Chiny: Dziewiczy rejs AG600 - największej na świecie latającej łodzi

Prototypowa chińska łódź latająca AVIC AG600 24 grudnia po raz pierwszy oderwała się od ziemi. Dziewiczy lot trwał godzinę.

Aktualizacja: 24.12.2017 21:05 Publikacja: 24.12.2017 18:55

Chiny: Dziewiczy rejs AG600 - największej na świecie latającej łodzi

Foto: AFP

qm

Samolot, mniej więcej wielkości Boeinga 737, ale z czterema silnikami turbośmigłowymi, wystartował z lotniska w mieście Zhuhai w południowo-wschodniej prowincji Guangdong.

Samolot może podnieść z wody 50 rozbitków i może przebywać w powietrzu przez 12 godzin. Jego główne zadania związane są z ratownictwem przeciwpożarowym i ratownictwem morskim.

Ale ma mieć też zastosowanie wojskowe. Może być to szczególnie użyteczne w spornym regionie Morza Południowochińskiego. Samolot AG600, który nosi kryptonim Kunlong, będzie w stanie dotrzeć do najbardziej wysuniętego na południe krańca roszczeń terytorialnych Chin w tym obszarze.

Maszyna napędzana jest czterema silnikami WJ-6 powstałymi na licencji radzieckiego AI-20

Maszyna napędzana jest czterema silnikami WJ-6 powstałymi na licencji radzieckiego AI-20

Foto: AFP

Państwowa agencja prasowa Xinhua opisuje samolot jako "obrońca ducha morza, wysp i raf".

Start samolotu był transmitowany w państwowej telewizji, a powrotowi towarzyszyły tłumy machające chińskimi flagami i wojskowa orkiestra. Z Chin złożono już 17 zamówień na maszynę.

Prace nad latającą łodzią trwają od ośmiu lat. Wodnosamolot ma maksymalną masę startową 53,5 ton, rozpiętość skrzydeł do 38,8m. W przypadku startu z wody potrzebuje drogi startowej długiej na co najmniej półtora kilometra o głębokości 2,5 metra.

Wodnosamolot zdolny jest do wykonywania startów i lądowań na wodzie, jak również - dzięki chowanemu

Wodnosamolot zdolny jest do wykonywania startów i lądowań na wodzie, jak również - dzięki chowanemu w kadłubie podwoziu - na lądzie

Foto: AFP

Jakkolwiek AG600 jest spora, daleko jej do wielkiej latającej łodzi słynnego milionera Howarda Hughesa. "Świerkowa gęś" (ang. Spruce Goose), a formalnie Hughes H-4 Hercules, miał rozpiętość skrzydeł aż 97,54 metra. Gęś okazała się jednak nielotem - w powietrze wzbiła się tylko raz w 1947 roku, lot trwał mniej więcej 26 sekund. Dziś wystawiona jest w muzeum w Oregonie. Był to największy samolot konstrukcji drewnianej jaki kiedykolwiek powstał.

Od czasów wehikułu Hughesa powstało jeszcze kilka konstrukcji większych od AG600 (amerykańska łódź Martin XPB2M Mars z czasów II Wojny Światowej czy radziecka Be-42 Albatros), jednak żadna z nich obecnie już nie lata.

Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku
Nauka
Jak picie kawy wpływa na jelita? Nowe wyniki badań
Nauka
Północny biegun magnetyczny zmierza w kierunku Rosji. Wpływa na nawigację
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nauka
Przełomowe ustalenia badaczy. Odkryto życie w najbardziej „niegościnnym” miejscu na Ziemi