Nowe pomysły na cyfrową telewizję

Branża nie chce zamknięcia naziemnej telewizji dla nowych graczy

Publikacja: 10.12.2010 02:55

Nowe pomysły na cyfrową telewizję

Foto: Bloomberg

Wydawało się, że rozpatrywany już przez komitety rządowe plan cyfryzacji naziemnej telewizji stworzył ramy dla uruchamianej teraz w Polsce usługi, która ma zastąpić telewizję naziemną analogową (odbieraną za darmo przez zwykłą dachową antenę) w połowie 2013 roku.

Plan zakładał, że w pierwszym etapie ruszania nowej telewizji – oprócz kanałów już nadawanych naziemnie (TVP, TVN, Polsat, TV4 i TV Puls) – pojawią się na rynku nowi gracze ogólnopolscy. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji miała rozpisać konkurs na nadawanie przez takie stacje. Swoje kanały zaoferowali wstępnie m.in. właściciele Eska TV i 4fun.tv, Kino Polska TV, ATM Grupa, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) i TP SA.

Według informacji „Rz” resort infrastruktury rozpatruje jednak przesunięcie konkursu na czas, gdy zostanie wyłączone nadawanie analogowe, czyli najwcześniej na sierpień 2013 r. Wcześniej resort chce się skupić na wyeksponowaniu cyfrowych wersji TVP 1, TVP 2 i TVP 3. Jednym z argumentów zwolenników tej teorii jest stwierdzenie, że chęci uczestniczenia w konkursie nie zasygnalizowali wielcy nadawcy telewizyjni.

Według niektórych firm takie działanie może zamknąć cyfrową telewizję naziemną dla nowych graczy. Przesunięcie konkursu krytykował już kilkakrotnie wiceprzewodniczący KRRiT Witold Graboś. – Podtrzymuję swoje zdanie – mówi „Rz”.

Dziś w naziemnej telewizji cyfrowej możemy oglądać w kilku województwach kanały TVP ORAZ TVN, Polsatu, TV Puls i TV 4 - czterej ostatni nadawcy dostali od KRRiT zgodę na nadawanie w ramach jednego z pakietów programowych (tzw. drugiego multipleksu).

Taka sytuacja nie podoba się właścicielom Eska TV.

– Fałszuje się rzeczywistość, mówiąc, że na rynku nie ma zainteresowania konkursem. Ogłoszenie KRRiT oferujące zagospodarowanie drugiego multipleksu było tak sformułowane, że nie mieliśmy szans nadawać, bo zawierało sformułowanie, że dotyczy tylko tych nadawców, którzy już nadają naziemnie – mówi Leszek Kozioł, prezes Radia Eska. Właściciel Eski TV zwrócił się do KRRiT o ponowne rozpatrzenie sprawy. – Niewykluczone, że zgłosimy ją do sądu administracyjnego. To jest utrudnianie pluralizacji, w efekcie rynek telewizyjny zostanie zagospodarowany przez dotychczasowych graczy – uważa Kozioł.

Jerzy Straszewski, prezes PIKE, która chciała do konkursu zgłosić kanał zbudowany z oferty operatorów kablowych, uważa, że najgorsza dla cyfryzacji telewizji jest zmienność decyzji dotyczących, jak ma ona wyglądać. – Jeżeli taka sytuacja będzie się utrzymywała i wciąż nie będzie konkretnych założeń zawartych w ustawie cyfryzacyjnej, bardzo trudno będzie poszukiwać inwestorów do tej usługi. Wiarygodność działań zmierzających do jej uruchomienia jest znikoma – mówi.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Wydawało się, że rozpatrywany już przez komitety rządowe plan cyfryzacji naziemnej telewizji stworzył ramy dla uruchamianej teraz w Polsce usługi, która ma zastąpić telewizję naziemną analogową (odbieraną za darmo przez zwykłą dachową antenę) w połowie 2013 roku.

Plan zakładał, że w pierwszym etapie ruszania nowej telewizji – oprócz kanałów już nadawanych naziemnie (TVP, TVN, Polsat, TV4 i TV Puls) – pojawią się na rynku nowi gracze ogólnopolscy. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji miała rozpisać konkurs na nadawanie przez takie stacje. Swoje kanały zaoferowali wstępnie m.in. właściciele Eska TV i 4fun.tv, Kino Polska TV, ATM Grupa, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) i TP SA.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie