Podatek od e-handlu

Politycy są za nałożeniem na e-handlowców nowego podatku. Powód jest prosty – największe koncerny unikają płacenia fiskusowi.

Publikacja: 16.05.2013 04:17

Podatek od e-handlu

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Ustawa pod nazwą Marketplace Fairness Act została już przegłosowana w Senacie i pozwala 45 stanom na wprowadzenie dodatkowego podatku dla firm zajmujących się handlem internetowym. Celem ustawy jest zmuszenie liderów tego rynku, jak Amazon czy Overstock, aby wreszcie zaczęli je płacić tam, gdzie dochodzi do zakupu towaru przez Internet, a nie tylko w miejscu, skąd jest on do klienta wysyłany.

Powszechną praktyką było bowiem budowanie centrów dystrybucyjnych tylko w stanach o najbardziej liberalnych przepisach podatkowych, aby maksymalnie ograniczyć wysokość daniny wpłacanej do kasy publicznej.  Zgodnie z projektem ustawy, jeśli firma zrealizuje w jednym stanie rocznie co najmniej 1 mln dol. obrotu z e-handlu, wówczas w nim musi zapłacić lokalny podatek.

– Obecnie widzimy tu wielką dysproporcję, działającą oczywiście na niekorzyść  tradycyjnego handlu – mówi David French, wiceprezes National Retail Federation. Amazon przyznaje, że obecnie płaci podatki w dziewięciu stanach, w których faktycznie ma swoje centra dystrybucyjne.

Analitycy zwracają uwagę na wysokie poparcie dla nowej ustawy. W Senacie została przyjęta  stosunkiem głosów 69 do 27 i poparła ją również grupa republikanów, tradycyjnie przeciwnych podnoszeniu jakichkolwiek podatków. Poparcie nowego rozwiązania zapowiedzieli też przedstawiciele prezydenta Baracka Obamy. Wszystko leży teraz w rękach deputowanych z Izby Reprezentantów.

Autorzy projektu dodatkowo argumentują, że ustawa może pomóc lokalnym firmom, sprzedającym głównie w tradycyjnych sklepach. Jeśli projekt zostanie przyjęty w obecnym kształcie przez Izbę Reprezentantów, to może przynieść władzom stanowym ok. 12 mld dol. dodatkowych wpływów.

Z badań AlixPartners  wśród klientów kupujących w sieci wynika, że jeśli podatek zostanie wprowadzony, co przełoży się na wzrost cen, to będą częściej kupować w tradycyjnych sklepach.  Z tego też powodu powstała już także grupa konsumentów ostro sprzeciwiających się nowemu rozwiązaniu. Dodatkowo zdaniem części prawników są wątpliwości, czy ustawa jest zgodna z konstytucją.

Ustawa pod nazwą Marketplace Fairness Act została już przegłosowana w Senacie i pozwala 45 stanom na wprowadzenie dodatkowego podatku dla firm zajmujących się handlem internetowym. Celem ustawy jest zmuszenie liderów tego rynku, jak Amazon czy Overstock, aby wreszcie zaczęli je płacić tam, gdzie dochodzi do zakupu towaru przez Internet, a nie tylko w miejscu, skąd jest on do klienta wysyłany.

Powszechną praktyką było bowiem budowanie centrów dystrybucyjnych tylko w stanach o najbardziej liberalnych przepisach podatkowych, aby maksymalnie ograniczyć wysokość daniny wpłacanej do kasy publicznej.  Zgodnie z projektem ustawy, jeśli firma zrealizuje w jednym stanie rocznie co najmniej 1 mln dol. obrotu z e-handlu, wówczas w nim musi zapłacić lokalny podatek.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie