Reklama
Rozwiń

Firmy polubiły chmurę

Brak regulacji prawnych hamuje popyt na nowe usługi IT.

Aktualizacja: 21.11.2012 10:13 Publikacja: 21.11.2012 04:00

Firmy polubiły chmurę

Foto: Bloomberg

Polskie przedsiębiorstwa, potrzebując nowoczesnego oprogramowania, coraz częściej, zamiast na zakup i wdrożenie, decydują się na korzystanie z niego przez Internet, czyli w tzw. chmurze obliczeniowej (cloud computing). Jak wynika z badania firmy Epicor Scala (zostało przeprowadzone latem na 200 krajowych firmach z sektora przemysłowego i handlowego), jednego z większych na świecie dostawców systemów do zarządzania (ERP), już 14 proc. polskich firm, analizując inwestycję w nowy system IT, stawia na model usługowy.

Lepsze planowanie

Według Piotra Krzysztoporskiego, dyrektora ds. konsultingu polskiego oddziału Epicor Scala, rosnący popyt na usługi cloud computingu nad Wisłą wynika przede wszystkim z elastyczności tego modelu biznesowego. – Firma na starcie nie musi inwestować w infrastrukturę IT. Zyskuje za to dostęp do aplikacji, na które często nie mogłaby sobie pozwolić. Za korzystanie z nich płaci comiesięczny abonament, co pozwala planować i kontrolować wydatki firmy w dłuższym horyzoncie. Może również dowolnie, w zależności od potrzeb, zwiększać lub zmniejszać zakres usług, z których korzysta – wskazuje Krzysztoporski.

Zdaniem przedstawiciela Epicor Scala, cloud computing jest naturalnym krokiem w rozwoju branży IT. – Nie byłoby to możliwe bez powstania łączy internetowych o dużej przepustowości. W naszym kraju działa też coraz więcej profesjonalnych centrów przetwarzania danych (data center – red.), które pozwalają na bezpieczne przechowywanie informacji klientów – zauważa.

Polskie przedsiębiorstwa w pierwszej kolejności przenoszą do Internetu aplikacje klasy CRM (do zarządzania relacjami z klientami). Dlatego widok przedstawiciela handlowego, który bezpośrednio u klienta wprowadza do systemu, za pomocą tabletu czy smartfonu, dane o nowych zamówieniach, jest już widokiem powszechnym. Do chmury chętnie wnoszone są też rozwiązania kadrowe. Coraz częściej trafiają tam również systemy do zarządzania (ERP). Z tej możliwości korzystają w pierwszej kolejności najmniejsze firmy, które korzystają z prostych aplikacji księgowych. Koszt takiej usługi to ledwie kilkanaście złotych miesięcznie, a oferta jest bardzo szeroka.

Piotr Krzysztoporski nie spodziewa się jednak, że w przyszłości firmy całkowicie przejdą do chmur. – Część systemów przedsiębiorcy zawsze będą woleli przechowywać na własnych serwerach – twierdzi.

Polska specyfika

Ciekawych odpowiedzi polskie firmy udzieliły na pytanie o główne czynniki powstrzymujące je przed korzystaniem z oprogramowania przez Internet. Do tej pory prawie wszystkie ankiety wskazywały, że najważniejszym hamulcem ograniczającym rozwój tego rynku są obawy związane z bezpieczeństwem danych powierzanych zewnętrznym firmom. Również w badaniu Epicor Scala ryzyko z tym związane wskazało aż 36 proc. ankietowanych. Większą barierą (41 proc. wskazań) okazały się jednak niejasne przepisy prawne.

– Kwestia ta dotyka głównie firm, których profil biznesu wymaga przetwarzania danych osobowych i zagwarantowania im bezpieczeństwa, w tym instytucji finansowych – komentuje przedstawiciel informatycznej firmy.

Jego zdaniem problem braku odpowiednich przepisów powinien zostać jak najszybciej usunięty, żeby spółki mogły swobodnie korzystać z potencjału nowych technologii.

Cześć ankietowanych przedsiębiorstw (18 proc.), tłumacząc swój opór przed korzystaniem z cloud computingu, wskazuje na małe doświadczenie polskich dostawców. Wynika to z opóźnień (zazwyczaj są to 2–3 lata), z jakimi nasza gospodarka absorbuje wszelkie światowe nowinki, w tym technologiczne.

Najważniejszym rynkiem dla usług cloud computingu są Stany Zjednoczone. W Europie liderami są Wielka Brytania i państwa skandynawskie. Dobrze usługi tego typu sprzedają się też w Niemczech.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji