RPO radzi policji jak traktować zatrzymanych
Przy podejmowaniu każdej interwencji policjanci powinni liczyć się z możliwością, iż stan psychiczny zatrzymanej osoby może wymagać specjalnego podejścia. Stosowanie wobec takiej osoby środków przymusu bezpośredniego bez przygotowanego planu działania może być nie tylko nieskuteczne, lecz również niebezpieczne dla jej zdrowia i życia.
W odpowiedzi napisano, że działania podjęto na terenie
bezpośrednio przyległym do obszaru zabezpieczanego zgromadzenia
cyklicznego, a wśród jego uczestników były m.in. osoby ochraniane przez
Służbę Ochrony Państwa.
Jako podstawę działań KSP wskazał m.in. art. 15 ust. 1 pkt 9 lit. a
ustawy o Policji. Zgodnie z nim policjanci realizując ustawowe zadania
mają prawo sprawdzenia prewencyjnego w celu ochrony przed bezprawnymi
zamachami na życie lub zdrowie osób lub mienie lub w celu ochrony przed
nieuprawnionymi działaniami skutkującymi zagrożeniem życia lub zdrowia
lub bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zapobiegania zdarzeniom o
charakterze terrorystycznym - osób w związku z ich dostępem na teren
obiektów lub obszarów ochranianych przez Policję lub w związku z
zabezpieczeniem przez Policję imprez masowych lub zgromadzeń, bagaży lub
przedmiotów posiadanych przez te osoby, a także środków transportu
lądowego, powietrznego lub wodnego lub pojazdów, którymi się poruszają w
związku z dostępem do tych obiektów lub obszarów.
Wskazany przepis nie przewiduje zatem kompetencji Policji do
sprawdzenia prewencyjnego lokalu. A skorzystanie ze strażackiego
wysięgnika i obserwację z niego mieszkania trudno nazwać sprawdzeniem
prewencyjnym osób w lokalu. Zgodnie bowiem zgodnie z art. 15 g ustawy o
Policji sprawdzenie prewencyjne polega m.in. na manualnym sprawdzeniu
osoby, zawartości jej odzieży oraz przedmiotów znajdujących się na jej
ciele lub posiadanych.
Ponadto art. 15 ust. 1 pkt 9 lit. a przewiduje uprawnienie Policji
do dokonywania sprawdzenia prewencyjnego osób w związku z ich dostępem
na teren obiektów lub obszarów ochranianych przez Policję lub w związku z
zabezpieczeniem przez Policję imprez masowych lub zgromadzeń. W ocenie
Rzecznika przebywanie w prywatnym mieszkaniu położonym na terenie
przyległym do obszaru zabezpieczanego przez Policję w żadnym stopniu nie
wypełnia dyspozycji tego przepisu
Wskazać zatem należy, że działania funkcjonariuszy nie miały oparcia w
przywołanym przez Komendanta Stołecznego Policji przepisie ustawy o
Policji ani w innym przepisie prawa. Zarazem stanowiły równocześnie
ingerencję w sferę praw i wolności obywatelskich, w tym w konstytucyjne
prawo do ochrony życia prywatnego (art. 47 Konstytucji RP).