Reklama
Rozwiń

65 proc. nie płaci abonamentu

Aż 65 proc. Polaków nie płaci abonamentu RTV. To unijny rekord. Nie pomaga nawet fakt, że abonament w Polsce jest jednym z najtańszych na Starym Kontynencie

Publikacja: 04.01.2012 14:28

65 proc. nie płaci abonamentu

Foto: Bloomberg

Kampania została przygotowana na zlecenie Związku Pracodawców Mediów Publicznych (ZPMP). - W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle – komentuje w raporcie Jolanta Wiśniewska, prezes ZPMP. Jak tłumaczy, dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu.- Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane  z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno podatku jak i opłacie abonamentowej  – dodaje.

Polskie opory co do płacenia publicznej daniny na media są tym dziwniejsze, że nasza stawka abonamentowa jest najniższa w Europie. - W przeliczeniu na walutę europejską rocznie płacimy około 45 euro. W Niemczech opłaty abonamentowe to obciążenie rzędu 200 euro, niemal tyle samo, co w Wielkiej Brytanii, gdzie wynoszą one 199 euro – podaje ZPMP.

Z raportu wynika, że w Polsce jest dziś w użyciu około 14,3 mln telewizorów, ale tylko w 4,2 mln gospodarstw domowych (na ponad 13 mln wszystkich) zostały one zarejestrowane, a tylko 1,2 mln abonentów wnosi opłaty terminowo. - Ponad 3 mln zalega z płatnościami opłat abonamentowych na kwotę ok. 2,08 mld zł, co daje średnie zadłużenie w wysokości 690 zł na każdego dłużnika – podaje ZPMP.

Rokrocznie wpływy z publicznej daniny spadają. Według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2010 wynosiły 552,3 mln zł – o 11,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W tym mają sięgnąć 470 mln zł, czyli być o ok. 15 proc. niższe niż rok wcześniej.

Kampania namawiająca do płacenia abonamentu potrwa do 20 lutego. Opracowało ją konsorcjum agencji Walk i Adwertajzing. – Kampania składa się z trzech etapów. W pierwszym z nich, zrealizowanym w formie teasera, zostali pokazani obcokrajowcy zaskoczeni faktem, że Polska zajęła pierwsze miejsce w Europie. W drugiej odsłonie kampanii dochodzi do wyjaśnienia, w jakiej kategorii Polacy zostali zwycięzcami - okazuje się, że są oni liderem w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Trzeci etap kampanii stanowi odpowiedź rodaków na komentarze obcokrajowców. Emitowane w tej fazie spoty ukażą osoby, które postrzegają opłacanie abonamentu jako naturalny obowiązek Polaka i Europejczyka – informuje ZPMP.

Reklama
Reklama

Telewizyjne spoty są pokazywane w TVP, a w radiu emitowane w Polskim Radiu. Będzie też widoczna w prasie i mediach społecznościowych. Jej częścią będzie specjalnie stworzona witryna w sieci z informacjami nt. abonamentu TV: Placeabonament.pl (wystartuje 5 stycznia).

Kampania została przygotowana na zlecenie Związku Pracodawców Mediów Publicznych (ZPMP). - W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle – komentuje w raporcie Jolanta Wiśniewska, prezes ZPMP. Jak tłumaczy, dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu.- Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane  z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno podatku jak i opłacie abonamentowej  – dodaje.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama