Przodkowie człowieka byli bliscy wyginięcia 900 tys. lat temu?

Badanie, którego wyniki opublikowano w czwartek na łamach magazynu "Science", wskazuje, iż ok. 900 tys. lat temu przodkowie człowieka byli bliscy wyginięcia.

Publikacja: 04.09.2023 06:05

Gatunek homo sapiens mógł nigdy nie pojawić się na Ziemi?

Posługując się nową metodą analizy materiału genetycznego badacze ustalili, że ok. 900 tys. lat temu na Ziemi było tylko ok. 1 280 zdolnych do reprodukcji przodków naszego gatunku.

Niespełna milion lat temu liczba naszych przodków spadła ze 100 tysięcy do 1 280

Załamanie liczebności populacji przodków człowieka miało rozpocząć się ok. 930 tys. lat temu.

W ciągu niemal 120 tys. lat liczba zdolnych do reprodukcji przodków naszego gatunku miała spaść ze 100 tysięcy do mniej niż 1 300.

Sytuacja ta zagrażała przetrwaniu naszych przodków co mogło skutkować tym, że nasz gatunek, homo sapiens, nigdy nie pojawiłby się na Ziemi - twierdzą badacze.

Poszukiwacze kosmitów, Czy istnieją pozaziemskie cywilizacje?

Już wcześniej badacze stawiali hipotezy, że w okresie plejstocenu doszło do spadku populacji przodków człowieka, jednak potwierdzenie tej hipotezy było trudne ze względu na brak ludzkich skamielin z tego okresu.

Teraz, dzięki metodzie analizy genetycznej wykorzystywanej do wstecznego rzutowania aktualnych wariacji genetycznych wśród ludzi, naukowcom udało się oszacować wielkość populacji ludzkiej w okresie środkowego plejstocenu.

Współautorzy badania, Fabio Di Vincenzo z Uniwersytetu we Florencji i Giorgio Manzi z Uniwersytetu w Rzymie przekonują, że metoda określana "FitCoal" jest "całkowicie innowacyjna" i oferuje "95-procentową skuteczność).

Zmiany klimatu przyczyną spadku liczebności przodków człowieka?

W oparciu o genomy 3 154 osób z 50 populacji z różnych części świata, naukowcy wykorzystali metodę FitCoal, by oszacować wielkości poprzednich populacji, które posiadały ten sam skład genetyczny.

Dzięki odtworzeniu i porównaniu ludzkich mutacji genetycznych nowa metoda pozwoliła ustalić naukowcom szacunkową wielkość populacji wynoszącą 1280 osobników, która stanowi "minimalną liczbę płodnych osobników wymaganą do wygenerowania całej zmienności genetycznej obserwowanej w kolejnych pokoleniach".

W związku z tym - jak piszą badacze - doszli oni do wniosku, że tak niewielka grupa osobników ocaliła naszych przodków przed zniknięciem z powierzchni Ziemi ok. 900 tys. lat temu.

Badacze zastrzegają, że nie oznacza to, że te 1 280 osób to wszyscy nasi przodkowie, którzy w tamtym czasie żyli na Ziemi. Mowa bowiem tylko o tych przodkach, którzy rozmnażali się - nie obejmuje więc dzieci, seniorów i dorosłych osobników, którzy z różnych powodów się nie rozmnażali.

Ponadto metoda FitCoal nie pozwala ustalić liczebności tych praludzi, którzy nie byli naszymi przodkami w linii prostej - podkreśla francuski paleontolog Antoine Balzeau.

Przyczyną nagłego zmniejszenia liczby populacji naszych przodków mogły być gwałtowne zmiany klimatu - ok. 900 tys. lat temu doszło do globalnego ochłodzenia, a w Afryce, skąd wywodzili się nasi przodkowie, zmniejszyła się ilość opadów, co mogło doprowadzić do pustynnienia tamtejszych obszarów.

Człowiek poznał kolejną tajemnicę orangutana. Naczelny potrafi się leczyć