W smartfonie dla Polaka liczy się cena

Ceny smartfonów na świecie spadają. W Polsce koszt większości urządzeń kupowanych z abonamentem u operatorów nie przekracza 200 złotych.

Publikacja: 24.07.2013 00:03

W smartfonie dla Polaka liczy się cena

Foto: Bloomberg

Jak pokazują dane zebrane przez firmę IDC, średnia cena smartfona w ciągu roku spadła na świecie z 450 dol. do 375 dol. Wiosną wywołało to spadek sprzedaży u wielu producentów, w tym Nokii, BlackBerry i HTC. Apple po raz pierwszy nie wykazał wzrostu przychodów kwartalnych w ujęciu rocznym.

Wielu dostawców smartfonów przeoczyło to, co teraz wydaje się oczywiste: najlepiej sprzedają się urządzenia w wersji budżetowej. Rynki rozwinięte już się nasyciły komórkami z wyższej półki, a apetyt na smartfony teraz zaspokajają kraje biedniejsze, w tym Polska. Dlatego nawet Apple szykuje tańszą wersję iPhone'a za mniej niż 300 dol. – Ceny rzeczywiście spadają – potwierdza Marek Kujda, analityk IDC. – W I kw. smartfony w cenie do 600 zł brutto stanowiły w Polsce blisko jedną trzecią wszystkich, a rok wcześniej ich udział sięgał zaledwie 15 proc.

Trzeba mieć na uwadze, że mowa tutaj o cenie sklepowej, a nie o kosztach zakupu u operatora. Tymczasem w naszym kraju około 80 proc. telefonów komórkowych sprzedają operatorzy, a rynek detaliczny stanowi tylko 20 proc.

Promocją w rywala

Podczas gdy na zachodzie Europy i w USA odsetek smartfonów wśród kupowanych komórek sięgał w pierwszym kwartale roku 70–80 proc., to w Polsce – według IDC – smartfony stanowiły 51 proc. sprzedaży. W sieci T-Mobile odsetek ten był wyższy – w 2012 r. wynosił 60 proc., zaś w II kwartale tego roku już 70 proc. – Spadek cen smartfonów to naturalny efekt upowszechniania się tej technologii. Trend ten jest wyraźnie widoczny również w Polsce, gdzie rynek jest wyjątkowo wyczulony na ceny urządzeń – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor komunikacji korporacyjnej T-Mobile.

Jej zdaniem znaczącą rolę w obniżce kosztów smartfonów odegrała ubiegłoroczna promocja T-Mobile „Gwarancja najniższej ceny", która zaostrzyła rywalizację cenową między operatorami. Jako pierwszy z podobną ofertą wyszedł Play, a na końcu do gry włączył się Orange. W efekcie na rynku pojawiło się sporo atrakcyjnych urządzeń w niskich cenach.

Polacy są bardzo przywiązani do subsydiowania przez operatorów i w wyborze telefonu mniejsze znaczenie ma dla nich konfiguracja techniczna i modna marka niż dobra cena. Smartfony za 1 zł (sprzedawane wraz z umową i abonamentem) mają u nas dużo większe wzięcie od urządzeń kosztujących kilkaset złotych. – Ponad 90 proc. klientów wybiera taki smartfon, za który musi zapłacić nie więcej niż 200 zł brutto, nie wliczając w to abonamentu – twierdzi Marek Kujda.

Polskie bestsellery

To dlatego w 2012 r. przebojami były u nas modele tanie i czasem dość wiekowe, jak np. Nokia E52 (w detalu kosztująca od ok. 600 zł), która była najlepiej sprzedającym się smartfonem w sieci Orange. W ofercie T-Mobile bestsellerami były Samsung S5360 Galaxy Y (od 350 zł) i Nokia 500 (od 400 zł). Od stycznia do maja 2013 r. w tej sieci największą popularność zyskały Sony Xperia J (od 750 zł) i znów Samsung S5360 Galaxy Y.

Z kolei z danych udostępnionych nam przez Nokię wynika, że w 2012 r. największą popularnością cieszyła się w Polsce Nokia Asha 311 (od 350 zł).  – Do bestsellerów zaliczyć możemy również model Nokia Lumia 610, najtańszy smartfon z Windows Phone z naszego portfolio – twierdzi Robert Siewierski, dyrektor generalny Nokia Poland. Cena detaliczna Nokii Lumii 610 zaczyna się od ok. 600 zł.

Według IDC w IV kwartale tego roku smartfony stanowić będą już ponad 55 proc. wszystkich komórek sprzedawanych w Polsce.

Konkurencja dla Androida

W segmencie smartfonów z niższej półki do niedawna bezkonkurencyjny był system Android (wykorzystywany m.in. przez Samsunga), jednak szybko rośnie mu konkurencja w postaci m.in. Firefox OS, czyli najnowszego systemu dla tanich smartfonów stworzonego przez Mozillę. Zasłynęła ona jako twórca najpopularniejszej w Polsce darmowej przeglądarki internetowej Firefox. System Firefox OS, w zamierzeniu darmowy i otwarty, celuje w rynek tanich smartfonów. Ambicją Mozilli jest zdobycie tych klientów, którzy do tej pory stronili w ogóle od smartfonów. Pierwszy aparat wyposażony w Firefoxa – Alcatel One Touch Fire – trafił na polski rynek 12 lipca. W ofercie T-Mobile można go kupić za złotówkę w abonamencie za 29 zł (na dwa lata) lub przy doładowaniu od 25 zł w ofertach Mix. Terminal ma być najważniejszym aparatem we wszystkich ofertach Mix na liczbę doładowań. —asta

Jak pokazują dane zebrane przez firmę IDC, średnia cena smartfona w ciągu roku spadła na świecie z 450 dol. do 375 dol. Wiosną wywołało to spadek sprzedaży u wielu producentów, w tym Nokii, BlackBerry i HTC. Apple po raz pierwszy nie wykazał wzrostu przychodów kwartalnych w ujęciu rocznym.

Wielu dostawców smartfonów przeoczyło to, co teraz wydaje się oczywiste: najlepiej sprzedają się urządzenia w wersji budżetowej. Rynki rozwinięte już się nasyciły komórkami z wyższej półki, a apetyt na smartfony teraz zaspokajają kraje biedniejsze, w tym Polska. Dlatego nawet Apple szykuje tańszą wersję iPhone'a za mniej niż 300 dol. – Ceny rzeczywiście spadają – potwierdza Marek Kujda, analityk IDC. – W I kw. smartfony w cenie do 600 zł brutto stanowiły w Polsce blisko jedną trzecią wszystkich, a rok wcześniej ich udział sięgał zaledwie 15 proc.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie