Mieszkaniec Gorzowa Wielkopolskiego nabył lokal na rynku pierwotnym (50 mkw.).
– Miałem pecha, w mieszkaniu znalazłem sporo usterek. Rozmawiałem już z pracownikiem dewelopera, niestety, nie bardzo chce dokonać napraw. Co mam robić, by je usunął? – pyta czytelnik.
Przede wszystkim powinien przeczytać art. 27 ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (dalej: ustawa deweloperska). Zgodnie z nim odbiór mieszkania odbywa się w obecności kupującego. Następnie sporządzany jest protokół, do którego nabywca może zgłosić swoje zastrzeżenia. Przepisy zobowiązują dewelopera, aby w terminie 14 dni od dnia podpisania tego protokołu doręczył nabywcy oświadczenie o uznaniu wad lub o odmowie ich uznania (musi podać powody odmowy). Sprzedający powinien uznane przez siebie wady usunąć w ciągu 30 dni. Termin ten liczy się od daty podpisania protokołu. Oczywiście deweloper może też to zrobić w innym terminie, jeżeli nie zdoła usunąć usterki w ciągu tych 30 dni.
Art. 27 ust. 6 ustawy deweloperskiej przewiduje ponadto, że w sprawach w niej nieuregulowanych stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi. Zgodnie z nim czytelnik może odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny lokalu. Jeśli sprzedawca i kupujący nie dojdą do porozumienia, pozostaje droga sądowa.
Warto zaznaczyć, że sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawierania umowy.