś naturalnym. – Zarówno inwestorzy, jak i deweloperzy analizują rynek, prognozując przyszłe trendy, aby wiedzieć, jaki ruch wykonać w krótkiej i dłuższej perspektywie – wyjaśnia.

Zauważa, że rynek handlowy, który święcił triumfy przez wiele lat, z uwagi na zmianę preferencji zakupowych i wchodzące na rynek nowe pokolenia, mierzy się z dużymi wyzwaniami. – Właściciele centrów handlowych od dawna szukają pomysłów, jak i czym przyciągnąć konsumentów – mówi Julian Dziubacki.

Pandemia tylko wzmocniła trendy. – Zapowiadane z krótkim wyprzedzeniem lockdowny nie pozostawiały właścicielom zbyt dużych możliwości, co przyczyniło się do spadku odwiedzialności i średnich obrotów. Nie powinno dziwić, że firmy dywersyfikują działalność, wybierając sektory, które mają dobre wyniki i w dłuższej perspektywie będą bezpiecznym aktywem – podkreśla ekspert.

Podaje przykłady „konwersji”. – Na moim lokalnym rynku, we Wrocławiu, najlepszym przykładem firmy, która z rynku mieszkaniowego płynnie przeszła na biurowy, jest deweloper Atal, który w 2021 r. oddał swój pierwszy biurowiec (11,7 tys. mkw) – mówi Julian Dziubacki. – Na zróżnicowane portfolio stawiają Cavatina, Develia, Atrium i AFI Europe.

Osiedle Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu wybuduje Apsys Polska, firma znana z działalności na rynku centrów handlowych. Teraz wraz z partnerem – SK Management – wybuduje dwa pięciokondygnacyjne budynki (91 mieszkań).

Maciej Wróblewski, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju Apsys Polska, wyjaśnia, że ostatnie lata to dla jego spółki czas rozszerzania działalności i dywersyfikacji portfolio poprzez oferowanie usługi zarządzania biurowcami i ekspansję na rynek mieszkań.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droższe kredyty: mniej kupujących mieszkania, więcej wynajmujących
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Ponad 100 dni czekania na kupca
Nieruchomości
Milion Ukraińców zmienia polski rynek najmu
Nieruchomości
Mieszkania będą jeszcze drożeć
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Inwestorzy lubią Polskę