Zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych walne zgromadzenie, jako najwyższy organ spółdzielni składający się z jej członków, zwoływane jest co najmniej raz w roku. Postanowienia statutów, wskazując termin zwoływania walnego zgromadzenia, zasadniczo powtarzają regulację ustawową, zgodnie z którą odbywa się ono w terminie sześciu miesięcy od dnia zakończenia roku obrachunkowego.
Przyjmując, że rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy, roczne (zwyczajne) walne zgromadzenie odbywa się najpóźniej 30 czerwca. Ponadto, z uwagi na doniosłość tego organu dla funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych, ustawodawca przewidział możliwość zwoływania tzw. nadzwyczajnego walnego zgromadzenia >patrz ramka.
Prawo głosu
Ustawa Prawo spółdzielcze stanowi, że każdy członek spółdzielni, bez względu na ilość posiadanych udziałów, ma prawo do uczestnictwa i oddania głosu podczas obrad walnego zgromadzenia. W razie braku możliwości osobistego stawiennictwa (np. wyjazd, choroba) członek spółdzielni może ustanowić w tym celu pełnomocnika.
Udział pełnomocnika w walnym zgromadzeniu dotyczy również członków spółdzielni będących osobami prawnymi. W takim wypadku pełnomocnictwo powinno być udzielone przez członka na piśmie i dołączone do protokołu walnego zgromadzenia. Członek spółdzielni ma również prawo korzystać, podczas obrad walnego zgromadzenia, z pomocy eksperta (np. prawnika, ten jednak nie ma prawa oddania głosu).
Poważne zadanie organizacyjne
Wszystko to powoduje, że organizacja obrad walnego zgromadzenia, szczególnie w dużych spółdzielniach mieszkaniowych, jest dużym przedsięwzięciem organizacyjnym. Pomocną instytucją w tym zakresie jest organizacja obrad walnego zgromadzenia w tzw. częściach.