Czy za walką z TikTokiem pójdą ograniczenia dla innych platform

Chińska aplikacja znalazła się na celowniku zachodnich rządów, ale eksperci uważają, że podobnym wyzwaniem dla wielu państw stają się tzw. BigTechy.

Publikacja: 03.03.2023 03:00

Czy za walką z TikTokiem pójdą ograniczenia dla innych platform

Foto: AdbeStock

Batalia, jaką toczą Stany Zjednoczone i wiele krajów Europy z popularną apką rozrywkową, w ostatnich dniach przybrała na sile. Podnoszone są m.in. kwestie zagrożenia cybernetycznego i potencjalnego przekazywania danych użytkowników chińskim władzom. Analitycy, z którymi rozmawialiśmy, mają jednak wątpliwości, czy TikTok, na tle innych gigantów mediów społecznościowych, jest wyjątkiem.

Coraz więcej danych

– Nie ma raportów, które jednoznacznie potwierdzałyby, że TikTok gromadzi więcej danych o użytkowniku niż inne aplikacje społecznościowe – mówi nam John Shier, dyrektor ds. technologii w Sophos, firmie specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie. I pyta, czy mogą to być bardziej poufne informacje od tych, które i tak wielu ludzi, bez żadnego przymusu, publikuje na Facebooku.

Czytaj więcej

Eksperci: TikTok narusza procedury bezpieczeństwa. Ale nie tylko on

– Każda aplikacja przy pierwszym uruchomieniu prosi o zgodę na dostęp do wielu informacji na smartfonie, np. lokalizacji GPS, książki adresowej, kalendarzy, danych zdrowotnych itp. Żeby ograniczyć zakres zbieranych przez aplikację danych, najlepiej zablokować wszystkie te możliwości – tłumaczy. – Do nagrywania własnych TikToków wystarczy jedynie nadany dostęp do aparatu i mikrofonu – dodaje.

Eksperci sugerują, że wprowadzanie środków ostrożności nie powinno być ukierunkowane na konkretną firmę, ale generalnie na tzw. BigTechy, największe platformy społecznościowe i firmy technologiczne, które gromadzą w sieci coraz więcej danych o użytkownikach. Tak też twierdzi Piotr Żaczko, odpowiedzialny za komunikację w TikToku w naszym regionie Europy. – TikTok nie zbiera ani nie przetwarza więcej danych niż inne duże platformy cyfrowe, których profil monetyzacji opiera się na działaniach reklamowych. Sam zakres danych w sposób istotny zależy także od zgód wyrażonych w samym urządzeniu lub udzielonych tam uprawnień – zaznacza.

Co do obaw dotyczących możliwości dostępu do danych przez administratorów ulokowanych w Chinach, wskazuje, że TikTok, jako platforma globalna, musi zachowywać odpowiednie procesy ciągłości, co może wymagać reakcji na incydenty i „pewne działania administracyjne”. – W ramach ostatniej aktualizacji polityki prywatności transparentnie wylistowaliśmy kraje, których pracownicy mogą się ubiegać o dostęp do danych. To kilkanaście państw na całym świecie – wyjaśnia Żaczko.

Na liście są Chiny. W centrali koncernu zapewniają jednak, że dane użytkowników na co dzień przechowywane są na serwerach z Singapurze i USA, a wkrótce i w Europie.

Chiny nie są jedynym wyzwaniem

Część ekspertów sądzi, że obecne zabezpieczenia, jak wprowadzenie przez UE w 2018 r. RODO, jednej z najbardziej restrykcyjnych regulacji dotyczących prywatności i danych użytkowników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, to wystarczająca ochrona. Mamy ponadto porozumienie obejmujące zakup infrastruktury informatycznej i elementów tzw. infrastruktury krytycznej tylko z krajów zrzeszonych w NATO. Czy to za mało? Karolina Małagocka, ekspertka cyberbezpieczeństwa z Akademii L. Koźmińskiego, uważa, że dziś trzeba postawić pytanie: czy powinny obowiązywać ograniczenia w dostępie do danych, które są adekwatne do obecnych możliwości technologicznych.

Ale jej zdaniem pytań jest więcej. – Czy naszym obecnym wyzwaniem są tylko Chiny, czy może też inne podmioty, w tym rosnące w siłę korporacje, które świadczą usługi bardzo różnym podmiotom – zastanawia się dr Małagocka.

Batalia, jaką toczą Stany Zjednoczone i wiele krajów Europy z popularną apką rozrywkową, w ostatnich dniach przybrała na sile. Podnoszone są m.in. kwestie zagrożenia cybernetycznego i potencjalnego przekazywania danych użytkowników chińskim władzom. Analitycy, z którymi rozmawialiśmy, mają jednak wątpliwości, czy TikTok, na tle innych gigantów mediów społecznościowych, jest wyjątkiem.

Coraz więcej danych

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Oko na reklamy państwowych firm. PGE i Orlen będą się tłumaczyć?
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Media
Facebook ma nowe logo. Zauważyliście?
Media
Google oskarżane o spowodowanie śmierci kierowcy. Nie aktualizowało map
Media
Miliarder Rupert Murdoch rezygnuje z kierowania swoim imperium medialnym
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Media
Więcej czasu na YouTube i Netflix. Co oglądaliśmy w sierpniu 2023 roku
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej