Google odsuwa termin wyłączenia ciasteczek

Firmy działające w internecie dostały więcej czasu na przygotowanie się do nowego sposobu realizacji kampanii reklamowych.

Publikacja: 27.06.2021 21:00

Google odsuwa termin wyłączenia ciasteczek

Foto: Adobe Stock

O ponad rok, do połowy 2023 roku, technologiczny gigant Google przesunął moment wyłączenia w przeglądarce (Chrome) tzw. third party cookies (ang. ciasteczek podmiotów trzecich).

Amerykański koncern ogłosił tę decyzję w nocy z czwartku na piątek, krótko po tym, jak Komisja Europejska wszczęła tzw. dogłębne śledztwo sprawdzające, czy Google nie nadużywa pozycji na rynku reklamy internetowej w segmencie reklamy graficznej (display).

Ciasteczka podmiotów trzecich w przeglądarkach to sposób na śledzenie historii poczynań użytkownika i kierowanie do niego reklam produktów, którymi – przynajmniej na pozór – jest zainteresowany w sieci. To za ich sprawą po wyjściu ze sklepu internetowego produkty w nim oglądane wyświetlane są na innych stronach.

Ciasteczka zostały wyłączone już Apple'u (w przeglądarce Safari) i Microsofcie (Edge). Google jest jednak największym graczem na internetowym rynku.

Powodem zmian ma być dbałość o prywatność użytkowników. Dlatego też Komisja Europejska w ubiegłym tygodniu z jednej strony zapowiedziała weryfikację polityki Google'a (ciasteczka to niejedyna kwestia), a z drugiej zapewniła, że będzie działać, szanując prawa użytkowników.

Zdaniem ekspertów rynku reklamy internetowej wyłączenie ciasteczek podmiotów trzecich to duży kłopot dla szeregu firm utrzymujących się z reklam. Google podał, że odsuwa termin tego kroku m.in. dlatego, aby dać im więcej czasu na przygotowanie do nowego modelu współpracy.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie