Reklama
Rozwiń

Nasza Klasa dobrze zarabia

Udział re­kla­my w przy­cho­dach ser­wi­su w 2011 r. spadł do 53 proc. z 64 proc. rok wcześniej. Me­dia spo­łecz­nościo­we są coraz bardziej popularne, ko­rzy­sta z nich już 54 proc. Po­la­ków. Nasz kraj jest jednym z nielicznych rynków z silnym lokalnym graczem w tej branży

Publikacja: 26.03.2012 03:29

Nasza Klasa dobrze zarabia

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Na­wet je­śli zwy­cię­stwo Fa­ce­booka nad Na­szą Kla­są zo­sta­ło już od­trą­bio­ne, to ser­wis ten wciąż ma się czym po­chwa­lić. W ubie­głym ro­ku je­go przy­cho­dy wzro­sły o 15 proc., do 75,3 mln złotych, a zysk net­to o 4 proc., do 17,3 mln zł. Co cie­ka­we, już 47 proc. przy­cho­dów sta­no­wią gry i in­ne pro­duk­ty płat­ne. NK wpro­wa­dzi­ła tak­że no­we ka­na­ły sprze­da­ży, jak re­kla­ma sa­mo­ob­słu­go­wa i ba­da­nia mar­ke­tin­go­we spo­łecz­no­ści por­ta­lu. W 2012 r. po­win­ny one od­po­wia­dać za ko­lej­ne kil­ka pro­cent przy­cho­dów. NK za­pro­po­nu­je też wkrót­ce re­kla­mę wi­deo oraz pro­dukt, któ­ry po­zwo­li jej wes­przeć sprze­daż dla ma­łych i śred­nich firm.

– Dy­wer­sy­fi­ku­je­my źró­dła przy­cho­dów, aby nie uza­leż­niać się od re­klam – mó­wi „Rz" Mar­cin Do­brzy­niec­ki, peł­no­moc­nik za­rzą­du ds. przy­cho­dów i roz­wo­ju Nk.pl.

Ser­wis za­ło­żył Ma­ciej Po­po­wicz. W 2008 r. 70 proc. udzia­łów ku­pił es­toń­ski For­ti­com, a w roku 2010 prze­jął je cy­pryj­ski Exco­limp. Przez kil­ka lat NK nie mia­ła so­bie w Pol­sce rów­nych i choć przy­by­wa­ło ry­wa­li, jak Gro­no czy Gol­denLi­ne, to god­nym kon­ku­ren­tem zo­stał do­pie­ro Fa­ce­bo­ok. Ze stycz­nio­wych ba­dań Me­ga­pa­nel PBI/Ge­mius wy­ni­ka, że ser­wis miał w Pol­sce 12,67 mln użyt­kow­ni­ków, a NK 11,25 mln. Jed­nak we­dług ser­wi­su So­cial­ba­kers w ostat­nich trzech mie­sią­cach Fa­ce­bo­ok miał ich w Pol­sce 8,3 mln. Po­wód to in­na me­to­do­lo­gia. Fa­ce­bo­ok umoż­li­wia bo­wiem oso­bom nie­za­re­je­stro­wa­nym prze­glą­da­nie pro­fi­li firm lub ar­ty­stów, co póź­niej jest wli­cza­ne do sta­ty­styk.

Po­zy­cja tych dwóch ser­wi­sów jest nie­za­gro­żo­na. – Mógł­by za­gro­zić im do­pie­ro sil­ny no­wy kon­ku­rent – uwa­ża Han­na Świer­czew­ska, spe­cja­li­sta ds. ba­dań w Pol­skich Ba­da­niach In­ter­ne­tu. A na to się nie za­no­si – Na­sza Kla­sa to i tak je­den z nie­licz­nych w Eu­ro­pie przy­kła­dów lo­kal­ne­go ry­wa­la Fa­ce­bo­oka. W Eu­ro­pie mocny jest jesz­cze ro­syj­ski Od­no­klas­sni­ki.

Ten seg­ment ryn­ku ma wiel­ki po­ten­cjał. We­dług eMarketera światowe wpły­wy re­kla­mo­we ser­wi­sów spo­łecz­no­ścio­wych się­gną w 2012 r.  7,7 mld dol., o po­ło­wę wię­cej niż rok wcze­śniej. W 2014 r. zbli­żą się do 12 mld dolarów. Z ba­da­nia Bo­ston Con­sul­ting Gro­up wy­ni­ka, że 61 proc. kon­su­men­tów szu­ka w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych in­for­ma­cji o zniż­kach i pro­mo­cjach, 55 proc. in­te­re­su­ją ran­kin­gi i opi­nie na te­mat pro­duk­tów, 34 proc. chce mieć moż­li­wość udzia­łu w wy­da­rze­niach, a tyl­ko 22 proc. in­te­re­su­je fak­tycz­ne bu­do­wa­nie spo­łecz­no­ści.

Reklama
Reklama

Jak po­dał nie­daw­no PMR, ko­rzy­sta z nich już  54 proc. do­ro­słych Po­la­ków. W gru­pie 18 –24 la­ta to już 82 proc., 47 proc. w wie­ku 35 – 64 la­ta, a w gru­pie 65+ nie­mal co trze­ci.

Choć, jak za­uwa­ża Han­na Świer­czew­ska z PBI, w USA licz­ba użyt­kow­ni­ków Fa­ce­bo­oka już nie ro­śnie, po­ten­cjał ryn­ku po­twier­dza­ją wy­so­kie wy­ce­ny spół­ek. W nie­dzie­lę na SharesPost, plat­for­mie ob­ro­tu udzia­ła­mi spół­ek nie­pu­blicz­nych, ka­pi­ta­li­za­cja Fa­ce­bo­oka wy­no­si­ła 94,4 mld dolarów przy je­dy­nie 6,1 mld dol. pla­no­wa­nych na 2012 r. przychodów. Kie­dy w 2011 r. na gieł­dzie de­biu­to­wał LinkedIn, wy­ce­na fir­my podsko­czy­ła z 4,3 mld dolarów do 8,8 mld dolarów (czy­li 23-krot­no­ści je­go przy­cho­dów).

Na­wet je­śli zwy­cię­stwo Fa­ce­booka nad Na­szą Kla­są zo­sta­ło już od­trą­bio­ne, to ser­wis ten wciąż ma się czym po­chwa­lić. W ubie­głym ro­ku je­go przy­cho­dy wzro­sły o 15 proc., do 75,3 mln złotych, a zysk net­to o 4 proc., do 17,3 mln zł. Co cie­ka­we, już 47 proc. przy­cho­dów sta­no­wią gry i in­ne pro­duk­ty płat­ne. NK wpro­wa­dzi­ła tak­że no­we ka­na­ły sprze­da­ży, jak re­kla­ma sa­mo­ob­słu­go­wa i ba­da­nia mar­ke­tin­go­we spo­łecz­no­ści por­ta­lu. W 2012 r. po­win­ny one od­po­wia­dać za ko­lej­ne kil­ka pro­cent przy­cho­dów. NK za­pro­po­nu­je też wkrót­ce re­kla­mę wi­deo oraz pro­dukt, któ­ry po­zwo­li jej wes­przeć sprze­daż dla ma­łych i śred­nich firm.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama