Dobrze, jeśli mają jak wrócić do domu. Na szczęście w ubiegłym roku (17 września 2010 r.) zmieniły się przepisy i dzięki temu łatwiej teraz odzyskać pieniądze w razie niewypłacalności biura podróży. Poprzednio bowiem, jeśli suma obowiązkowej gwarancji bankowej czy ubezpieczeniowej okazywała się niewystarczająca, możliwe było obniżenie zwrotu wpłat.
Nowe obowiązki organizatorów
Przepisy zobowiązują organizatorów imprez turystycznych do pokrycia klientom kosztów powrotu z imprezy do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu – gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi, nie zapewnia tego powrotu.
Muszą także zapewnić klientom zwrot zapłaty (lub części zapłaty) za imprezę turystyczną, jeżeli z przyczyn dotyczących organizatora lub pośrednika bądź osób, które działają w jego imieniu, impreza ta (lub jej część) nie zostanie zrealizowana.
W tym celu organizatorzy imprez turystycznych obowiązani są do zawarcia umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej bądź też zawarcia umowy ubezpieczenia na rzecz klientów albo przyjmowania wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy (wówczas, gdy wykonują usługi wyłącznie na terenie kraju i złożą marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na taki rachunek).
Informacja o upadłości
Sposób postępowania w razie bankructwa biura podróży zależy od tego, w jaki sposób o tym się dowiemy. Mamy szczęście, gdy informacja ta dotrze do nas jeszcze przed wyjazdem albo nawet już na lotnisku (tuż przed wylotem). Po prostu wracamy wtedy do domu i kontaktujemy się z organizatorem naszego wyjazdu.