Wideo w sieci walczy z przeszkodami

Zbyt wysokie ceny zachodnich filmów i seriali oraz przenoszenie reklam telewizyjnych wprost do Internetu spowalniają rozwój wideo w sieci – uważa branża.

Publikacja: 13.09.2013 12:17

Wideo w sieci walczy z przeszkodami

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Zgodnie z branżowymi prognozami internetowe wideo na świecie ma świetlane perspektywy. Także w Polsce wydatki na reklamę wideo rosną znacznie szybciej niż cały rynek (w I kwartale według badań IAB AdEx zwiększyły się o 49 proc., do ok. 34 mln zł, ale stanowiły na razie tylko 6,2 proc.).

Z danych zrzeszającej firmy działające w Internecie organizacji IAB Polska wynika, że wideo w sieci ogląda już 96 proc. polskich internautów powyżej 15. roku życia. – To ponad 16 mln użytkowników – mówił Paweł Kolenda, menedżer ds. badań w IAB Polska. W dodatku mniej zmęczonych reklamami w sieci niż telewizyjnymi. Z danych IAB wynika, że podczas gdy w czasie reklamy kanał telewizyjny zmienia aż 76 proc. widzów, w Internecie z witryny ucieka ich tylko 24 proc. – Wprawdzie 31 proc. internautów ogląda wtedy równolegle inną witrynę, ale nie zrywa kontaktu z internetowym wideo – mówił Paweł Kolenda.

Branża ma jednak wciąż kłopoty z przygotowywaniem reklam wideo na potrzeby Internetu. – Najgorsza polityka, jaką mogą obrać firmy, to przenoszenie do Internetu tego samego spotu, jaki emitują w ramach bloków reklamowych w telewizji – mówił Olgierd Cygan, prezes firmy Digital One Consulting, na wczorajszej konferencji IAB Polska poświęconej wideo w sieci.  Jak dodał, Internet jest dziś tak przepełniony wszelkimi materiałami, że aby przebić się na nim z udaną reklamą wirusową (materiałem, który zaczną przesyłać między sobą sami internauci), trzeba dziś w nią zainwestować. – Żeby taki wirusowy spot reklamowy „przebił się" na witrynach agregujących różne treści, musi nad nim dziś pracować sztab ludzi, a to oznacza koszty. To, z czym mamy teraz do czynienia, to uprofesjonalnianie się produkcji treści w sieci. Nie ma już miejsca na półśrodki, bo rynek stał się bardzo wymagający – mówił Cygan.

W tej sytuacji wrzucanie do Internetu zbyt długich spotów znanych z telewizji staje się normą. – Tymczasem wrzucanie zawierającego kilka spotów bloku reklamowego przed wideo w Internecie to zabójstwo dla tego wideo. Nie wspominając o  emitowaniu 30-sekundowych spotów przed 15-sekundowymi filmami – mówił Tomasz Czudowski z YouTube.

Lepszych niż dotychczas jakościowo treści oczekują też widzowie internetowego wideo, którzy do relacji z wydarzeń sportowych lub polskich seriali mają już pełny i często darmowy dostęp w sieci, ale zagraniczne nowinki serialowe i kinowe są wciąż najczęściej poza ich zasięgiem.

W rezultacie emigrują do portali pirackich. – Problemem jest dostępność tych treści. One do Internetu mogą trafić, ale dopiero po pewnym czasie od premiery. A do serwisu pirackiego trafiają od razu po premierze kinowej, a bywa, że nawet wcześniej. I z tym nie jesteśmy w stanie konkurować, podobnie jak z cenami, jakie ustalają za filmy piraci. My z 10 zł pobranych od widza musimy spłacić właścicieli praw do tych materiałów, a serwis piracki podaje cenę 2 zł, bo z nikim się wpływami dzielić nie musi – mówił Albert Szybiński z Cyfrowego Polsatu.

Jak podawał Mariusz Stecki, zastępca dyrektora ośrodka iTVP-HD, wysokim kosztom nadawania w sieci winni są też twórcy i reprezentujące ich organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. – Teatr Telewizji, którego nadawanie w telewizji kosztuje nas „x", nadawany w sieci kosztuje dzięsięciokrotnie więcej – mówił.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Internauci nie chcą płacić

Ze wszystkich badań wynika, że choć polscy internauci płacą już za wideo w sieci, zapytani o to, jaką formę jego oglądania preferują – bezpłatną, w zamian za oglądanie reklam, albo płatną, ale pozbawioną reklam – częściej wskazują tą pierwszą. Z danych IAB Polska wynika, że 41 proc. woli oglądać bezpłatne wersje w zamian za oglądanie reklam, a dalsze 24 proc. raczej woli wersje z reklamami. Tylko 5 proc. deklaruje, że wybiera płatne wersje pozbawione reklam. Jednocześnie 27 proc. internautów przyznaje już, że płaci za dostęp do wideo .

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie