W tym roku zarówno w Polsce, jak i na całym świecie walka ze zmianami klimatycznymi jest jednym z kluczowych tematów publicznej i politycznej dyskusji. Badanie IBRiS dla "Rzeczpospolitej" pokazuje jednoznacznie, że Polacy są przekonani, iż obecnie w kraju zachodzą zmiany klimatyczne. Nie ma też większych wątpliwości, że zmiany idą w złym kierunku. Ale kwestia tego, czy będzie to nośny temat kampanii pozostaje sprawą otwartą, co również pokazuje nasz sondaż.
W badaniu z 26 i 27 lipca 2019 roku widać przede wszystkim, że mało kto ma wątpliwości co do tego, iż klimat w Polsce się zmienia. Aż 87,3 proc ankietowanych jest przekonanych, że zmiany zachodzą, w tym aż 57 proc jest o tym "zdecydowanie" przekonanych. Tylko 8 proc ankietowanych twierdzi, że zmiany nie występują. 4,6 proc nie ma w tej sprawie zdania. Warto odnotować, że sondaż przeprowadzono metodą CATI na próbie 1100 osób, już po nadzwyczajnej fali upałów oraz w warunkach utrzymującej się do dziś suszy. Co ciekawe, przekonanie o zachodzących zmianach jest podobne w elektoratach dwóch największych partii - PiS i PO. 92 proc. wyborców PO wyraża opinię, że zmiany klimatu zachodzą, przekonanych jest o tym też 86 proc. wyborców PiS, chociaż oni znacznie rzadziej wskazują odpowiedź "zdecydowanie tak".
Wśród wyborców nie ma też większych wątpliwości, że klimat w Polsce jest coraz gorszy. Chociaż tutaj dominacja jednej opcji jest nieco mniejsza. O tym, że klimat się polepsza jest przekonanych tylko 17,2 proc ankietowanych. Za to 69,5 proc. wskazuje, że obserwujemy zmiany na gorsze. Zdania w tej sprawie nie ma 13,2 proc. respondentów.
Sondaż wskazuje jednak, że na starcie kampanii Polacy nie traktują propozycji programowych partii dotyczących zmian klimatycznych jako decydujących dla ich wyborczych decyzji. O tym, że są to propozycje mające kluczowe znaczenie dla ich decyzji jest przekonanych tylko 16,4 proc. ankietowanych. 32,1 respondentów jest po przeciwnej stronie i twierdzi, że te propozycje są zupełnie bez znaczenia przy podejmowaniu decyzji wyborczych. Zdania w tej sprawie nie ma 11,3 proc. ankietowanych.
Wyniki mogą wskazywać, że w tej chwili Polacy nie są przekonani np. o skuteczności propozycji, które w ciągu tego roku zaprezentowały partie, mimo przekonania, że zmiany klimatyczne następują, a klimat w kraju się zdecydowanie pogarsza. Być może dominują tematy, które mają bardziej bezpośredni wpływ na życie wyborców, takkie jak sprawy i programy społeczne.