Wieżowce wracają do planów

Więcej drapaczy chmur w Śródmieściu i parkingów na Białołęce oraz dłuższą drugą linię metra zakłada zmienione studium zagospodarowania przestrzennego Warszawy

Aktualizacja: 20.04.2010 07:14 Publikacja: 20.04.2010 07:03

Ostatnia koncepcja zabudowy okolic Pałacu Kultury i Nauki zakłada powstanie pięciu wieżowców. Urzędn

Ostatnia koncepcja zabudowy okolic Pałacu Kultury i Nauki zakłada powstanie pięciu wieżowców. Urzędnicy chcą, by mogły mieć nawet 250 metrów wysokości

Foto: Rzeczpospolita

Uwagi do przygotowanych przez miasto zmian może przedstawić każdy. Najwięcej zaciekawienia budzą te dotyczące [link=http://www.zyciewarszawy.pl]pl. Defilad[/link]. Dotychczas można było stawiać tam co najwyżej dziesięciopiętrowe budynki. W myśl nowego projektu po zachodniej i południowej stronie pałacu będzie można budować nawet 250-metrowe wieżowce.

– To centrum miasta, ale prowadzenie tam budowy może być skomplikowane. Powodem są metro i tunel, którym jeżdżą pociągi – tłumaczą urzędnicy.

– Dzięki zwiększeniu dopuszczalnej wysokości, inwestycje będą tam opłacalne.

[srodtytul]Wysoko w całym mieście[/srodtytul]

– Cieszę, że chociaż trochę imperialny prezent od Stalina zostanie zasłonięty – mówi student Mateusz Tobolewski.

– W stolicy musi być miejsce na nowoczesne city.

Wieżowce będzie można budować również w okolicach placu Grzybowskiego. Urzędnicy tłumaczą, że i tak już znajdują się tam 16-kondygnacyjne bloki osiedla [link=http://www.zyciewarszawy.pl]Za Żelazną Bramą[/link] oraz 120-metrowy biurowiec TP SA. Wydano też pozwolenie na budowę 160-metrowego apartamentowca przy ul. Twardej. Zwiększenie dopuszczalnej wysokości (dotychczas było to 30 metrów, teraz – „powyżej 30 metrów”) jest więc tylko dostosowaniem studium do realiów. Podobną zmianę urzędnicy chcą wprowadzić przy rozjeździe ulic Leszno i al. Solidarności, gdzie stoi stacja benzynowa. Powstać będą tam mogły budynki o wysokości 35 – 50 m, z wieżami sięgającymi 140 m.

– To normalny kierunek dla rozwoju miast, nie da się inaczej – mówi architekt Bartłomiej Biełyszew, który z Andrzejem Skopińskim przygotował w 2007 r. koncepcję otoczenia PKiN koroną wieżowców. – Gdy prezentowaliśmy nasz projekt, były protesty. Teraz okazuje się, że wszystko ma być dozwolone.

[srodtytul]Radni zadecydują[/srodtytul]

Zmieni się też przebieg planowanej Trasy N-S. W okolicach przystanku WKD [link=http://www.zyciewarszawy.pl]Aleje Jerozolimskie[/link] znajdują się zabytkowe budynki kolejowe, więc przesunięto trasę o ok. 155 m. Będzie przebiegała między zabytkowym Domem Zawiadowcy a Akumulatornią.

Z kolei druga linia metra zostanie przedłużona, ostatnia stacja [link=http://www.zyciewarszawy.pl]na Bemowie[/link] powstanie przy ul. Połczyńskiej. Dotychczas studium zakładało, że końcowa będzie ta przy Szeligowskiej. – Dzięki temu z metra będą mogli korzystać pasażerowie dojeżdżający np. z Ożarowa Mazowieckiego czy też klienci pobliskiego hipermarketu. Takie rozwiązanie pozwoli dojechać do centrum w ok. 20 min – mówi Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.

Zmienią się również wskaźniki parkingowe mówiące o tym, ile miejsc postojowych musi wybudować deweloper w przeliczeniu na jedno mieszkanie. Takich miejsc będzie więcej, m.in. na Białołęce, gdzie najbardziej ich brakuje.

Zmiany w studium można oglądać na XIII piętrze Pałacu Kultury i Nauki do 26 maja. Dyskusja odbędzie się 17 maja. Jeśli poprawki zostaną przyjęte przez Radę Warszawy, według ich zaleceń będą przygotowywane plany zagospodarowania przestrzennego.

[i]—współpraca Mariusz Gruza[/i]

[i]Czytaj też w [link=http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/468076_Wiezowce_wkraczaja_do_planow.html]Życiu Warszawy[/link][/i]

Nieruchomości
Obiekty handlowe rosną w mniejszych miastach. Debiutują u nas nowe marki
Nieruchomości
Hiszpański rynek nieruchomości kusi, ale się zmienia. Polacy poprawią rekord?
Nieruchomości
Kupujący mieszkania chcą sobie „zaklepać” najlepsze okazje
Nieruchomości
Wielki park logistyczny w Nowym Modlinie
Nieruchomości
Polacy chcą kupować nieruchomości nie tylko w Hiszpanii