Reklama
Rozwiń
Reklama

Wydawcy szacują możliwe straty

Jeśli wejdzie w życie rządowy pomysł ujednolicenia podręczników dla uczniów I klasy podstawówki, branża wydawnicza straci ok. 70 mln złotych – wylicza WSiP.

Publikacja: 20.01.2014 02:20

Książki edukacyjne

Książki edukacyjne

Foto: Rzeczpospolita

Wartość całego polskiego rynku książki wraz z podręcznikami to dziś, według danych Polskiej Izby Książki, ok. 3,5 miliarda złotych. Podręczniki stanowią w tej puli mniej niż jedną trzecią, bo około 1 miliarda złotych.

– Według naszych wyliczeń cały rynek podręczników ma wartość 850–900 mln zł. Podręczniki dla klasy I to około 70 mln zł. Dla klas I–III ok. 210-230 mln zł – mówi „Rz" Jerzy Garlicki, prezes Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Wprowadzenie jednego, wspólnego i darmowego podręcznika dla pierwszych klas szkoły podstawowej już jesienią tego roku, co zapowiedział premier Donald Tusk, pozbawiłoby więc branżę prawie 10 proc. wpływów.

Wydawcy, zwłaszcza specjalizujący się w podręcznikach dla najmłodszych uczniów,  nie są tym pomysłem zachwyceni, podobnie jak nie byli zwolennikami idei darmowego podręcznika cyfrowego, jaki ma zacząć być wdrażany w Polsce od roku szkolnego 2015/2016.

Według prezesa Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych pomysł premiera można zrealizować wspólnymi siłami  istniejących dziś na rynku wydawnictw.

Reklama
Reklama

– Wydawcy są gotowi złożyć propozycje, jak zrealizować ideę pana premiera przy zachowaniu najlepszych standardów naszej edukacji. Możemy zachować autonomię wyboru podręcznika przez nauczycieli, dać nauczycielom sprawdzone, dobrze oceniane rozwiązania, a nie coś nowego, nieznanego. To pierwszy rok sześciolatków – trochę strach eksperymentować, dlatego mamy sprawdzoną w wielu krajach Unii bezpieczną propozycję dla MEN – mówi Jerzy Garlicki.

Dotychczas rząd dofinansowywał zakup podręczników dla najbiedniejszych uczniów z klas  I–III. Program „Wyprawka Szkolna"  w 2013 r. przewidywał 180 mln zł dotacji na zakup podręczników dla tej grupy uczniów oraz dla dwóch klas objętych reformą programową.

Oprócz nowego pomysłu dotyczącego ujednoliconego darmowego podręcznika dla I klasy szkoły podstawowej Ośrodek Rozwoju Edukacji wciąż pracuje nad 18 e-podręcznikami do 14 przedmiotów, które  mają być gotowe w czerwcu 2015 roku.

Ten projekt także poróżnił wydawców i polityków. Zdaniem wydawnictw edukacyjnych polskie szkoły nie są przygotowane do takiej rewolucji: nie ma w nich tabletów, nie we wszystkich jest dostęp do Internetu (nie ma badań z takimi danymi).

Wartość całego polskiego rynku książki wraz z podręcznikami to dziś, według danych Polskiej Izby Książki, ok. 3,5 miliarda złotych. Podręczniki stanowią w tej puli mniej niż jedną trzecią, bo około 1 miliarda złotych.

– Według naszych wyliczeń cały rynek podręczników ma wartość 850–900 mln zł. Podręczniki dla klasy I to około 70 mln zł. Dla klas I–III ok. 210-230 mln zł – mówi „Rz" Jerzy Garlicki, prezes Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Reklama
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Media
PSPR Day 2025: Przyszłość komunikacji w erze sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama