Kampania została przygotowana na zlecenie Związku Pracodawców Mediów Publicznych (ZPMP). - W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle – komentuje w raporcie Jolanta Wiśniewska, prezes ZPMP. Jak tłumaczy, dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu.- Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno podatku jak i opłacie abonamentowej – dodaje.
Polskie opory co do płacenia publicznej daniny na media są tym dziwniejsze, że nasza stawka abonamentowa jest najniższa w Europie. - W przeliczeniu na walutę europejską rocznie płacimy około 45 euro. W Niemczech opłaty abonamentowe to obciążenie rzędu 200 euro, niemal tyle samo, co w Wielkiej Brytanii, gdzie wynoszą one 199 euro – podaje ZPMP.
Z raportu wynika, że w Polsce jest dziś w użyciu około 14,3 mln telewizorów, ale tylko w 4,2 mln gospodarstw domowych (na ponad 13 mln wszystkich) zostały one zarejestrowane, a tylko 1,2 mln abonentów wnosi opłaty terminowo. - Ponad 3 mln zalega z płatnościami opłat abonamentowych na kwotę ok. 2,08 mld zł, co daje średnie zadłużenie w wysokości 690 zł na każdego dłużnika – podaje ZPMP.
Rokrocznie wpływy z publicznej daniny spadają. Według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2010 wynosiły 552,3 mln zł – o 11,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W tym mają sięgnąć 470 mln zł, czyli być o ok. 15 proc. niższe niż rok wcześniej.
Kampania namawiająca do płacenia abonamentu potrwa do 20 lutego. Opracowało ją konsorcjum agencji Walk i Adwertajzing. – Kampania składa się z trzech etapów. W pierwszym z nich, zrealizowanym w formie teasera, zostali pokazani obcokrajowcy zaskoczeni faktem, że Polska zajęła pierwsze miejsce w Europie. W drugiej odsłonie kampanii dochodzi do wyjaśnienia, w jakiej kategorii Polacy zostali zwycięzcami - okazuje się, że są oni liderem w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Trzeci etap kampanii stanowi odpowiedź rodaków na komentarze obcokrajowców. Emitowane w tej fazie spoty ukażą osoby, które postrzegają opłacanie abonamentu jako naturalny obowiązek Polaka i Europejczyka – informuje ZPMP.