Reklama

J.W. Construction ukarany za złe umowy

Deweloper ma zapłacić 1,7 miliona złotych kary. Powód? Niedozwolone zapisy w umowach sprzedaży mieszkań na warszawskich osiedlach

Aktualizacja: 16.12.2008 10:32 Publikacja: 16.12.2008 10:20

Red

Wszczęliśmy postępowanie przeciwko J.W. Construction po licznych skargach konsumentów – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Firma była podejrzana o stosowanie w umowach klauzul naruszających interesy konsumentów.

Np. klient nie mógł odstąpić od umowy w przypadku zmiany ceny. Deweloper zastrzegał sobie też możliwość podniesienia kosztu lokalu, np. w wyniku zmiany cen materiałów budowlanych. W opinii UOKiK, przedsiębiorca decydujący się na podwyżkę musi wskazać jej przyczyny i realny wpływ na zmianę kosztów. Musi też zagwarantować możliwość odstąpienia od umowy, gdy klient nie będzie mógł zaakceptować nowych warunków.

– Dotyczy to też sytuacji, gdy zwiększy się powierzchnia lokalu, ponieważ konsekwencją tego jest konieczność dopłaty – tłumaczy Cieloch.

Wątpliwości UOKiK wzbudziło też zagwarantowanie sobie przez dewelopera możliwości zmiany terminu oddania mieszkania. Spółka nie wyszczególniła jednak wszystkich okoliczności, w jakich może to nastąpić.

Teraz J.W. Construction ma zapłacić 1 mln 680 tys. zł kary. Musi też zmienić treść umów.

Reklama
Reklama

– Konsumenta nie obowiązują te punkty umowy, które sąd uznał za niezgodne z prawem. Teraz najlepiej podpisać aneks. Nieważne, czy do zakończenia inwestycji zostały lata, czy tygodnie – radzi rzecznik.

Zarząd J.W. Construction nie zgadza się z decyzją UOKiK. Zapowiedział, że odwoła się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK ukarał też warszawskiego dewelopera Grupo Lar Real Estate Polonia. Ta spółka zastrzegała sobie np. prawo zmiany terminu ukończenia budowy np. ze względu na niekorzystne warunki meteorologiczne. Zapłaci 43 tys. zł kary.

Wszczęliśmy postępowanie przeciwko J.W. Construction po licznych skargach konsumentów – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Firma była podejrzana o stosowanie w umowach klauzul naruszających interesy konsumentów.

Np. klient nie mógł odstąpić od umowy w przypadku zmiany ceny. Deweloper zastrzegał sobie też możliwość podniesienia kosztu lokalu, np. w wyniku zmiany cen materiałów budowlanych. W opinii UOKiK, przedsiębiorca decydujący się na podwyżkę musi wskazać jej przyczyny i realny wpływ na zmianę kosztów. Musi też zagwarantować możliwość odstąpienia od umowy, gdy klient nie będzie mógł zaakceptować nowych warunków.

Reklama
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Nieruchomości
Czy mieszkanie na wynajem da jeszcze zarobić
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Reklama
Reklama