Reklama
Rozwiń

Co czeka telewizję w 2012 roku?

Media. Raczej nie mają szans na podwyżki cen reklam, muszą za to rywalizować ze stacjami niszowymi i internetowymi

Publikacja: 03.01.2012 02:17

Co czeka telewizję w 2012 roku?

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Znów wy­raź­nie za­zna­czył się od­pływ wi­dzów z naj­więk­szych sta­cji do co­raz licz­niej­szych ka­na­łów te­ma­tycz­nych. Łącz­ny udział w wi­dow­ni czte­rech liderów – TVP 1, TVP 2, TVN i Pol­sa­tu – wy­no­sił już we­dług da­nych in­sty­tu­tu Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment tyl­ko 60,16 proc. (sys­te­ma­tycz­nie spa­da: rok wcze­śniej by­ło jesz­cze 62,89 proc.). – Udział ka­na­łów te­ma­tycz­nych w ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej w 2011 ro­ku mógł wy­no­sić już 22 – 23 proc. Na ko­niec przy­szłe­go ro­ku z pew­no­ścią się­gnie 25 proc. i da­lej bę­dzie rósł – sza­cu­je Piotr Bień­ko, wi­ce­pre­zes do­mu me­dio­we­go Co­de­me­dia.

Słaby rynek reklamy

Wy­ni­ka to za­rów­no z te­go, że ka­na­łów te­ma­tycz­nych jest co­raz wię­cej, jak i z te­go, że co­raz wię­cej ich wi­dzów obej­mu­ją ba­da­nia oglą­dal­no­ści te­le­wi­zyj­nej (wal­czą o to nadaw­cy ma­łych sta­cji). Jak po­da­wał Mar­cin Bo­rosz­ko, pre­zes bro­ke­ra re­kla­mo­we­go ka­na­łów te­ma­tycz­nych AtMedia, polskojęzycznych sta­cji ma­my dziś na ryn­ku już 175, pod­czas gdy np. w 2008 ro­ku by­ło ich 132. Nie­lsen na ko­niec ubie­głe­go ro­ku ba­dał 103 sta­cje (w ubie­głym ro­ku by­ło ich 90).

Ten rok przy­nie­sie tra­dy­cyj­nej te­le­wi­zji jed­nak po­waż­niej­sze pro­ble­my. Pierw­szym już są po­now­nie po­zam­ra­ża­ne bu­dże­ty re­kla­mo­we naj­więk­szych firm, co po­wo­du­je od­pływ pie­nię­dzy z te­go me­dium, a w no­wym ro­ku unie­moż­li­wi sta­cjom np. pod­no­sze­nie cen re­klam.

– Czwar­ty kwar­tał wy­padł w te­le­wi­zji na­praw­dę fa­tal­nie, więc nadaw­cy są bar­dziej ela­stycz­ni i nie wi­dzę moż­li­wo­ści pod­no­sze­nia cen. Jednocześnie sy­tu­acja jest wy­jąt­ko­wo nie­sta­bil­na i oko­ło po­ło­wy ro­ku mo­że się oka­zać, że jed­nak re­kla­mo­we­go kry­zy­su nie ma, wte­dy prze­peł­nią się blo­ki re­kla­mo­we – mó­wi je­den z na­szych roz­mów­ców z do­mów me­dio­wych. Jak sza­co­wał dla „Rz" nie­daw­no Piotr Ja­nik, ana­li­tyk z KBC Se­cu­ri­ties, w IV kwar­ta­le 2011 ro­ku ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej, któ­ry rok­rocz­nie ge­ne­ru­je po­ło­wę ca­łe­go re­kla­mo­we­go ryn­ku, mógł stra­cić rok do ro­ku na­wet 5 proc. swo­jej war­to­ści.

TVN z najwyższymi wpływami

Z ze­sta­wie­nia Nie­lse­na wy­ni­ka, że cen­ni­ko­wo (czy­li przed od­li­cze­niem ra­ba­tów, ja­kich udzie­la­ją nadaw­cy) naj­wyż­sze wpły­wy re­kla­mo­we w 2011 ro­ku osią­gnął TVN: po­nad 3,2 mld zł – to o 5,1 proc. wię­cej niż rok wcze­śniej. Ko­lej­ny był Pol­sat, któ­re­go wpły­wy tak­że wzro­sły: o 7 proc. do 3,1 mld zł. TVP 1 zy­ska­ła z re­klam 2 mld zł (spa­dek o 10 proc.), a TVP 2 – nieca­łe 1,5 mld zł (minus 5,3 proc.). Wśród sta­cji te­ma­tycz­nych w pierw­szej dzie­siąt­ce tych o naj­wyż­szych wpły­wach cen­ni­ko­wych z re­klam zmie­ści­ły się Vi­va Pol­ska, AXN, TVN 24, Di­sco­ve­ry i Co­me­dy Cen­tral.

Reklama
Reklama

O ile TVN kró­lo­wał w ze­sta­wie­niu re­kla­mo­wym, Pol­sat był wśród ka­na­łów z wiel­kiej czwór­ki je­dy­ną sta­cją, któ­ra od­no­to­wa­ła wzrost udzia­łu w ogól­nopol­skim ryn­ku oglą­dal­no­ści: wzrósł on z 13,84 proc. wcze­śniej do 14,53 proc. w 2011 ro­ku, pod­czas gdy kon­ku­ren­cja od­no­to­wa­ła spad­ki (patrz gra­fi­ka).

Więcej telewizji w sieci

­Ten rok będzie też należał do tzw. ser­wi­sów OTT (over-the-top), czy­li tych ofe­ru­ją­cych tre­ści ko­ja­rzo­ne z te­le­wi­zją w In­ter­ne­cie, jak Ipla, VoD TVP czy TVN Play­er. Nadaw­cy bę­dą pró­bo­wa­li utrzy­mać przy so­bie wi­dzów, któ­rzy mo­gą pró­bo­wać ucie­kać do kon­ku­ren­cyj­nych plat­form te­go ty­pu.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Polsat najpopularniejszy w sylwestra

Mię­dzy godz. 23.50 i 24.10 w syl­we­stra naj­wię­cej wi­dzów zgro­ma­dził Pol­sat, któ­ry trans­mi­to­wał kon­cert zor­ga­ni­zo­wa­ny na war­szaw­skim pl. Kon­sty­tu­cji. W klu­czo­wym mo­men­cie syl­we­stro­wej no­cy re­la­cję oglą­da­ło pra­wie 5,36 mln wi­dzów – wy­ni­ka z da­nych NAM. Ko­lej­na w ze­sta­wie­niu by­ła TVP 2, któ­ra re­la­cjo­no­wa­ła w tym sa­mym cza­sie syl­we­stro­wy kon­cert z wro­cław­skie­go ryn­ku. W oko­li­cach pół­no­cy oglą­da­ło go śred­nio 2,19 mln lu­dzi. W syl­we­stra i No­wy Rok sta­ty­stycz­ny Po­lak śred­nio spę­dził przed te­le­wi­zo­rem 5 godz. i 38 min (przy pra­wie 5 godz. i 41 min rok wcze­śniej).

Znów wy­raź­nie za­zna­czył się od­pływ wi­dzów z naj­więk­szych sta­cji do co­raz licz­niej­szych ka­na­łów te­ma­tycz­nych. Łącz­ny udział w wi­dow­ni czte­rech liderów – TVP 1, TVP 2, TVN i Pol­sa­tu – wy­no­sił już we­dług da­nych in­sty­tu­tu Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment tyl­ko 60,16 proc. (sys­te­ma­tycz­nie spa­da: rok wcze­śniej by­ło jesz­cze 62,89 proc.). – Udział ka­na­łów te­ma­tycz­nych w ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej w 2011 ro­ku mógł wy­no­sić już 22 – 23 proc. Na ko­niec przy­szłe­go ro­ku z pew­no­ścią się­gnie 25 proc. i da­lej bę­dzie rósł – sza­cu­je Piotr Bień­ko, wi­ce­pre­zes do­mu me­dio­we­go Co­de­me­dia.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama