Nasza Klasa dobrze zarabia

Udział re­kla­my w przy­cho­dach ser­wi­su w 2011 r. spadł do 53 proc. z 64 proc. rok wcześniej. Me­dia spo­łecz­nościo­we są coraz bardziej popularne, ko­rzy­sta z nich już 54 proc. Po­la­ków. Nasz kraj jest jednym z nielicznych rynków z silnym lokalnym graczem w tej branży

Publikacja: 26.03.2012 03:29

Nasza Klasa dobrze zarabia

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Na­wet je­śli zwy­cię­stwo Fa­ce­booka nad Na­szą Kla­są zo­sta­ło już od­trą­bio­ne, to ser­wis ten wciąż ma się czym po­chwa­lić. W ubie­głym ro­ku je­go przy­cho­dy wzro­sły o 15 proc., do 75,3 mln złotych, a zysk net­to o 4 proc., do 17,3 mln zł. Co cie­ka­we, już 47 proc. przy­cho­dów sta­no­wią gry i in­ne pro­duk­ty płat­ne. NK wpro­wa­dzi­ła tak­że no­we ka­na­ły sprze­da­ży, jak re­kla­ma sa­mo­ob­słu­go­wa i ba­da­nia mar­ke­tin­go­we spo­łecz­no­ści por­ta­lu. W 2012 r. po­win­ny one od­po­wia­dać za ko­lej­ne kil­ka pro­cent przy­cho­dów. NK za­pro­po­nu­je też wkrót­ce re­kla­mę wi­deo oraz pro­dukt, któ­ry po­zwo­li jej wes­przeć sprze­daż dla ma­łych i śred­nich firm.

– Dy­wer­sy­fi­ku­je­my źró­dła przy­cho­dów, aby nie uza­leż­niać się od re­klam – mó­wi „Rz" Mar­cin Do­brzy­niec­ki, peł­no­moc­nik za­rzą­du ds. przy­cho­dów i roz­wo­ju Nk.pl.

Ser­wis za­ło­żył Ma­ciej Po­po­wicz. W 2008 r. 70 proc. udzia­łów ku­pił es­toń­ski For­ti­com, a w roku 2010 prze­jął je cy­pryj­ski Exco­limp. Przez kil­ka lat NK nie mia­ła so­bie w Pol­sce rów­nych i choć przy­by­wa­ło ry­wa­li, jak Gro­no czy Gol­denLi­ne, to god­nym kon­ku­ren­tem zo­stał do­pie­ro Fa­ce­bo­ok. Ze stycz­nio­wych ba­dań Me­ga­pa­nel PBI/Ge­mius wy­ni­ka, że ser­wis miał w Pol­sce 12,67 mln użyt­kow­ni­ków, a NK 11,25 mln. Jed­nak we­dług ser­wi­su So­cial­ba­kers w ostat­nich trzech mie­sią­cach Fa­ce­bo­ok miał ich w Pol­sce 8,3 mln. Po­wód to in­na me­to­do­lo­gia. Fa­ce­bo­ok umoż­li­wia bo­wiem oso­bom nie­za­re­je­stro­wa­nym prze­glą­da­nie pro­fi­li firm lub ar­ty­stów, co póź­niej jest wli­cza­ne do sta­ty­styk.

Po­zy­cja tych dwóch ser­wi­sów jest nie­za­gro­żo­na. – Mógł­by za­gro­zić im do­pie­ro sil­ny no­wy kon­ku­rent – uwa­ża Han­na Świer­czew­ska, spe­cja­li­sta ds. ba­dań w Pol­skich Ba­da­niach In­ter­ne­tu. A na to się nie za­no­si – Na­sza Kla­sa to i tak je­den z nie­licz­nych w Eu­ro­pie przy­kła­dów lo­kal­ne­go ry­wa­la Fa­ce­bo­oka. W Eu­ro­pie mocny jest jesz­cze ro­syj­ski Od­no­klas­sni­ki.

Ten seg­ment ryn­ku ma wiel­ki po­ten­cjał. We­dług eMarketera światowe wpły­wy re­kla­mo­we ser­wi­sów spo­łecz­no­ścio­wych się­gną w 2012 r.  7,7 mld dol., o po­ło­wę wię­cej niż rok wcze­śniej. W 2014 r. zbli­żą się do 12 mld dolarów. Z ba­da­nia Bo­ston Con­sul­ting Gro­up wy­ni­ka, że 61 proc. kon­su­men­tów szu­ka w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych in­for­ma­cji o zniż­kach i pro­mo­cjach, 55 proc. in­te­re­su­ją ran­kin­gi i opi­nie na te­mat pro­duk­tów, 34 proc. chce mieć moż­li­wość udzia­łu w wy­da­rze­niach, a tyl­ko 22 proc. in­te­re­su­je fak­tycz­ne bu­do­wa­nie spo­łecz­no­ści.

Jak po­dał nie­daw­no PMR, ko­rzy­sta z nich już  54 proc. do­ro­słych Po­la­ków. W gru­pie 18 –24 la­ta to już 82 proc., 47 proc. w wie­ku 35 – 64 la­ta, a w gru­pie 65+ nie­mal co trze­ci.

Choć, jak za­uwa­ża Han­na Świer­czew­ska z PBI, w USA licz­ba użyt­kow­ni­ków Fa­ce­bo­oka już nie ro­śnie, po­ten­cjał ryn­ku po­twier­dza­ją wy­so­kie wy­ce­ny spół­ek. W nie­dzie­lę na SharesPost, plat­for­mie ob­ro­tu udzia­ła­mi spół­ek nie­pu­blicz­nych, ka­pi­ta­li­za­cja Fa­ce­bo­oka wy­no­si­ła 94,4 mld dolarów przy je­dy­nie 6,1 mld dol. pla­no­wa­nych na 2012 r. przychodów. Kie­dy w 2011 r. na gieł­dzie de­biu­to­wał LinkedIn, wy­ce­na fir­my podsko­czy­ła z 4,3 mld dolarów do 8,8 mld dolarów (czy­li 23-krot­no­ści je­go przy­cho­dów).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie