Wzrost znaczenia e-commerce i nasycenie rynku centrami handlowymi to wyzwania, z którymi obecnie mierzy się wiele krajów Europy Zachodniej, jednak w Polsce sytuacja wygląda inaczej.
Po pierwsze, zainteresowanie marek międzynarodowych polskim rynkiem niezmiennie rośnie, przez co popyt na rynku handlowym jest wciąż wyższy niż podaż. Po drugie, w przeciwieństwie do obywateli innych krajów, Polacy nie ulegli modzie na robienie zakupów wyłącznie przez internet i handel online nie wypiera u nas tradycyjnych sklepów, a wręcz umacnia ich pozycję, m.in. za sprawą popularnej usługi click&collect (kup w internecie i odbierz w sklepie stacjonarnym – red.). Polacy wciąż nieco nieufnie podchodzą do udostępniania swoich danych w sieci i płatności internetowych, a także cenią sobie możliwość obejrzenia lub przymierzenia towaru przed zakupem. W centrach handlowych odbywa się ponad 71 proc. handlu detalicznego.
Jeśli chodzi o ograniczenie handlu w niedziele, to w krótkiej perspektywie przełożyło się ono negatywnie na funkcjonowanie sektora handlowego, który odnotował spadki. Obecnie widzimy jednak, że klienci przyzwyczaili się do nowej sytuacji i po prostu częściej robią zakupy w piątki, soboty i poniedziałki.
Od IPO podwoiliście liczbę centrów handlowych do 19 i powierzchnię najmu w portfelu do 698 tys. mkw., zwiększyliście też wartość aktywów o 71 proc., do 2,1 mld euro. Jakie są plany dalszej ekspansji?
Na początku tego roku zrealizowaliśmy pierwszą transzę przejęcia portfolio centrów handlowych, dzięki czemu powiększyliśmy nasz portfel nieruchomości o 194,4 tys. mkw. Ważnym elementem dalszej ekspansji będzie na pewno zamknięcie zaplanowanych na czerwiec tego i przyszłego roku kolejnych etapów transakcji obejmujących zakup centrów wartych 333 mln euro. Naszym długoterminowym celem jest konsolidacja rynku handlowego w Polsce. Pośrednio wiąże się to również ze stopniowym zbywaniem naszego portfela biurowego składającego się obecnie z sześciu obiektów. Uzyskane w ten sposób pieniądze planujemy przeznaczyć na inwestycje w nieruchomości handlowe, w tym m.in. sfinansowanie pozostałych etapów przejęcia M1.
Oprócz tego stale obserwujemy rynek pod kątem nowych możliwości akwizycyjnych i pracujemy nad integracją niedawno przejętych obiektów.