- Ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej ma trafić na rynek do końca tego roku. Największym budowanym obiektem jest warszawska Galeria Młociny (70 tys. mkw.) - podaje firma doradcza Cushman & Wakefield. W 2018 roku oddano do użytku ok. 420 tys. mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc., osiągając poziom 14,7 mln mkw.
- Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. - podaje Cushman & Wakefield. - Natomiast ok. 60 tys. mkw. to rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych. W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Sektor nieruchomości handlowych odpowiada za 2,5 mld euro. To najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce.
Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro. Na wynik wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. - Pozostałą część wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych - tłumaczą eksperci firmy Cushman & Wakefield.
- Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25 proc. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5 proc., a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75 i 7 proc. - komentuje Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale rynków kapitałowych w Cushman & Wakefield.