Internet nadal zyskuje

W segmentach telefonii stacjonarnej i komórkowej pieniędzy ubyło

Publikacja: 08.11.2010 03:00

Internet nadal zyskuje

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Po dziewięciu miesiącach roku dwa z trzech najistotniejszych segmentów rynku telekomunikacyjnego: telefonii stacjonarnej i komórkowej, notują spadek wartości. Jedyny segment usług dla rynku masowego, którego wartość wzrosła, to stacjonarny dostęp do Internetu – wynika z dostępnych danych i szacunków Telekomunikacji Polskiej.

Firmy i gospodarstwa domowe wydały na telefonię stacjonarną nieco ponad 5,6 mld zł, czyli aż o 10 proc. mniej niż rok temu. Z kolei na usługi mobilne przeznaczono kwotę o 4,5 proc. mniejszą niż rok temu, bo 16,6 mld zł. Tu jednak dane obejmują zarówno usługi głosowe, jak i mobilny Internet, dla którego brakuje osobnych danych. Można się więc spodziewać, że usługa ta przyczynia się do wyhamowania spadku przychodów sieci komórkowych.

Dodatkowym czynnikiem sprawiającym, że branża mobilna kurczy się wolniej niż stacjonarna, jest ciągle dynamicznie rozwijający się relatywnie młody gracz – Play, którego przychody w tym roku mają urosnąć o ok. 51 proc., do 2 mld zł. Ponieważ jednak zdobywa on klientów w dużej mierze kosztem innych graczy (jak podaje serwis Telepolis.pl z Orange, Plusa i Ery przeszło w tym roku do niego 372 tys. numerów, a odeszło 15 tys.), to jego rozwój nie przekłada się bezpośrednio na wzrost rynku.

Na tym tle pozytywnie wyróżnia się szerokopasmowy dostęp do Internetu, który służy firmom telefonicznym i sieciom kablowym do zdobywania lojalności klientów.

Wartość usług sprzedanych przez operatorów stacjonarnych w ciągu trzech kwartałów była o 6 proc. większa niż rok temu, rosnąc do 2,55 mld zł. W ciągu 12 miesięcy od końca września ub.r. liczba abonentów szerokopasmowego Internetu zwiększyła się o 7 proc. – czyli o 429 tys. osób – do 6,351 mln.

Ale i ten segment rynku zwalnia. W tym roku operatorzy zdobyli do końca września 272 tys. abonentów Internetu. Rok wcześniej – ok. 380 tys.

Użytkowników stacjonarnego Internetu zdobywają głównie Netia i sieci kablowe.

Netia, która z 654 tys. klientów jest drugim po TP graczem na rynku Internetu, w tym roku przyłączyła 87 tys. abonentów samodzielnie, a 8,3 tys. przejęła wraz z lokalnymi sieciami osiedlowymi. – Szacujemy, że nasz ilościowy udział w rynku Internetu wynosi obecnie ponad 11 proc. – mówił Mirosław Godlewski, prezes spółki. Rok temu Netia miała 9 proc. rynku.

Po niej do najszybciej rosnących w Internecie graczy należy UPC, największa sieć kablowa w kraju. Na koniec września z jej usługi internetowej korzystało 498,9 tys. użytkowników, o 38,3 tys. więcej niż na koniec 2009 r.

TP, której prezes Maciej Witucki zapowiadał trudny rok w Internecie, faktycznie traci rynek: we wrześniu obsługiwała 35,7 proc. abonentów (38,5 proc. rok temu), a jej udział wartościowy spadł do 44,7 proc. z 48,4 rok temu.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail][/i]

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem