Gatunek Homo sapiens osiągnął apogeum swoich intelektualnych możliwości w okresie 6000–2000 lat temu. Od tamtej pory geny zawiadujące właściwościami intelektualnymi podlegają stopniowym mutacjom, którym sprzyja nasz tryb życia. Rezultatem jest obniżanie poziomu inteligencji. Tak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Stanforda. Zespołem kierował prof. Gerald Crabtree. Wiadomość o tym zamieszcza specjalistyczne pismo „Trends in Genetics".
120 pokoleń
– Przed tysiącami lat łowca i zbieracz, który nie reagował prawidłowo na wyzwania natury, nie potrafił zdobyć pożywienia, zapewnić sobie schronienia i odzienia, z reguły marzł, życie traciło również jego potomstwo. Natomiast obecnie, jeśli człowiek pracujący w jednej z instytucji na Wall Street popełni podobnej rangi błąd konceptualny, na przykład będzie lansował zbyt liberalną politykę kredytową, otrzyma za to gigantyczny bonus zamiast usunięcia ze środowiska finansjery. A to oznacza, że ostra selekcja pod kątem cech intelektualnych należy do przeszłości – uważa prof. Gerald Crabtree.
Z badań uczonych z Uniwersytetu Stanforda wynika, że od 2 do 5 tys. genów wpływa na właściwości intelektualne człowieka. Opierając się na obliczeniach, z jaką częstotliwością mutacje tych genów pojawiają się w genomie, amerykańscy naukowcy szacują, że za około 3000 lat, czyli za mniej więcej 120 pokoleń (licząc 25 lat na pokolenie), już wszyscy ludzie na Ziemi będą dotknięci szkodliwymi mutacjami, obniżającymi właściwości intelektualne i emocjonalne.
– Jestem gotów się założyć, że gdyby przeciętny obywatel Aten sprzed 2500 lat znalazł się nagle wśród nas, byłby w gronie ludzi o najżywszej inteligencji, obdarzonych najlepszą pamięcią, z szerokim spektrum idei należałby do najbardziej otwartych umysłów – wyjaśnia prof. Crabtree.
Nadzieja w nauce
Czy nauka jest w stanie zatrzymać i odwrócić tę tendencję? Zdaniem amerykańskich badaczy – tak. Proces ten następuje stosunkowo wolno, dlatego naukowcy mają czas, aby rozpoznać mutacje wpływające niekorzystnie na intelekt, odkryć, gdzie do nich dochodzi, jakie konkretnie wywołują skutki i jak reagują z innymi czynnikami, na przykład z warunkami środowiskowymi.