Miasto zrobiło tak m.in. na podstawie interpretacji tutejszego urzędu skarbowego wydanej w kwietniu 2007 r. na wniosek pana L. Fiskus stwierdził – zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi Ministerstwa Finansów – że użytkowanie wieczyste jest usługą, a ustalone przed 1 maja 2004 r. opłaty z tego tytułu objęte są 22-proc. stawką podatku VAT.Państwo L. uważają, że urząd skarbowy nie miał racji. Powołali się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 styczna 2007 r. (sygn. akt I FPS 1/06). NSA stwierdził w niej, że użytkowanie wieczyste nie jest usługą, lecz dostawą i jeśli zostało ustanowione przed 1 maja 2004 r., to opłaty roczne od tych umów nie są objęte VAT. Miasto uznało jednak, że ta uchwała nie jest podstawą do odstąpienia od naliczania podatku VAT od opłat za użytkowanie wieczyste. W poszukiwaniu sprawiedliwości państwo L. zwrócili się do Izby Skarbowej w Lublinie. Ta uchyliła z urzędu postanowienie niższej instancji jako rażąco naruszające prawo (NP/443-9/07). Jednak nie powodów merytorycznych, a formalnych. Zgodnie z ordynacją podatkową – argumentował dyrektor Izby – uprawnionym do wystąpienia o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego może być podatnik, czyli podmiot, na którym ciąży obowiązek zapłaty podatku. Obowiązek zapłaty VAT od opłat z tytułu wieczystego użytkowania – przy założeniu, że czynność ta podlega VAT – obciążyłby miasto Łuków jako właściciela działek. A zatem ono, a nie państwo L. mogło wystąpić o pisemną interpretację prawa podatkowego w tym zakresie.
[i]źródło: http://sip.mf.gov.pl[/i]