Przykład
Wśród zakupów zrobionych przez klienta znalazł się ser krojony, który powinien zostać spożyty w ciągu dziesięciu dni od zapakowania.
Klient nie może go zwrócić, gdyż bez wątpienia mamy do czynienia z produktem, który ulega łatwemu zepsuciu. Podobnie będzie z wędlinami czy mięsem kupowanym przez Internet.
Jakie produkty uznać za takie, które ulegają szybkiemu zepsuciu?
Granica jest płynna. Bez wątpienia wszystkie te, których data przydatności do spożycia upływa przed ustawowym terminem na odstąpienie od umowy. Przykładowo mogą to być warzywa, owoce, ryby, wędliny czy mięso.
Nie oznacza to, że nie można zwracać żadnej żywności.
Przykład
Klient zamówił przez Internet puszki z mielonym mięsem kraba. Po ich otrzymaniu dopatrzył się w składzie substancji konserwującej, której nie wolno mu używać.
Data przydatności tych puszek to dwa lata. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby odstąpił od umowy, zwrócił towar i zażądał oddania zapłaty.
Art. 16 uonpk
1. Przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów:
1) z wykorzystaniem automatów sprzedających,
2) z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu,
3) (uchylony),
4) (uchylony),
5) (uchylony),
6) rent,
7) (uchylony),
8) zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych,
9) dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu,
10) sprzedaży z licytacji.
2. Przepisów art. 7, 9 i art. 12 ust. 1 nie stosuje się do:
1) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta,
2) świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii; w wypadku rozrywek na świeżym powietrzu przedsiębiorca może zastrzec także wyłączenie obowiązku zawiadomienia o niemożności spełnienia świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2, jednak tylko we wskazanych w umowie okolicznościach.
Z tego przepisu wynikają dodatkowe ograniczenia prawa do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość. Dla konsumentów główne znaczenie mają ograniczenia dotyczące zakwaterowania, transportu, rozrywek i gastronomii.
Z tych usług, przy zakupie ich poprzez Internet, nie da się zrezygnować bez ponoszenia kosztów.
Przykład
Klient zarezerwował tygodniowy pobyt w pensjonacie w górach. Przelał zaliczkę w postaci 20 proc. całej zapłaty. Okazało się, że jednak nie może w tym terminie pojechać.
Nie może jednak odstąpić od umowy i żądać zwrotu zaliczki, chyba że wynikałoby to z umowy z pensjonatem.
Podobne ograniczenia dotyczą usług transportu, rozrywek, gastronomii.
Przykład
Klient wykupił za pośrednictwem Internetu bilet elektroniczny na festiwal Open’er.
Okazało się jednak, że w tym czasie będzie miał wyjazd służbowy.
Niestety, nie może odstąpić od umowy i domagać się zwrotu zapłaconej kwoty.
Czytaj więcej w rozdziale
»
Prawa kupujących w sklepach internetowych:
Spis treści całego poradnika