Reklama
Rozwiń

Podatek od e-handlu

Politycy są za nałożeniem na e-handlowców nowego podatku. Powód jest prosty – największe koncerny unikają płacenia fiskusowi.

Publikacja: 16.05.2013 04:17

Podatek od e-handlu

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Ustawa pod nazwą Marketplace Fairness Act została już przegłosowana w Senacie i pozwala 45 stanom na wprowadzenie dodatkowego podatku dla firm zajmujących się handlem internetowym. Celem ustawy jest zmuszenie liderów tego rynku, jak Amazon czy Overstock, aby wreszcie zaczęli je płacić tam, gdzie dochodzi do zakupu towaru przez Internet, a nie tylko w miejscu, skąd jest on do klienta wysyłany.

Powszechną praktyką było bowiem budowanie centrów dystrybucyjnych tylko w stanach o najbardziej liberalnych przepisach podatkowych, aby maksymalnie ograniczyć wysokość daniny wpłacanej do kasy publicznej.  Zgodnie z projektem ustawy, jeśli firma zrealizuje w jednym stanie rocznie co najmniej 1 mln dol. obrotu z e-handlu, wówczas w nim musi zapłacić lokalny podatek.

– Obecnie widzimy tu wielką dysproporcję, działającą oczywiście na niekorzyść  tradycyjnego handlu – mówi David French, wiceprezes National Retail Federation. Amazon przyznaje, że obecnie płaci podatki w dziewięciu stanach, w których faktycznie ma swoje centra dystrybucyjne.

Analitycy zwracają uwagę na wysokie poparcie dla nowej ustawy. W Senacie została przyjęta  stosunkiem głosów 69 do 27 i poparła ją również grupa republikanów, tradycyjnie przeciwnych podnoszeniu jakichkolwiek podatków. Poparcie nowego rozwiązania zapowiedzieli też przedstawiciele prezydenta Baracka Obamy. Wszystko leży teraz w rękach deputowanych z Izby Reprezentantów.

Autorzy projektu dodatkowo argumentują, że ustawa może pomóc lokalnym firmom, sprzedającym głównie w tradycyjnych sklepach. Jeśli projekt zostanie przyjęty w obecnym kształcie przez Izbę Reprezentantów, to może przynieść władzom stanowym ok. 12 mld dol. dodatkowych wpływów.

Z badań AlixPartners  wśród klientów kupujących w sieci wynika, że jeśli podatek zostanie wprowadzony, co przełoży się na wzrost cen, to będą częściej kupować w tradycyjnych sklepach.  Z tego też powodu powstała już także grupa konsumentów ostro sprzeciwiających się nowemu rozwiązaniu. Dodatkowo zdaniem części prawników są wątpliwości, czy ustawa jest zgodna z konstytucją.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji