[b]Jakie konsekwencje może mieć pozostawienie pracodawcy samorządowemu prawa do określania górnych stawek pensji w regulaminie?[/b]
Trudno jest w tym momencie ocenić skutki eksperymentu w postaci zniesienia obowiązku określania tych stawek w rozporządzeniu. Obowiązek określenia takich stawek spoczywa obecnie na pracodawcach samorządowych, którzy muszą to zrobić w regulaminie. Uczyniono tak w imię realizacji zasady samorządności. Regulaminy – w sytuacji funkcjonowania związków zawodowych, co jest regułą w urzędach – są aktami dwustronnymi. Trudno przewidzieć, czy nie będzie to powodować zbytniego wzrostu płac, a tym samym kosztów administracji samorządowej, zwłaszcza w zamożniejszych gminach czy powiatach. Jednak w sytuacji, w której zarobki pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru są limitowane w ustawie i przepisach rozporządzenia, trzeba raczej liczyć na efekt tzw. psa ogrodnika.
[b]Czy regulamin wynagradzania może kreować nowe składniki wynagradzania, o których ustawa czy inne przepisy nie wspominają? [/b]
Regulamin wynagradzania może kreować nowe rodzaje świadczeń (nagród, premii i dodatków). W tym względzie wchodzi on częściowo w rolę dotychczasowych rozporządzeń płacowych, które przewidywały np. fakultatywne tworzenie funduszy premiowych i regulaminów premiowania. Uważam jednak, że powinno się to czynić z poszanowaniem pewnych reguł ogólnych dotyczących tego rodzaju świadczeń. Na przykład za premię uważa się świadczenie o charakterze roszczeniowym (nie uznaniowym). Przesłanki zarówno ich przyznania, jak i utraty powinny być zatem jasno w regulaminie określone. Odmiennie jest z nagrodami. Są to bowiem składniki wynagrodzenia co do zasady uznaniowe. Nie mają zatem charakteru roszczeniowego. Dodatki wreszcie to świadczenia związane z występowaniem pewnych pożądanych przez pracodawcę okoliczności (np. właśnie posiadanie określonych umiejętności).
[b]Przepisy ustawy przewidują, że maksymalne wynagrodzenie miesięczne kierowników jednostek organizacyjnych gmin (powiatów i województw) określa – w zarządzeniu – odpowiednio wójt (starosta i marszałek). Jakie składniki wynagrodzenia powinno obejmować takie zarządzenie?[/b]
Zarządzenie winno obejmować składniki wynagrodzenia o charakterze periodycznym (ciągłym), natomiast nie powinno dotyczyć składników o charakterze doraźnym czy uznaniowym. Gdyby limit z art. 39 ust. 3 ustawy obejmował wszelkie należności mające w danym miesiącu przypadać do wypłaty, oznaczałoby to zmniejszanie nawet do zera np. wypłacanego wynagrodzenia zasadniczego w sytuacji wypłaty w danym miesiącu np. nagrody rocznej (13. pensji) czy też nagrody jubileuszowej. Ponadto tych ostatnich świadczeń żadną miarą nie da się zakwalifikować jako wynagrodzenia miesięcznego, choćby ze względów semantycznych. Uważam, że istnieje możliwość zarówno określenia w zarządzeniu własnej definicji wynagrodzenia miesięcznego, jak i zróżnicowania górnego pułapu tego wynagrodzenia w zależności np. od rodzaju i wielkości danej jednostki organizacyjnej – te kryteria nie naruszają moim zdaniem pryncypium równości, ponieważ mają charakter obiektywny i związany z konkretnymi warunkami pracy. Ciekawostką, która zapewne umknęła twórcom ustawy, jest, że tylko zarządzenia wójta będą podlegały nadzorowi wojewody.
[b]Jak ustalić maksymalne zarobki kierowników jednostek organizacyjnych utworzonych przez związki komunalne?[/b]
Wydaje się, że w stosunku do osób zatrudnionych na tych stanowiskach z powodu braku przepisów takich limitów po prostu nie ma. [/ramka]
[ramka][b]GPP informuje[/b]
Nowa ustawa zawiera, w porównaniu z obecnie jeszcze obowiązującą z 20 marca z 1990 r., o wiele więcej przepisów odnoszących się do tej materii. Wymienić można chociażby:
- art. 8 – 10 precyzują ściśle kompetencje do ustalania wynagrodzeń dla pracowników z wyboru,
- art. 21 – 23 precyzują losy wynagrodzenia pracownika w razie transformacji jego stosunku pracy,
- art. 35 określa wysokość wynagrodzenia pracownika zawieszonego w pełnieniu obowiązków (z powodu tymczasowego aresztowania),
- art. 36 – 43 właściwe przepisy płacowe poświęcone przesłankom nabycia poszczególnych składników wynagrodzenia,
- art. 58 nakazuje dostosowanie dotychczasowych m.in. regulaminów wynagrodzeń do zmian wynikających z nowej ustawy,
- art. 59 określa czas obowiązywania dotychczasowych rozporządzeń płacowych np. w stosunku do mianowanych – do 31 grudnia 2011 r. [/ramka]
[i]Autor jest adiunktem w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie[/i]