Wszczęliśmy postępowanie przeciwko J.W. Construction po licznych skargach konsumentów – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Firma była podejrzana o stosowanie w umowach klauzul naruszających interesy konsumentów.
Np. klient nie mógł odstąpić od umowy w przypadku zmiany ceny. Deweloper zastrzegał sobie też możliwość podniesienia kosztu lokalu, np. w wyniku zmiany cen materiałów budowlanych. W opinii UOKiK, przedsiębiorca decydujący się na podwyżkę musi wskazać jej przyczyny i realny wpływ na zmianę kosztów. Musi też zagwarantować możliwość odstąpienia od umowy, gdy klient nie będzie mógł zaakceptować nowych warunków.
– Dotyczy to też sytuacji, gdy zwiększy się powierzchnia lokalu, ponieważ konsekwencją tego jest konieczność dopłaty – tłumaczy Cieloch.
Wątpliwości UOKiK wzbudziło też zagwarantowanie sobie przez dewelopera możliwości zmiany terminu oddania mieszkania. Spółka nie wyszczególniła jednak wszystkich okoliczności, w jakich może to nastąpić.
Teraz J.W. Construction ma zapłacić 1 mln 680 tys. zł kary. Musi też zmienić treść umów.