Ochronę zapewnia ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 ze zm.). Skorzystać z niej można jednak tylko wówczas, gdy samochód został kupiony w komisie albo u dilera. Jeśli od osoby prywatnej – pozostaje dochodzenie roszczeń na drodze sądowej.
Ochrona nie przysługuje w nieskończoność. Obowiązują terminy, których należy bezwzględnie przestrzegać. Przede wszystkim o wadzie należy powiadomić w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia (koniecznie na piśmie). W przeciwnym razie traci się uprawnienia. Poza tym na niezgodność towaru z umową wolno powoływać się jedynie w ciągu dwóch lat od zawarcia transakcji. I to nie zawsze, bo gdy przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana (np. auto), strony mogą ten termin skrócić (informacja o porozumieniu w tym zakresie powinna się znaleźć w umowie). Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej zastrzega jednak, że termin ten nie może być skrócony poniżej roku.
Ustawa wprowadza jeszcze jedno ograniczenie czasowe. Otóż w razie stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili jego wydania. Ma to w praktyce duże znaczenie. Jeśli bowiem w tym czasie nabywca zgłosi niezgodność, to sprzedawca musi ją uznać albo wykazać, że samochód jest zgodny z umową. Jeśli zaś nabywca zgłasza reklamację po upływie sześciu miesięcy od zakupu, to obowiązek udowodnienia niektórych faktów spoczywa na nim, a nie na sprzedawcy. Musi mianowicie udowodnić, w jakim zakresie auto jest niezgodne z zawartą umową.
Aby jednak móc dochodzić czegokolwiek od sprzedawcy (producenta, dilera, komisanta), stwierdzona wada musi być istotna. Co to oznacza w praktyce? To, że kupiony pojazd nie ma cech i właściwości, które tego rodzaju towary zazwyczaj mają i o których zapewniał sprzedawca. Przykładowo, auto miało palić w mieście 7 l benzyny, a tymczasem spala 10 l.
Podczas zakupu auta często zdarza się, że niektóre jego właściwości są uzgadniane indywidualnie, np. ksenonowe reflektory zamiast normalnych. W takim wypadku domniemywa się, że towar jest zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru (np. kolor lakieru), a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego podczas zawierania umowy, chyba że sprzedawca zakwestionował takie przeznaczenie towaru.