Nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce na koniec 2008 roku wyniosła 8,4 mln mkw. – Z tego 73 proc. całkowitej podaży stanowiły centra handlowe o łącznej powierzchni równej 6,2 mln mkw., 18 proc. magazyny handlowe, 7 proc. parki handlowe oraz 1 proc. centra wyprzedażowe – policzyli analitycy DTZ.

Do największych nowo otwartych centrów handlowych należą między innymi: Forum w Koszalinie, Pestka w Poznaniu, centra Focus Mall w Bydgoszczy i Zielonej Górze, Karolinka w Opolu, Pogoria w Dąbrowie Górniczej oraz Alfa w Białymstoku.

[wyimek]70 proc. nawet tyle podpisanych umów wynajmu powierzchni handlowej wymagają banki od deweloperow[/wyimek]

Pomimo wcześniejszych prognoz przewidujących wzrost zasobów o ponad 1 milion mkw. rocznie w latach 2009 – 2011 firma DTZ szacuje przyrost nowej podaży w tym okresie na poziomie 800 – 900 tys. mkw. rocznie. – Będzie to efekt ograniczeń finansowych oraz rynkowych. Niektóre z planowanych inwestycji mogą zostać przesunięte na kolejne lata lub nawet zaniechane – wyjaśniają analitycy. Kolejny duży przyrost podaży na polskim rynku handlowym spodziewany jest w latach 2012 – 2013.

Do największych przeszkód w realizacji nowych inwestycji należą: wzrost wymaganego udziału kapitału własnego do 30 – 35 proc. (do września 2008 wynosił on 20 – 25 proc.), wzrost wymaganego współczynnika wynajęcia obiektu do 60 – 70 proc., problemy z uzyskaniem gwarancji bankowych oraz rosnące dopłaty do aranżacji lokali dla najemców. Jednocześnie w związku z rosnącą konkurencją – przy zmniejszającej się liczbie projektów – widać spadek kosztów budowy.