4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Opłaty na pokrycie kosztów zarządu naliczane są proporcjonalnie do wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej. Im większy lokal, tym większy udział w nieruchomości wspólnej, a tym samym wyższe zaliczki na koszty zarządu. Jedynie właścicielom lokali użytkowych wspólnota może ustalić zwiększenie obciążenia. Wymaga to jednak uchwały i musi być uzasadnione sposobem korzystania z tych lokali.
Ustawa o własności lokali nie przewiduje możliwości zmniejszenia lub zawieszenia opłat na koszty zarządu w przypadku, gdy właściciel lokalu w nim nie mieszka. Koszty zarządu nie są bowiem uzależnione od tego, czy z lokalu ktoś korzysta, czy stoi on pusty. Podstawą ich ponoszenia jest sam fakt posiadania udziałów w prawie własności nieruchomości wspólnej. Wspólnota mieszkaniowa teoretycznie może zmniejszyć zaliczki na koszty zarządu tym właścicielom, którzy np. przez długi czas nie korzystają z nieruchomości wspólnej, bo nie mieszkają we własnym lokalu. Jednak skuteczne podjęcie uchwały w tej sprawie jest mało prawdopodobne, gdyż jednocześnie zwiększałyby się obciążenia dla pozostałych właścicieli.
Właściciel ponosi również wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu. Wydaje się, że ustawodawca nie miał na myśli opłat uiszczanych na podstawie indywidualnych umów zawartych przez właściciela lokalu. Logiczne wydaje się natomiast, że chodzi o rozliczenie wydatków przypadających na dany lokal, gdy ciepło, gaz, prąd czy woda dostarczane są do całego budynku na podstawie jednej umowy zawartej przez wspólnotę. To samo dotyczy wywozu nieczystości. Jeśli właściciel jednego lokalu będzie zalegał z uiszczeniem opłat za własne zużycie wchodzących w skład ogólnego rachunku, to naraża wspólnotę na zerwanie umowy z dostawcą.
W ustawie o własności lokali nie ma uregulowań dotyczących rozliczania takich kosztów przez wspólnotę mieszkaniową. Zarząd lub zarządca, który tylko pośredniczy w rozliczeniu kosztów zużycia przypadających na dany lokal, nie może pokryć takiego zobowiązania z nadwyżki przychodów nad wydatkami wspólnoty. W wyroku z 13 grudnia 2006 roku Sąd Apelacyjny w Poznaniu (sygn. akt I ACa 589/06) uznał jednak, że jeśli wszystkie lokale w budynku nie są wyposażone w przyrządy do pomiaru zużycia wody, odprowadzania ścieków czy wywozu nieczystości, to wydatki na media zużyte w lokalu zalicza się do kosztów zarządu. Nie brak jednak przeciwników takiego poglądu, którzy argumentują, że prowadzi on do absurdalnej sytuacji, gdy za zużycie wszystkich mediów w lokalu płaciłoby się zawsze według wielkości udziałów.