Reklama

Wieżowce wracają do planów

Więcej drapaczy chmur w Śródmieściu i parkingów na Białołęce oraz dłuższą drugą linię metra zakłada zmienione studium zagospodarowania przestrzennego Warszawy

Aktualizacja: 20.04.2010 07:14 Publikacja: 20.04.2010 07:03

Ostatnia koncepcja zabudowy okolic Pałacu Kultury i Nauki zakłada powstanie pięciu wieżowców. Urzędn

Ostatnia koncepcja zabudowy okolic Pałacu Kultury i Nauki zakłada powstanie pięciu wieżowców. Urzędnicy chcą, by mogły mieć nawet 250 metrów wysokości

Foto: Rzeczpospolita

Uwagi do przygotowanych przez miasto zmian może przedstawić każdy. Najwięcej zaciekawienia budzą te dotyczące [link=http://www.zyciewarszawy.pl]pl. Defilad[/link]. Dotychczas można było stawiać tam co najwyżej dziesięciopiętrowe budynki. W myśl nowego projektu po zachodniej i południowej stronie pałacu będzie można budować nawet 250-metrowe wieżowce.

– To centrum miasta, ale prowadzenie tam budowy może być skomplikowane. Powodem są metro i tunel, którym jeżdżą pociągi – tłumaczą urzędnicy.

– Dzięki zwiększeniu dopuszczalnej wysokości, inwestycje będą tam opłacalne.

[srodtytul]Wysoko w całym mieście[/srodtytul]

– Cieszę, że chociaż trochę imperialny prezent od Stalina zostanie zasłonięty – mówi student Mateusz Tobolewski.

Reklama
Reklama

– W stolicy musi być miejsce na nowoczesne city.

Wieżowce będzie można budować również w okolicach placu Grzybowskiego. Urzędnicy tłumaczą, że i tak już znajdują się tam 16-kondygnacyjne bloki osiedla [link=http://www.zyciewarszawy.pl]Za Żelazną Bramą[/link] oraz 120-metrowy biurowiec TP SA. Wydano też pozwolenie na budowę 160-metrowego apartamentowca przy ul. Twardej. Zwiększenie dopuszczalnej wysokości (dotychczas było to 30 metrów, teraz – „powyżej 30 metrów”) jest więc tylko dostosowaniem studium do realiów. Podobną zmianę urzędnicy chcą wprowadzić przy rozjeździe ulic Leszno i al. Solidarności, gdzie stoi stacja benzynowa. Powstać będą tam mogły budynki o wysokości 35 – 50 m, z wieżami sięgającymi 140 m.

– To normalny kierunek dla rozwoju miast, nie da się inaczej – mówi architekt Bartłomiej Biełyszew, który z Andrzejem Skopińskim przygotował w 2007 r. koncepcję otoczenia PKiN koroną wieżowców. – Gdy prezentowaliśmy nasz projekt, były protesty. Teraz okazuje się, że wszystko ma być dozwolone.

[srodtytul]Radni zadecydują[/srodtytul]

Zmieni się też przebieg planowanej Trasy N-S. W okolicach przystanku WKD [link=http://www.zyciewarszawy.pl]Aleje Jerozolimskie[/link] znajdują się zabytkowe budynki kolejowe, więc przesunięto trasę o ok. 155 m. Będzie przebiegała między zabytkowym Domem Zawiadowcy a Akumulatornią.

Z kolei druga linia metra zostanie przedłużona, ostatnia stacja [link=http://www.zyciewarszawy.pl]na Bemowie[/link] powstanie przy ul. Połczyńskiej. Dotychczas studium zakładało, że końcowa będzie ta przy Szeligowskiej. – Dzięki temu z metra będą mogli korzystać pasażerowie dojeżdżający np. z Ożarowa Mazowieckiego czy też klienci pobliskiego hipermarketu. Takie rozwiązanie pozwoli dojechać do centrum w ok. 20 min – mówi Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.

Reklama
Reklama

Zmienią się również wskaźniki parkingowe mówiące o tym, ile miejsc postojowych musi wybudować deweloper w przeliczeniu na jedno mieszkanie. Takich miejsc będzie więcej, m.in. na Białołęce, gdzie najbardziej ich brakuje.

Zmiany w studium można oglądać na XIII piętrze Pałacu Kultury i Nauki do 26 maja. Dyskusja odbędzie się 17 maja. Jeśli poprawki zostaną przyjęte przez Radę Warszawy, według ich zaleceń będą przygotowywane plany zagospodarowania przestrzennego.

[i]—współpraca Mariusz Gruza[/i]

[i]Czytaj też w [link=http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/468076_Wiezowce_wkraczaja_do_planow.html]Życiu Warszawy[/link][/i]

Uwagi do przygotowanych przez miasto zmian może przedstawić każdy. Najwięcej zaciekawienia budzą te dotyczące [link=http://www.zyciewarszawy.pl]pl. Defilad[/link]. Dotychczas można było stawiać tam co najwyżej dziesięciopiętrowe budynki. W myśl nowego projektu po zachodniej i południowej stronie pałacu będzie można budować nawet 250-metrowe wieżowce.

– To centrum miasta, ale prowadzenie tam budowy może być skomplikowane. Powodem są metro i tunel, którym jeżdżą pociągi – tłumaczą urzędnicy.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Rynek obiektów handlowych wraca do pełni sił
Nieruchomości
Przed parkami handlowymi jeszcze trzy lata ekspansji, potem twarde „sprawdzam”
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, pary, dla rodziny. Co proponują deweloperzy?
Nieruchomości
Marvipol melduje się w Gdyni. W ofercie mieszkania smart
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Nieruchomości
Portal DOM z cenami transakcyjnymi trochę bliżej
Reklama
Reklama