Jak wygląda sytuacja na rynku najmu krótkoterminowego, jakie są perspektywy w 2022 r.?

Wynajem krótkoterminowy jest obecnie w niezwykle ciekawym momencie. Przychody Airbnb w III kwartale ub.r. przewyższyły liczby sprzed pandemii. W Polsce zdecydowana większość pobytów to podróże krajowe. Na rodzimym podwórku liczba miejsc do przenocowania jest ograniczona. Rodzaj zakwaterowania i standard apartamentów stał się więc ważniejszy niż kiedykolwiek.

Gości nie zniechęciła nawet fala kolejnego wariantu wirusa, która rozpoczęła się pod koniec 2021 r. Już od wielu tygodni obserwujemy skoki będące efektem różnych wiadomości. Są szczepionki – rezerwacje rosną, a jak pojawia się nowy wariant – rezerwacje spadają. Jednak w ciągu ostatnich tygodni spadki te były delikatne. Nie widzieliśmy też bezpośredniego wpływu na odsetek anulowanych rezerwacji. Turyści nadal są zainteresowani wyjazdami.

Coraz więcej pojawia się także rezerwacji biznesowych od turystów zagranicznych w naszych kalendarzach. W ciągu ostatniego tygodnia gwałtownie wzrosła liczba rezerwacji od obywateli Ukrainy.

W 2021 r. liczba apartamentów pod waszym zarządzaniem wzrosła skokowo, o 57 proc., do 1,24 tys. Co było przyczyną?

Wielu naszych właścicieli to klienci z poleceń. Wolą powierzyć doglądanie najmu komuś innemu, a sami skupiają się na planowaniu własnych wakacji. Nasi właściciele chcą cieszyć się zyskiem z mieszkania i mieć święty spokój.

Jest spora grupa osób, które próbowały najmu na własną rękę. Zarządzanie najmem krótkoterminowym wymaga jednak świetnej organizacji i czasu. Szybko okazuje się, że jest to praca na cały etat. Często wielu właścicieli przebywa kilkaset kilometrów od swojego apartamentu, więc niekiedy powierzenie opieki profesjonalnemu operatorowi jest jedynym rozwiązaniem.

Pandemia mocno zweryfikowała rynek najmu krótkoterminowego. Wiele małych biur nieruchomości upadło, właściciele wracają na rynek i szukają sprawdzonego operatora. W ostatnim czasie wielu właścicieli dzwoni do nas, zanim kupi mieszkanie, i sprawdza możliwość współpracy.

Rozliczamy się z właścicielami na uczciwych zasadach, za kompleksowe zarządzanie apartamentem pobieramy określony procent od wartości rezerwacji. Każdy właściciel ma możliwość sprawdzenia, kiedy jego apartament jest wynajmowany i za jaką kwotę.

Jakiego przyrostu spodziewacie się w 2022 r.?

Ten rok może być jeszcze lepszy dla branży, bo przewiduje się, że w nowym roku ponownie zacznie rozwijać się ruch rezerwacji z podróży służbowych, które jeszcze do czasów pandemii były realizowane zwykle w hotelach. Coraz częściej zdobywamy kontrakty na korporacyjne podróże służbowe w apartamentach z udogodnieniami na dłuższe pobyty, których brakuje w tradycyjnych hotelach. Spodziewamy się także powrotu gości zagranicznych, którzy są w stanie zapłacić więcej niż krajowy turysta.

W tej chwili zakładamy, że w 2022 r. przekroczymy około 90 mln zł przychodu oraz 80 tys. rezerwacji. Przewidujemy, że pod koniec roku w naszej ofercie będzie około 2000 apartamentów. Już w styczniu oraz lutym 2022 r. przekroczyliśmy prognozowane przez nas wyniki z nawiązką, jeśli chodzi o przyrost mieszkań i przychody.

W 2021 r. spółka miała 55 mln zł przychodów z najmu, o 92 proc. więcej niż w 2020 r. To przyrost szybszy niż liczba mieszkań w portfelu czy liczba rezerwacji (ta wzrosła o 45 proc., do 43 tys.). Jak zmieniły się stawki za wynajem w trakcie pandemii, jakie są obecnie?

Elastycznie reagowaliśmy na kolejne decyzje rządu w czasie pandemii i dynamicznie zarządzamy cenami. Używamy własnych zaawansowanych narzędzi, dzięki którym potrafimy ustalić taką cenę, by w danym momencie przyniosła najwyższy możliwy zysk. Nasi specjaliści na bieżąco monitorują wiele czynników i udzielają najlepszych rekomendacji.

W czasie pandemii stawki za nocleg spadły i musieliśmy dopasować się do nowych realiów. Od lipca ub.r. systematycznie podnosimy stawki za wynajem. Obecnie są one już wyższe niż przed pandemią.

W jaki sposób zarządzane przez was mieszkania są oferowane na rynku?

Ogłoszenia apartamentów są publikowane na najpopularniejszych portalach rezerwacyjnych oraz na noclegi.renters.pl, naszej własnej platformie, która w czasie pandemii cieszyła się szczególnym zainteresowaniem gości. Turyści docenili naszą politykę anulacyjną, bardziej elastyczną niż na dużych portalach. Tzw. rezerwacje własne cieszą także naszych właścicieli, ponieważ koszt ich uzyskania dla właściciela jest niższy niż przez światowe portale rezerwacyjne.

W ciągu ostatniego roku nawiązaliśmy współpracę z portalami oferującymi wynajem korporacyjny i średnioterminowy. Dostarczają nam one wielu gości biznesowych oraz tzw. cyfrowych nomadów.

W Polsce coraz mocniej rozwija się PRS, czy myśleliście o zarządzaniu mieszkaniami długoterminowo?

Zarządzamy także wynajmem długoterminowym. W niektórych lokalizacjach, tam, gdzie jest to korzystne, umożliwiamy nawet usługę najmu hybrydowego. Większą część roku mieszkanie jest wynajmowane długoterminowo, a w sezonie wraca na wynajem krótkoterminowy. Na przykład w Trójmieście. Nasi właściciele często chwalą przejrzystość zasad, które oferujemy zweryfikowanym lokatorom, co do opieki technicznej mieszkania, terminowego regulowania płatności i okresowych przeglądów.

W ostatnim czasie kontaktują się z nami przedstawiciele funduszy, które inwestują w lokalizacje PRS, aby powierzyć nam ich obsługę w miejscach, w których powyższy model będzie przynosił wymierne korzyści dla inwestorów. Jednocześnie zwracamy uwagę na to, by wynajem hybrydowy nie kolidował z komfortem życia mieszkańców osiedli. Obecnie obsługujemy prawie 200 tego typu mieszkań i liczba ta stale rośnie.

Dodam, że w 2021 r. Renters.pl został pierwszym w Polsce partnerem wybranym do zarządzania bazą obiektów premium Homes & Villas by Marriott International. W tej kolekcji znajduje się 150 naszych apartamentów. Stale angażujemy się w nowe współprace.

CV

Kamil Krzyżanowski jest prezesem Renters.pl od jego założenia, czyli jesieni 2018 r. Wcześniej kierował platformą edom.pl, polskim oddziałem niemieckiej firmy pośredniczącej w wynajmie domów wakacyjnych e-domizil. Był też odpowiedzialny za sprzedaż usług turystycznych w hotelu Amber Baltic na rynek niemiecki. W 2009 r. założył z żoną firmę Apartamenty Laguna, zarządzającą i wynajmującą nieruchomości na wyspach Uznam i Wolin.