Reklama
Rozwiń

W smartfonie dla Polaka liczy się cena

Ceny smartfonów na świecie spadają. W Polsce koszt większości urządzeń kupowanych z abonamentem u operatorów nie przekracza 200 złotych.

Publikacja: 24.07.2013 00:03

W smartfonie dla Polaka liczy się cena

Foto: Bloomberg

Jak pokazują dane zebrane przez firmę IDC, średnia cena smartfona w ciągu roku spadła na świecie z 450 dol. do 375 dol. Wiosną wywołało to spadek sprzedaży u wielu producentów, w tym Nokii, BlackBerry i HTC. Apple po raz pierwszy nie wykazał wzrostu przychodów kwartalnych w ujęciu rocznym.

Wielu dostawców smartfonów przeoczyło to, co teraz wydaje się oczywiste: najlepiej sprzedają się urządzenia w wersji budżetowej. Rynki rozwinięte już się nasyciły komórkami z wyższej półki, a apetyt na smartfony teraz zaspokajają kraje biedniejsze, w tym Polska. Dlatego nawet Apple szykuje tańszą wersję iPhone'a za mniej niż 300 dol. – Ceny rzeczywiście spadają – potwierdza Marek Kujda, analityk IDC. – W I kw. smartfony w cenie do 600 zł brutto stanowiły w Polsce blisko jedną trzecią wszystkich, a rok wcześniej ich udział sięgał zaledwie 15 proc.

Trzeba mieć na uwadze, że mowa tutaj o cenie sklepowej, a nie o kosztach zakupu u operatora. Tymczasem w naszym kraju około 80 proc. telefonów komórkowych sprzedają operatorzy, a rynek detaliczny stanowi tylko 20 proc.

Promocją w rywala

Podczas gdy na zachodzie Europy i w USA odsetek smartfonów wśród kupowanych komórek sięgał w pierwszym kwartale roku 70–80 proc., to w Polsce – według IDC – smartfony stanowiły 51 proc. sprzedaży. W sieci T-Mobile odsetek ten był wyższy – w 2012 r. wynosił 60 proc., zaś w II kwartale tego roku już 70 proc. – Spadek cen smartfonów to naturalny efekt upowszechniania się tej technologii. Trend ten jest wyraźnie widoczny również w Polsce, gdzie rynek jest wyjątkowo wyczulony na ceny urządzeń – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor komunikacji korporacyjnej T-Mobile.

Jej zdaniem znaczącą rolę w obniżce kosztów smartfonów odegrała ubiegłoroczna promocja T-Mobile „Gwarancja najniższej ceny", która zaostrzyła rywalizację cenową między operatorami. Jako pierwszy z podobną ofertą wyszedł Play, a na końcu do gry włączył się Orange. W efekcie na rynku pojawiło się sporo atrakcyjnych urządzeń w niskich cenach.

Reklama
Reklama

Polacy są bardzo przywiązani do subsydiowania przez operatorów i w wyborze telefonu mniejsze znaczenie ma dla nich konfiguracja techniczna i modna marka niż dobra cena. Smartfony za 1 zł (sprzedawane wraz z umową i abonamentem) mają u nas dużo większe wzięcie od urządzeń kosztujących kilkaset złotych. – Ponad 90 proc. klientów wybiera taki smartfon, za który musi zapłacić nie więcej niż 200 zł brutto, nie wliczając w to abonamentu – twierdzi Marek Kujda.

Polskie bestsellery

To dlatego w 2012 r. przebojami były u nas modele tanie i czasem dość wiekowe, jak np. Nokia E52 (w detalu kosztująca od ok. 600 zł), która była najlepiej sprzedającym się smartfonem w sieci Orange. W ofercie T-Mobile bestsellerami były Samsung S5360 Galaxy Y (od 350 zł) i Nokia 500 (od 400 zł). Od stycznia do maja 2013 r. w tej sieci największą popularność zyskały Sony Xperia J (od 750 zł) i znów Samsung S5360 Galaxy Y.

Z kolei z danych udostępnionych nam przez Nokię wynika, że w 2012 r. największą popularnością cieszyła się w Polsce Nokia Asha 311 (od 350 zł).  – Do bestsellerów zaliczyć możemy również model Nokia Lumia 610, najtańszy smartfon z Windows Phone z naszego portfolio – twierdzi Robert Siewierski, dyrektor generalny Nokia Poland. Cena detaliczna Nokii Lumii 610 zaczyna się od ok. 600 zł.

Według IDC w IV kwartale tego roku smartfony stanowić będą już ponad 55 proc. wszystkich komórek sprzedawanych w Polsce.

Konkurencja dla Androida

W segmencie smartfonów z niższej półki do niedawna bezkonkurencyjny był system Android (wykorzystywany m.in. przez Samsunga), jednak szybko rośnie mu konkurencja w postaci m.in. Firefox OS, czyli najnowszego systemu dla tanich smartfonów stworzonego przez Mozillę. Zasłynęła ona jako twórca najpopularniejszej w Polsce darmowej przeglądarki internetowej Firefox. System Firefox OS, w zamierzeniu darmowy i otwarty, celuje w rynek tanich smartfonów. Ambicją Mozilli jest zdobycie tych klientów, którzy do tej pory stronili w ogóle od smartfonów. Pierwszy aparat wyposażony w Firefoxa – Alcatel One Touch Fire – trafił na polski rynek 12 lipca. W ofercie T-Mobile można go kupić za złotówkę w abonamencie za 29 zł (na dwa lata) lub przy doładowaniu od 25 zł w ofertach Mix. Terminal ma być najważniejszym aparatem we wszystkich ofertach Mix na liczbę doładowań. —asta

Jak pokazują dane zebrane przez firmę IDC, średnia cena smartfona w ciągu roku spadła na świecie z 450 dol. do 375 dol. Wiosną wywołało to spadek sprzedaży u wielu producentów, w tym Nokii, BlackBerry i HTC. Apple po raz pierwszy nie wykazał wzrostu przychodów kwartalnych w ujęciu rocznym.

Wielu dostawców smartfonów przeoczyło to, co teraz wydaje się oczywiste: najlepiej sprzedają się urządzenia w wersji budżetowej. Rynki rozwinięte już się nasyciły komórkami z wyższej półki, a apetyt na smartfony teraz zaspokajają kraje biedniejsze, w tym Polska. Dlatego nawet Apple szykuje tańszą wersję iPhone'a za mniej niż 300 dol. – Ceny rzeczywiście spadają – potwierdza Marek Kujda, analityk IDC. – W I kw. smartfony w cenie do 600 zł brutto stanowiły w Polsce blisko jedną trzecią wszystkich, a rok wcześniej ich udział sięgał zaledwie 15 proc.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama