Reklama

Genetycy zrobili dinokurczaka

Kurczęta z pyskiem dinozaurów to nie żart. Są dziełem biologów badających ewolucję ptaków. Zmodyfikowali oni białka wpływające na budowę dzioba.

Aktualizacja: 16.05.2015 07:59 Publikacja: 15.05.2015 18:05

Gotowy do wyklucia zarodek kurczęcia (z lewej) ma dziób. W środku — czaszka zmodyfikowanego ptaka z

Gotowy do wyklucia zarodek kurczęcia (z lewej) ma dziób. W środku — czaszka zmodyfikowanego ptaka z cechami gadzimi, obok, dla porównania, czaszka aligatora /Bhart-Anjan Bhullar

Foto: NATURE

Dzisiejsze ptaki są potomkami dinozaurów — to naukowcy wiedzą od dawna. Ale jak dokładnie się to wydarzyło, a w szczególności w jaki sposób z pyska wykształciły się tak wyjątkowe i charakterystyczne struktury jak ptasie dzioby — pozostawało zagadką. W jakiś sposób kości „twarzy" gadów i niegdysiejszych dinozaurów wydłużyły się i połączyły. Ale jak?

I tu wkraczają specjaliści od biologii ewolucyjnej — Bhart-Anjan Bhullar, paleontolog z Uniwersytetu Chicago oraz Arhat Abzhanov z Uniwersytetu Harvarda. W piśmie „Evolution" opisują oni, jak modyfikując aktywność pewnych białek w kurzym zarodku uzyskali ptaka z pyskiem przypominającym dinozaura. — Oczywiście nie zamierzamy sprowadzić na świat dinokurcząt, czy jak to nazwać — zapewnia Bhullar. Naukowcy nie pozwolili wykluć się zmodyfikowanym zwierzętom.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Nauka
Jak bardzo prawdopodobna jest śmierć na skutek uderzenia asteroidy w Ziemię? Nowe badanie
Nauka
Co tak naprawdę wydarzyło się niemal 13 tys. lat temu? Naukowcy zbadali kontrowersyjną teorię
Nauka
Dlaczego homo sapiens przetrwał, a neandertalczycy nie? Wyniki nowych badań
Nauka
Nowa metoda walki z kłusownictwem. Nosorożcom wstrzyknięto radioaktywne izotopy
Patronat Rzeczpospolitej
Future Frombork Festival. Kosmiczne wizje naukowców i artystów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama