Gdy w nowym lokalu od dewelopera są grzyb i krzywe ściany

Osoba, która kupiła mieszkanie od dewelopera i okazało się, że ma ono wady, może żądać ich usunięcia lub obniżenia ceny.

Publikacja: 17.02.2013 14:48

Mieszkaniec Gorzowa Wielkopolskiego nabył lokal na rynku pierwotnym (50 mkw.).

– Miałem pecha, w mieszkaniu znalazłem sporo usterek. Rozmawiałem już z pracownikiem dewelopera, niestety, nie bardzo chce dokonać napraw. Co mam robić, by je usunął? – pyta czytelnik.

Przede wszystkim powinien przeczytać art. 27 ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (dalej: ustawa deweloperska). Zgodnie z nim odbiór mieszkania odbywa się w obecności kupującego. Następnie sporządzany jest protokół, do którego nabywca może zgłosić swoje zastrzeżenia. Przepisy zobowiązują dewelopera, aby w terminie 14 dni od dnia podpisania tego protokołu doręczył nabywcy oświadczenie o uznaniu wad lub o odmowie ich uznania (musi podać powody odmowy). Sprzedający powinien uznane przez siebie wady usunąć w ciągu 30 dni. Termin ten liczy się od daty podpisania protokołu. Oczywiście deweloper może też to zrobić w innym terminie, jeżeli nie zdoła usunąć usterki w ciągu tych 30 dni.

Art. 27 ust. 6 ustawy deweloperskiej przewiduje ponadto, że w sprawach w niej nieuregulowanych stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi. Zgodnie z nim czytelnik może odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny lokalu. Jeśli sprzedawca i kupujący nie dojdą do porozumienia, pozostaje droga sądowa.

Warto zaznaczyć, że sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawierania umowy.

Jeśli zaś chodzi o zasady dochodzenia praw z tytułu rękojmi, to są one następujące. Wadę należy zgłosić deweloperowi w ciągu miesiąca. Upływ terminu liczy się od dnia ujawnienia wady w trakcie użytkowania mieszkania. Wystarczy powiadomić sprzedawcę listem poleconym, zanim upłynie miesiąc, w czasie którego ujawniono usterkę.

Miesięczny termin nie dotyczy jednak wad, które sprzedawca podstępnie zataił albo które pojawiły się później w lokalu. Niezależnie od tego uprawnienia do zgłaszania wad wygasają po trzech latach od wydania lokalu (budynku). Jeśli jednak nabywca będzie domagał się od dewelopera odszkodowania za szkody poniesione na skutek złego wykonania budynków, to na zgłoszenie roszczeń ma już dziesięć lat.

Mieszkaniec Gorzowa Wielkopolskiego nabył lokal na rynku pierwotnym (50 mkw.).

– Miałem pecha, w mieszkaniu znalazłem sporo usterek. Rozmawiałem już z pracownikiem dewelopera, niestety, nie bardzo chce dokonać napraw. Co mam robić, by je usunął? – pyta czytelnik.

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów