- W ostatnich latach rosyjski internet przekształcił się z miejsca rozrywki i kontaktów dla nielicznych w perspektywiczny i szybko rosnący rynek. Rocznie rynek ten zyskuje w Rosji 40 i więcej procent - pisze we wstępie do swojego rankingu magazyn Forbes.
Liderem rosyjskiego rynku usług internetowych jest Yandex. Przychody w 2011 r wyniosły 690 mln dol. Spółka powstała w 2000 r. założona przez dwóch informatyków Arkadija Wołoża i Ilija Segałowicza. W maju 2011 Yandex (zatrudnia 3500 osób) z sukcesem zadebiutował na notowana nowojorskim NASDAQ. Inwestorzy ocenili spółkę na 11,4 mld dol. Akcjonariusze zarobili 919,35 mln dol., sama firma 383 mln dol. a właściciele zostali milionerami. Jesienią Yandex zaczął ekspansję w krajach WNP, otworzył biuro w Turcji.
Przeglądarka Yandexu do listopada 2011 była najpopularniejsza w Rosji, wyprzedza m.in. Google. W listopadzie minimalnie wyprzedził ją drugi w rankingu Mail.ru. Group. Ta firma powstała w 2005 r. Zatrudnia 1850 pracowników i w minionym roku miała przychody 515 mln dol. Mail. ru Group to nowa nazwa holdingu Digital Sky Technologics (DST) rosyjskiego biznesmena Jurija Milnera oraz jego wspólników Grigorija Finger i Michaiła Winczela. Milner (fizyk z wykształcenia), wyjechał w latach 90tych do USA, skończył tam studia ekonomiczne i był ekspertem Banku Światowego.
Po powrocie do Rosji założył DST. Postawił na portale społecznościowe. Kupił poprzez swoją łotewską spółkę Forticom i inne ok. 70 proc. polskiego portalu nasza-klasa.pl. Ma też ok. 10 proc. Facebooka. W Rosji ma kilka portali społecznościowych, w tym odpowiednik naszej klasy — jednoklasniki.ru.
W 2010 r. Mail.ru udanie zadebiutowała na londyńskiej giełdzie. Dziś największym udziałowcem jest oligarcha Aliszer Usmanow (45, 4 proc.); spółka z RPA Naspers ma 30,8 proc.