Pożyczając na dom od banku, chroń się nie tylko od bezrobocia

Znacznie powiększyła się oferta ubezpieczeń powiązana z zaciągnięciem kredytu hipotecznego. Można więc, a w niektórych bankach trzeba, ubezpieczyć się od bezrobocia, utraty nieruchomości, wykupić polisę na życie czy ubezpieczyć brakujący wkład własny.

Publikacja: 10.03.2008 11:18

Korzystanie z takich ofert daje gwarancje spłaty kredytu lub pożyczki niezależnie od zdarzeń losowych, takich jak śmierć czy utrata pracy. Jednocześnie wzrastają koszty kredytu, w których wysokość zależy od oferty konkretnego banku. Jakie mamy ubezpieczenia?

Ubezpieczenie jest wymagane do czasu ustanowienia hipoteki. Składka roczna waha się od 0,5 do 1 proc. wartości kredytu. Niektóre banki stosują w tym okresie podwyższoną o 0,5 – 2 pkt proc. marże kredytu. – W Millennium składka wynosi 0,81 proc. sumy ubezpieczenia rocznie i jest opłacana miesięcznie.

– W Pekao SA mamy do wyboru dwie możliwości ubezpieczenia: jednorazową składkę w wysokości 0,25 proc. wartości kredytu i podwyższony poziom marży o 1 pkt proc. lub jednorazową składkę w wysokości 1 proc. wartości kredytu za 12 miesięcy.

– W Kredyt Banku w okresie tzw. przejściowym marża kredytu jest zwiększona o 1 pkt proc.

Ubezpieczeniu takiemu podlega różnica między standardowo wymaganym przez bank udziałem środków własnych a środkami własnymi wnoszonymi przez kredytobiorcę. Jest to jednorazowa składka w wysokości 2,5 – 4 proc. wartości kredytu na okres trzech – pięciu lat (w zależności od banku). Niektóre zwracają część składki ubezpieczeniowej, gdy kwota kredytu spadnie poniżej wymaganego limitu przed wygaśnięciem ubezpieczenia.

– W Fortis Banku opłata ta wynosi 3,5 proc. na trzy lata

– W ING Banku Śląskim 2,1 proc. kwoty brakującego wkładu na trzy lata.

– W Raiffeisen Banku 3,97 proc. na pięć lat.

To ubezpieczenie umożliwia terminową spłatę kredytu, gdy straci się pracę lub zlikwiduje działalność gospodarczą. Składka ustalana jest z reguły jako procent kwoty udzielonego kredytu i jest doliczana do kwoty kredytu. Przez cały okres ubezpieczenia ma się prawo do 12 świadczeń – jeśli zostaną one wykorzystane, po 24 miesiącach nabywa się nowe prawo do kolejnych 12 świadczeń z tytułu utraty stałego źródła dochodu. Świadczenia wypłacane są – od dnia zarejestrowania się jako bezrobotny do dnia zawarcia nowego stosunku pracy lub podjęcia działalności gospodarczej. Każdorazowo przed wypłatą świadczenia miesięcznego trzeba przedstawić: dowód pobrania zasiłku dla bezrobotnych lub inne zaświadczenie potwierdzające status bezrobotnego; oświadczenie, że utrata pracy spowodowała istotne zmniejszenie dochodu ograniczające możliwość spłaty raty kredytu; oświadczenie, że aktywnie poszukuje się pracy.

– PKO BP oferuje łączny pakiet ubezpieczeń, w skład którego wchodzą: ubezpieczenie od utraty pracy, pobyt w szpitalu, całkowita niezdolność do pracy oraz assistance medyczne, opłata wynosi 0,7 proc. rocznie od kwoty kredytu. Ubezpieczenie można wykupić na dwa, cztery, sześć lat.– W Banku Zachodnim WBK do każdej raty kredytu jest doliczane od 9,99 zł w zależności od rodzaju pakietu.

– W Pekao SA składka ta wynosi 2 proc. wartości kredytu na pięć lat i obejmuje ubezpieczenie na wypadek utraty pracy, czasowej niezdolności do pracy lub śmierci.

Takie ubezpieczenie pozwala na zminimalizowanie skutków ewentualnego nieszczęścia, np. śmierci. Suma ubezpieczenia powinna być równa kwocie kredytu lub w niektórych bankach przy zaciąganiu kredytu w walucie obcej – wyższa (aby pokryć ewentualną różnicę wynikająca z wahań kursowych). Trzeba być ubezpieczonym przez cały okres kredytowania (umowa przedłużana co roku). Ubezpieczenie to jest wymagane przez banki przeważnie w przypadku, gdy kredytobiorca ma więcej niż 55 lat, gdy w momencie spłaty ostatniej raty kredytu kredytobiorca będzie miał więcej niż 65 lat. A także gdy kredytobiorca jest jedynym lub głównym żywicielem rodziny oraz gdy wykonuje niebezpieczny zawód.

– W mBanku składka wynosi 1 – 2 proc. wartości nieruchomości na dwa lata.

– W Multibanku ubezpieczenie jest bezpłatne w pierwszych sześciu miesiącach kredytowania, a potem składka wynosi 0,0417 proc. mies. wartości zadłużenia.

Ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych jest obowiązkowe. Trzeba być chronionym przez cały okres kredytowania (umowa przedłużana co roku), aż do całkowitej spłaty kredytu. Składka roczna wynosi w granicach 0,08 proc. – 0,1 proc. wartości nieruchomości. Niektóre banki w ramach promocji pokrywają koszty ubezpieczenia domu/mieszkania przez pierwszy rok lub dłużej. W Polbanku składka wynosi 0,11 proc. wartości nieruchomości rocznie, a w EuroBanku 0,085 proc.

Korzystanie z takich ofert daje gwarancje spłaty kredytu lub pożyczki niezależnie od zdarzeń losowych, takich jak śmierć czy utrata pracy. Jednocześnie wzrastają koszty kredytu, w których wysokość zależy od oferty konkretnego banku. Jakie mamy ubezpieczenia?

Ubezpieczenie jest wymagane do czasu ustanowienia hipoteki. Składka roczna waha się od 0,5 do 1 proc. wartości kredytu. Niektóre banki stosują w tym okresie podwyższoną o 0,5 – 2 pkt proc. marże kredytu. – W Millennium składka wynosi 0,81 proc. sumy ubezpieczenia rocznie i jest opłacana miesięcznie.

Pozostało 87% artykułu
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield