YouTube będzie dzielić się wpływami z artystami

Popularny portal, na którym umieszczane są utwory muzyczne i filmowe będzie płacić tantiemy i dzielić się wpływami z reklam z artystami

Publikacja: 20.01.2011 16:31

YouTube będzie dzielić się wpływami z artystami

Foto: materiały prasowe

- Umowa już jest podpisana i obowiązuje - mówi Artur Waliszewski, dyrektor generalny Google w Polsce. Należący do Google portal YouTube zawarł w styczniu umowę licencyjną z organizacją zbiorowego zarządzania prawami artystów ZAiKS (autorów piosenek i muzyki) i będzie płacił autorom tekstów i muzyki tzw. tantiemy za zamieszczone w nim utwory stworzone przez artystów zrzeszonych w ZAiKS.

Zdaniem artystów w Polsce to rewolucja, ale w Europie podobne umowy YouTube ma już w Wielkiej Brytanii, Holandii, Hiszpanii, Francji i Izraelu.

Portal przez długi czas (działa od pięciu lat) zbierał cięgi za brak kontroli nad materiałami, jakie zamieszczają na nim użytkownicy. Teraz nawiąże współpracę z artystami na jeszcze innym polu. - Dzięki tej umowie możemy zacząć sprzedawać reklamy przy wszystkich materiałach na YouTube i dzielić się wpływami z nich artystami. Oprócz umowy z artystami poprzez ZAiKS będziemy też zawierać umowy z wytwórniami. Artyści w łatwy sposób będą mogli umieszczać na portalu swoją twórczość i jeśli przy niej sprzedadzą się reklamy, podzielimy wpływy - mówił Artur Waliszewski.

Dla artystów YouTube z racji swojego zasięgu i masowego charakteru jest narzędziem do kontaktowania się z odbiorcami bez obowiązkowego dotychczas pośrednictwa mediów tradycyjnych (głównie radia i telewizji). Według ostatnich danych badań Megapanelu PBI/Gemius, w Polsce YouTube miał 11,2 mln użytkowników, co dało mu piąte miejsce w rankingu domen. Na świecie, jak podaje Tomasz Czudowski, odpowiedzialny za YouTube'a w Polsce, portal ma ich już 480 mln.

- Codziennie oglądanych jest na nim 2 miliardy różnego rodzaju wideo - mówi Czudowski. Jak dodaje, każdej minuty użytkownicy wgrywają na portal 35 kolejnych materiałów. Wśród nich są artyści, którzy w ten sposób testują np., który klip przyciągnie najwięcej osób. - Wcześniej, jeśli artysta nie był w polu zainteresowania największych mediów po prostu nie miał jak swojej twórczości prezentować - mówi Zbigniew Hołdys.

Projekt wspierają nie tylko artyści zasłużeni już dla polskiej sceny muzycznej, ale i zupełnie młode, wypromowane właśnie przez Internet i YouTube talenty, takie jak Cezary Nowak, czyli CeZik - internetowy artysta, który w sieci zamieszcza śpiewa piosenki śpiewane przez siebie od tyłu. - Do tej pory YouTube był ciężkim narzędziem do zarabiania, bo nawet a taką liczbą odsłon, jaką mam ja, nie mogłem na nim zarabiać. Był raczej narzędziem do promocji - mówi CeZik, którego filmy mają po dwa miliony wyświetleń. Artur Waliszewski zapewnia, że z powodu umowy podpisanej z ZAiKS-em You Tube nie stanie się płatny. - Końcowy użytkownik portalu nie będzie widział żadnej zmiany - mów Tomasz Czudowski, odpowiedzialny za YouTube'a w Polsce.

- Największe znaczenie nasza umowa będzie miała dla artystów dopiero zaczynających, którzy dzięki uzyskanym od nas pieniądzom będą np. mogli kupić sprzęt czy instrument przydatny im w pracy - uważa Waliszewski. Warunki umowy nie zostały podane.

- Umowa już jest podpisana i obowiązuje - mówi Artur Waliszewski, dyrektor generalny Google w Polsce. Należący do Google portal YouTube zawarł w styczniu umowę licencyjną z organizacją zbiorowego zarządzania prawami artystów ZAiKS (autorów piosenek i muzyki) i będzie płacił autorom tekstów i muzyki tzw. tantiemy za zamieszczone w nim utwory stworzone przez artystów zrzeszonych w ZAiKS.

Zdaniem artystów w Polsce to rewolucja, ale w Europie podobne umowy YouTube ma już w Wielkiej Brytanii, Holandii, Hiszpanii, Francji i Izraelu.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie